مباحث و جزئیات فنی دسترس‌پذیری اولین زائرسرای ارزان قیمت معلولین کشور بررسی شد

جلسه کمیته‌ی فنی مناسب‌سازی خراسان رضوی به موضوع بررسی دسترس‌پذیری مناطق حوزه‌ی شارستان حرم مطهر و راه‌های دسترسی زائرسرای ارزان قیمت افراد دارای معلولیت و مددجویان بهزیستی به بارگاه امام هشتم(ع) اختصاص داشت.

به گفته‌ی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، در این جلسه، اقدامات بسیار خوب شهرداری منطقه‌ی ثامن در رفع موانع دسترسی در منطقه‌ی شارستان حرم مطهر توسط نماینده شهرداری و نماینده‌ی جامعه‌ی معلولین تشریح شد.

دکتر مسعود فیروزی گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی توسط شهرداری در این منطقه بویژه بلوار امیرالمؤمنین(ع)، میدان امر به معروف، مسیر شارستان و نیز معابر دسترسی زائرسرای معلولین انجام شده و زمینه‌های دسترسی معلولین و مددجویان به حرم رضوی فراهم گردیده است.

وی افزود: عمده‌ی مباحث جلسه به بحث و بررسی پیرامون راهکار احداث معبر ویژه‌ی نابینایان در مسیر هتل تا حرم اختصاص داشت و به جهت اینکه اختلاف نظرهایی بین استانداری، بهزیستی، شهرداری و پیمانکار پروژه وجود دارد، مقرر شد یک بررسی جامع فنی در این خصوص توسط نمایندگان طرفین پروژه انجام شود و پس از رسیدن به یک نتیجه‌ی مرضی‌الطرفین، عملیات اجرایی صورت پذیرد.

فیروزی گفت: آقای دکتر حمید قاسمی هنری، نماینده‌ی استانداری به عنوان رئیس کمیته‌ی فنی مناسب‌سازی استان تأکید داشت که هر طور شده باید مسیر دسترسی نابینایان به این زائرسرا به صورت امن و به شکلی که این گروه از معلولین بتوانند به صورت مستقل از زیارت حرم بهره‌مند شوند اصلاح گردد.

وی افزود: ایشان، نمونه‌هایی از اولویت عابر پیاده بر سواره‌ها در نقاط مختلف جهان از جمله اروپا و نیز در بعضی شهرهای کشور ذکر کرد و گفت که در این مورد هم باید اولویت پیاده بخصوص عابرین نابینا باید بر سواره‌ها مقدم باشد.

وی ادامه داد: شهرداری توجیهش این بود که در این معبر که باید عبور خودرویی و از جمله خودروهای اورژانس را داشته باشیم نمی‌شود عابر پیاده ی نابینا را در مسیر سواره رها کنیم زیرا امنیت ندارد.

فیروزی گفت: نماینده استانداری معتقد بود که این کار امکان‌پذیر است و باید با اولویت عبور پیاده و نیز با علامت‌های کاهش سرعت برای خودروها، امنیت توانجویان نابینا تأمین شود.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: به جهت اینکه بحث‌های کارشناسی، وجوه مختلف فنی و قانونی داشت مقرر گردید کل محور هتل تا حرم از همه‌ی جوانب مورد بررسی مجدد قرار گیرد و راهکارهای اصلاح معبر و ایجاد دسترسی برای توانخواهان در این مسیر پیشنهاد شود.

وی ادامه داد: همچنین در جلسه دو مورد فنی در خصوص ساختمان زائرسرا که مانع دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت می‌باشد مطرح گردید که یکی احداث پست برق ساختمان در مسیر رمپ و دیگری، بالا بردن سطح کلی بنا به میزان ۲۰ سانتیمتر بود که کار احداث رمپ با شیب استاندارد را دجار مشکل می‌کند.

دکتر فیروزی گفت: مقرر شد برای هر دوی این موارد، پیمانکار پروژه به جلسه دعوت شود تا هم در این زمینه‌ها و اینکه چرا نقشه‌ها با شهرداری مشهد هماهنگ نشده است توضیحات لازم را ارائه نماید.

کد خبر 29995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد