ارائه خدمات ژنتیکی از طریق ۶ مرکز مشاوره ژنتیک در استان

غلامرضایی گفت: در استان قزوین ۶ مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک دولتی و خصوصی در شهرستان‌های قزوین و آبیک به ارائه مشاوره‌های تخصصی و تعیین ریسک خطر، جهت مراجعان در زمینه‌های مختلف فعال هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین زهرا غلامرضایی معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان با اشاره به اهمیت جایگاه مشاوره ژنتیک بیان کرد: مشاوره ژنتیک با بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی مردم، نقش موثری را در پیشگیری از بروز معلولیت‌های ژنتیکی و مادر زادی به عهده دارد و به معنی ایجاد یک رابطه دو طرفه است که در آن مشاور به فرد مراجعه کننده در زمینه‌های ذیل کمک می‌کند.

وی گفت: مشاوره در مورد تشخیص و پیش آگاهی و کنترل بیماری با هدف پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک، بررسی روش به ارث رسیدن بیماری وخطر تکرار آن در سایر افراد خانواده، شناسایی روش‌های موجود برای کاهش عوامل خطر زا، کمک به انتخاب موثرترین راه حل برای حل مشکل که بیش از همه با فرهنگ، عقاید و باورهای خانوادگی نزدیکی دارد، ارایه راه‌های درمانی صحیح و حمایتی موجود جزو خدمات مشاوره ژنتیک است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: در استان قزوین ۶ مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک دولتی و خصوصی در شهرستان‌های قزوین و آبیک به ارائه مشاوره‌های تخصصی و تعیین ریسک خطر، جهت مراجعان در زمینه‌های پیش از ازدواج، پیش از بارداری، در حین بارداری، وجود بیماری‌های پر خطر و تکرار شونده در خانواده، وجود فرزند معلول و ... مشغول فعالیت می‌باشند.

غلامرضایی عنوان کرد: همچنین در سال‌های اخیر اجرای طرح‌هایی همچون غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد ۲۵-۱۵ سال و طرح فراگیر مشاوره ژنتیک معلولین تحت پوشش سازمان تا سال ۱۴۰۰ به شناسایی موارد خطرزا پیش از تولد نوزاد معلول و ترسیم نقشه معلولیت در سطح کشور کمک موثری کرده است.

وی با اشاره به تعداد مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره ژنتیک استان در سال‌جاری گفت: طی ۹ ماهه سالجاری ۷۰۶ پرونده در مراکز مشاوره ژنتیک استان تشکیل شده که به تفکیک ۹۷ مورد پیش از ازدواج، ۱۸۵ مورد پیش از بارداری، ۵۶ مورد حین بارداری، ۳۶۸ مورد تشخیصی، ۱۱ مورد سقط درمانی، ۳۹۶ مورد مددجویان، ۱۳۹ مورد مربوط به دریافت کنندگان کمک هزینه آزمایش و ۱۶۹ مورد مربوط به دریافت کنندگان یارانه مشاوره می‌باشد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین با اشاره به طرح‌های ژنتیک تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار بیماری ژنتیکی شناخته شده است و علت بسیاری از بیماری‌ها ژنتیکی یا کروموزومی می‌باشد و تولد فرزند معلول موجب تحمیل هزینه‌های سنگین بر خانواده و دولت می‌شود؛ بنابراین پیشگیری می‌تواند بهترین اقدام برای کاهش بروز بیماری‌های ارثی مادرزادی خواهد بود.

غلامرضایی اضافه کرد: با توجه به این مطلب، ستاد بهزیستی کشور طرح‌های غربالگری اختلالات زنتیک افراد ۱۵-۲۵ سال و غربالگری پیش از ازدواج برای زوج‌های در شرف ازدواج از سال ۱۳۹۴ بصورت پایلوت در تعدادی از استان‌ها و از سال ۱۳۹۵ در کلیه استان‌ها بصورت محدود با هدف آگاهسازی و حساس سازی جامعه هدف نسبت به ضرورت مشاوره ژنتیک و کاهش تولد نوزاد معلول و کاهش معلولیت به اجرا در آورده است.

وی افزود: دو طرح فوق برای گروه هدف دختران دبیرستانی، دانشجویان و زوج‌های در شرف ازدواج در کلیه شهرستان‌ها اجرا گردیده است و در اجرای طرح‌های فوق پرسشگران دوره دیده پرسشنامه‌های مخصوص هرگروه را تکمیل و با توجه به مواردی که در پرسشنامه تیک می‌خورد به مراکز مشاوره ارجاع می‌شوند و پیگیری‌های تخصصی لازم انجام می‌گیرد. از سال ۹۸ طرح غربالگری زوج‌های در شرف ازدواج به دانشگاه علوم پزشکی واگذار گردیده است

کد خبر 29903

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد