جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی اماکن و معابر استان البرز برگزار شد

روز دوشنبه ۶ بهمن ماه ۹۹ جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان البرز به ریاست استانداری البرز و دبیری اداره کل بهزیستی استان البرز با حضور دکتر "درویش پور " معاون امور عمرانی استانداری البرز، دکتر "اسدالله حیدری" مدیرکل بهزیستی استان البرز، مدیران کل دستگاه های اجرایی استان، فرمانداران شهرستان ها، نمایندگان شهرداری ها و سایر دستگاههای مرتبط با امر مناسب سازی درمحل سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : دکتر اسدالله حیدری در ابتدای جلسه ضمن عرض خیر مقدم به مدیران حاضر در جلسه و تقدیر و تشکر از زحمات و جدیت دکتر درویش پور در اجرای امر مناسب سازی گفت: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، تصویب و ابلاغ شده است ولیکن برای اجرا با موانعی از جمله نبود اعتبارات، این مهم به درستی اجرا نشده است.

وی افزود :خوشبختانه در بررسی اولیه، اعتبارات این مهم در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ دیده شده است و در حال حاضر دبیرخانه ای در سازمان بهزیستی کشور تشکیل شده که کار این دبیرخانه اجرای دقیق و کامل احکام و تبصره های قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است که این دبیرخانه برای هر استانی بازه زمانی تعیین میکند و در صورتی که مدیران در موعد مقرر به وظایف خود عمل نکنند با قانون مجازات اسلامی و ضمانت های اجرایی که در این قانون پیش بینی شده مانند تنزل مقام، عدم انتصاب به پست بالاتر، محرومیت از پست های حساس و جریمه نقدی در پایان هر بند و ماده پیش بینی شده به سمت اجرای این قانون می روند.

مدیرکل بهزیستی البرز افزود: بنابراین از مدیران دستگاههای اجرایی تقاضا دارم به مجموعه ی تحت امر خود ابلاغ نمایند که این قانون در شُرف اجراست و دارای دبیرخانه مستقل است البته امیدواریم این بند قانونی شامل حال هیچ یک از مدیران استان البرز نشود و قانون مناسب سازی به درستی اجرا گردد.

دکتر حیدری بیان داشت :در دستور کار جلسه ی امروز ضمن پیگیری مصوبات جلسه قبل، سازمان نظام مهندسی و دانشگاه علوم پزشکی نیز از اقدامات و عملکرد خود در خصوص مناسب سازی توضیحاتی ارائه خواهند داد.

وی بیان داشت : همانگونه که هر دستگاه برای صدور مجوزهایش قوانین، مقررات، کمیته و کمیسیونی دارد، کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی هم صدور مجوز مطب ها و ساختمان پزشکان را بر عهده دارد و در ارتباط با مراکز درمانی، در ایامی که مردم از جمله معلولین نیازمند مراجعه به مراکز درمانی بودند ما با مشکلات جدی مواجه بودیم و متاسفانه مطب ها، ساختمان پزشکان و مراکز درمانی به صورتی که مناسب جانبازان، کم توانان و افراد دارای معلولیت باشد مناسب سازی نشده و موانع بسیاری در زمینه مراجعه این افراد برای دریافت خدمات درمان وجود داشته است.

دکتر حیدری در ادامه گفت: همچنین نشریه ۲۴۶ که آقای دکتر نوبخت معاون محترم ریاست جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ فرمودند، در حال حاضر برای مقوله مناسب سازی درصدی تعیین نمی شود، بلکه دستگاههای اجرایی موظفند صد درصد مناسب سازی را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل بهزیستی استان اضافه کرد : در جلسه قبل مقرر شد کمیته ی تخصصی مدارس در جهت بررسی مدارس جدید الاحداث تشکیل شود و اداره کل نوسازی، دفتر فنی استانداری و دبیرخانه بهزیستی مقرر گردیده مدارس جدیدالاحداث را بررسی کنند که در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است.

وی افزود : همچنین مقرر گردید کلیه پروژه های عمرانی، معابر شهری، روستاها، پارک ها و ساختمان های عمومی قبل از احداث به تایید کمیته ی تخصصی مناسب سازی برسند و شهرداری های سراسر استان آخرین وضعیت مناسب سازی شهر را به صورت مصورو مستند گزارش دهند.

وی اظهار داشت : مقرر شده بود صدا و سیما گزارشاتی در رابطه با دسترسی معلولین و جانبازان عزیز به امکانات اجتماعی را داشته باشند که چندین برنامه در این خصوص تولید و اجرا کرده اند از جمله برنامه درشهر که برنامه بسیار مفیدی بود و بازخورد بسیار مطلوبی داشت و امیدواریم صدا و سیمای استان که همواره وسعت دید مطلوب و قابل قبولی به موضوعات اجتماعی از جمله مناسب سازی دارند همچنان در برنامه های آتی به این موضوع بپردازند.

دکتر درویش پور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز ضمن تقدیر و تشکر از تلاش ها، اهتمام و پیگیری مجدانه دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان و همکاران ایشان اظهار داشت : به کلیه مدیران و مسئولین این تذکر را می دهم که راجع به بحث مناسب سازی ذی نفعان و بهره برداران افراد دارای معلولیت و کم توانان هستند و فارغ از بحث بخشنامه و دستورالعمل واقعاً باید انسانی، اخلاقی و بطور جدّی و با تعصب کار کنیم.

وی افزود :  اگر واقعا می خواهید مناسب سازی انجام دهیم باید یک هدف برای خودتان داشته باشید بطور مثال این شهر تا ۹ ماه آینده به شبکه شهر های کاملا مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت و ناتوانی بپیوندد، این کار را باید با کیفیت و با برنامه ای بسیار جامع انجام دهید و همان ها را رصد کنید و اندازه گیری نمائید و بعد ادّعا کنید که کار مناسب سازی انجام داده ایم.

این مقام مسئول ادامه داد :در شهر گلسار صد در صد مناسب سازی انجام شده است، حتی یک ملک یا محلی را نمی بینید که مناسب سازی نشده باشد که این مسئله بسیار شیرین و لذت بخش است.

دکتر درویش پور بیان داشت : هر دستگاه وظایف  وزارتخانه ی مطبوع خودش را باید انجام دهد، قانون وقتی تکلیف کرده هرکسی باید وظیفه اش را بدرستی انجام دهد و ما به عنوان مقام بالادستی در اینجا مطالبه می کنیم و شما وظیفه دارید به درستی پاسخگوی عملکردتان باشید.

وی افزود : در وهله ی اول بصورت خاص شهرداری ها باید در کمیته های شهرستانی برنامه دقیق ارائه بدهند که دقیقا چه زمانی کارشان به اتمام میرسد و صددرصد مناسب سازی می شوند و به همین نسبت باید دهیاری ها فعال باشند و روستاها بصورت کامل مناسب سازی شوند.

دکتر درویش پور اضافه کرد :قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت را مجدداً برای همه دستگاهها ابلاغ خواهم کرد و در جلسه بعدی از تک تک دستگاهها که در اجرای این قانون چه تکالیفی انجام داده اند را مطالبه خواهم کرد، هم پاسخ مکتوب می خواهم و هم بصورت حضوری و میدانی بررسی و ارزیابی خواهم نمود ودر جلسه شورای اداری استان، محضر جناب استاندار گزارش خواهم داد.

وی بیان داشت : باید کمیته های شهرستانی فعّال شود و در فرمانداری ها این امر به جدّ دنبال شود و جلسات بعدی ستاد مناسب سازی استان را در شهرستان های استان البرز برگزار خواهیم کرد.

وی به انتقاد از سازمان نظام مهندسی پرداخت و افزود : این مسئله  مورد قبول نیست که روی کاغذ بگوییم کارها را انجام داده ایم اما در اطراف خود ساختمان های جدید الاحداث را ببینیم که به هیچ وجه وضعیت مطلوبی ندارد و واقعاً اینها در حق جامعه ی افراد دارای معلولیت ظلم است و روا نیست.
وی افزود : دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی باید یک تیم برای ارزیابی مراکز درمانی، بیمارستان ها و ستاد دانشگاه علوم پزشکی اعزام کند و ارزیابی کند و سریعا مشکلات نامناسب بودن اماکن و ساختمان های خود را برطرف نماید و در جلسه آینده گزارش دهد.
وی در پایان گفت : یک طرح جهادی باید برای شهر کرج داشته باشیم که شهرداران پیش قراول و پیشگام امر مناسب سازی شوند، کلانشهر کرج با دو میلیون جمعیت باید برنامه ی اختصاصی و مفصل داشته باشد، عدم پیوستگی مناسب سازی پیاده رو ها که اصلا زیبنده این شهر نیست بررسی شود و همچنین باید ماشین های مناسب سازی شده بیشتری برای حمل و نقل افراد دارای معلولیت در دستور کار قرار دهد.
 در ادامه جلسه مدیرکل نظام مهندسی به عملکرد سازمان خود پرداخت و افزود : ارائه راهنمای فنی و ساخت و ساز و برطرف نمودن مشکلات شهروندان، معلولین جسمی حرکتی، نابینایان و افرادی که توانایی خود را از دست داده اند و سالمندان که مدّنظر هستند مورد بحث قرار بگیرد و به استناد استاندارد های کتاب مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت ویرایش سوم سال ۹۸ در زمینه ی خدمات مهندسی نظارت و اجرای اماکن و معابر عمومی، ساختمان ها و فضا های شهری، ایستگاهها و فضاهای عمرانی شهری در دستور کار ما قرار دارد و سرلوحه ی کار خودمان قرار داده ایم و از مصوبات کمیته هم سعی کرده ایم پیروی کنیم.

وی بیان داشت :ما در سازمان نظام مهندسی از سال ۱۳۹۸ که کمیته ها بصورت جدّی قبل از شروع کرونا تشکیل می شد در کلیه جلسات شرکت کردیم و در بازدید های میدانی حضور داشتیم و عملکرد و نقطه نظرات فنی را در جلسات بصورت حضوری اعلام کردیم که انشاالله مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته باشد.

وی گفت : هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی تأکید بر کنترل مناسب سازی پروژه ها از سوی دفتر فنی را دارد و اکنون طراحی ها در بدو ورود بررسی میشود و در حال کنترل است.

مدیرکل سازمان نظام مهندسی افزود :برای ساختمان های عمومی ما مصوب کردیم که از سوی واحد کنترل پروتکل های مناسب سازی را طبق چک لیست ها در اختیار مهندسان ناظر قرار دهند و ملزم شده اند پروژه ها را براساس گزارشات بازرسان کنترل ترویج با موارد اجرایی در زمان صدور اتمام عملیات ساختمانی تایید یا رد بکنند.

وی گفت : برای بالا بردن آگاهی جامعه مهندسین دوره های آموزشی تخصصی را برای مهندسان دانشگاه آزاد، بنیاد مسکن، سازمان مدیریت برنامه ریزی، اداره استاندارد، بهزیستی و سایر ادارات دولتی برگزار کرده ایم.

وی تصریح کرد : در رابطه با بحث علمک های گاز تفاهمنامه ای با شرکت گاز به امضاء رساندیم که مهندسان در انتهای کار کنترل نمایند و در صورت مغایرت با قوانین از ادامه روند کار تا اصلاح وضع موجود جلوگیری شود.

 در ادامه جلسه نماینده ی دانشگاه علوم پزشکی طی سخنانی اظهار داشت :دانشگاه علوم پزشکی البرز متولّی بخش درمان است، بیمارانی داریم که حتما باید از امکاناتی چون آسانسور، رمپ، دستگیره ها و سرویس های بهداشتی که براساس استانداردهای کتاب های ایمنی بیمارستانی احداث شده استفاده کنند.

وی افزود :"احداث اغلب بیمارستان ها به سالهای قبل بر میگردد و اغلب توسط خیرین احداث شده و یکسری ضوابط رعایت نشده اما بیمارستان های جدید الاحداث کاملاً منطبق با دستورالعمل های مناسب سازی است.

وی افزود : ما در کمیسیون ماده ۲۰ مصوباتی داشته ایم و مواردی را اجرا کرده ایم و برای ایجاد فضای مناسب ویژه افراد دارای معلولیت تأکید داشتیم و شیوه نامه ای هم نوشتیم بین معاونت توسعه و معاونت درمان که به هیچ وجه به مطب ها و کلینیک هایی که دارای استانداردهای لازم برای بیماران و افراد دارای معلولیت نیستند مجوز نمی دهیم.

 در ادامه جلسه نماینده شهرداری کرج گفت : شهرداری در حال حاضر ون های مناسب سازی که باید بصورت برخط در اختیار افراد دارای معلولیت قرار بگیرد را خریداری نکرده است.

وی افزود : ۸۰ دستگاه اتوبوسی که وارد سامانه ی حمل و نقل شده کاملاً منطبق بر دستورالعمل های مناسب سازی هستند.

وی ادامه داد : در خصوص مناسب سازی پیاده روهای سطح شهر، سال جاری فاز یک پیاده روهای رجائی شهر انجام شده معابر و بلوار های دیگری نیز در سطح شهر کرج مناسب سازی شده است که بیش از ۴۰ هزار متر مربع مناسب سازی پیاده رو ها انجام شده است.

وی اضافه کرد : نصب چراغ در محل گذرگاه عابرین داشتیم که تلفات و تصادفات به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی در خصوص استفاده معلولین از پل های عابر پیاده اظهار داشت : پل های دانشگاه خوارزمی، گلشهر، محمدشهر و خیابان شهید بهشتی تا پایان سال به آسانسور مجهز خواهند شد.


 در ادامه جلسه  خانم حسینی نماینده صدا و سیما مرکز البرز به عملکرد این سازمان پرداخت و افزود : ما در سیمای استان ویژه برنامه هایی را ویژه مناسب سازی اماکن و معابر تولید کردیم،  
در حوزه ی رادیو در شش ماهه سال اول جاری ۱۱۲۰دقیقه، در حوزه تلوزیون ۱۰۸۶ دقیقه، در حوزه خبر ۴۲۰ دقیقه برنامه داشتیم.

وی بیان داشت : با توجه به حساسیت این موضوع ما ویژه برنامه ای را تولید کردیم توانستیم از شبکه ملی هم این ویژه برنامه را پخش نمائیم.

حسینی اظهار داشت : مایک ویژه برنامه را روزهای چهارشنبه در سیمای البرز اختصاص دادیم به موضوعات ویژه جامعه هدف بهزیستی که بازخوردهای بسیار خوبی هم گرفتیم.

کد خبر 29964

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد