در رسانه|حدود ۹ هزار کودک همدانی غربالگری بینایی شدند

شجاع احسانی روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه تمامی پروتکل های بهداشتی از سوی کارشناسان سازمان بهزیستی اجرا می شود تاکید کرد: تاکنون درصد کمی از جامعه هدف از این طرح استقبال کردند وی توصیه کرد: در شرایط کنونی که استان همدان در شرایط آبی بیماری کووید ۱۹ قرار دارد خانواده ها به همراه کودکان به مراکز غربالگری بینایی بهزیستی استان همدان مراجعه کنند.

احسانی با بیان اینکه در مراکز سنجش بینایی تجمعی وجود ندارد و والدین می توانند بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت کامل داشته اند، عنوان کرد: غربالگری تنبلی چشم در راستای شناسایی و پیشگیری از معلولیت، جلوگیری از شدت، کنترل و درمان آن فعالیت دارد، با این هدف که معلولی به جامعه هدف اضافه نشود.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان تاکید کرد: برای معالجه تنبلی چشم فرزندان فردا خیلی دیر است و این بیماری اگر به موقع تشخیص داده نشود فرد از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا یا نابینا خواهد شد.

احسانی اظهار داشت: در حالیکه انتظار می‌رفت حدود ۴۷ هزار کودک در طرح غربالگری بینایی مشارکت داشته باشند، اما نگرانی والدین از ابتلای فرزندشان به ویروس کرونا موجب استقبال اندک از این طرح در همدان شده است.

وی با تاکید بر اینکه مراجعه کننده در صورت داشتن مشکل بینایی و نیاز به عینک و یا عمل جراحی، سازمان بهزیستی تمامی هزینه درمان را تقبل می‌کند، تشریح کرد: شناسایی و حمایت کودکان با مشکل بینایی، ارزشمندتر از این است تا معلولی به جامعه هدف اضافه شود.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی با دارا بودن اعتبار لازم، دستگاه‌های بینایی سنجی به میزان کافی و کارشناسان خبره با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی، آماده اجرای طرح غربالگری تا پایان انجام آن برای تمامی جامعه هدف است.

احسانی، عوامل مادرزادی، حین زایمان، حادثه، ضربه و عوامل بیرونی را در عیوب بینایی موثر دانست و یادآور شد: تیم‌های مستقر در مراکز درمانی برای تمامی نوزادان غربالگری بینایی انجام می‌دهند

وی یادآور شد: غربالگری بینایی برای کودکان ۳ تا۶ سال با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها، در پایگاه ثابت بهزیستی استان همدان و پایگاه سیار در روستاها و فقط با دستگاه غربالگر بینایی انجام می‌گیرد.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان عنوان کرد: اجرای طرح غربالگری تشخیص زودهنگام تنبلی چشم از مهمترین طرح های غربالگری است که همه ساله با مدیریت سازمان بهزیستی در سراسر کشور اجرا می شود و زمینه سلامت چشمان بسیاری از کودکان یک تا شش ساله را فراهم کرده است.

تنبلی چشم نوعی بیماری است، معمولا سیستم بینایی بدن را درگیر می کند و باعث کاهش دید در چشم افراد می شود که در بیشتر موارد یک چشم را تحت شعاع خود قرار می دهد اما در بینایی هر ۲ چشم تاثیر منفی می گذارد و این بیماری معمولا در کمین کودکان و نوزادان است.

معمولا کودکان در یک دوره  خاص از ضعف چشم خود رنج می برند که عمدتا بر اثر تنبلی چشم است که در صورت درمان نشدن باعث ضعف های خفیف و گاهی شدید می شود که دیگر قابل جبران نیست.

تنبلی چشم عوارض ظاهری در چشم ایجاد نمی کند و زمانی در افراد رخ می دهد که عصب های بین مغز و چشم به خوبی با هم ارتباط برقرار نکند و منجر به ضعف در چشم می شود

بر اساس آخرین آمار منتشر شده نزدیک به یک سوم جمعیت همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات بهزیستی بهره می برند.

کد خبر 29889

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد