جلسه شش ساعته بررسی مشکلات کلانشهرکرج و مراکز مثبت زندگی برگزار شد

با حضور مدیرکل بهزیستی استان البرز، معاونین تخصصی بهزیستی استان، رئیس بهزیستی شهرستان کرج و معاونین وی جلسه بررسی و رفع مسائل و مشکلات کلانشهر کرج و مراکز مثبت زندگی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : دکتر «اسدالله حیدری» در این نشست اظهار داشت : در حال حاضر عمده فعّالیت های ما به بخش خصوصی محوّل شده و این امر موجب افزایش نظارت ها گردیده است، نظارت مراجع بالادستی بر کار ما یک فرصت است و باید از این فرصت به نحو احسن در راستای افزایش کیفیت ارائه خدمات در تمامی حوزه ها بهره برداری شود.

وی افزود : بخش خصوصی سالهاست در کنار سازمان بهزیستی فعالیت می کند و در تلاش برای حفظ منافع خود و جامعه هدف سازمان است که ما نیز ضمن حمایت از شرکای کاری خود انتظاراتی از ایشان داریم.

دکتر حیدری ضمن اشاره به مشکلات کلانشهر کرج افزود : اداره بهزیستی شهرستان کرج به علت وسعت محدوده و حجم فعالیت و گستردگی در حوزه مراکز غیردولتی دارای برخی نواقص و ایرادات است و مطلوب است هر چه سریعتر بررسی و کنکاش نمائیم و با ارائه نظرات و پیشنهادات در صدد کاهش و رفع این ایرادات برآییم.


وی در خصوص رفع نواقص و ایرادات مراکز تحت نظارت گفت : دو دسته مشکل وجود دارد که بخش عمده این مشکلات، مسائل روتین و قابل حل است و بخش محدودی مربوط به مشکلاتی است که نیازمند صرف زمان بیشتر برای برطرف شدن است.

وی گفت : در حال حاضر به علت وجود بیماری کرونا، مراکز با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه هستند و این امر موجب کاهش انگیزه برای انجام فعالیت های آنها شده است در چنین شرایطی باید حفظ وضع موجود در دستور کار قرار گیرد و از آرمانگرایی و تفکر ایده آلیستی خودداری شود اما باید سعی شود با نظارت بیشتر و دقیق تر انتظارات بهزیستی و مددجویانی که مقیم این مراکز هستند برآورده گردد.

وی در ادامه اظهار داشت: تشکیل تیم کارشناسی از حوزه های مختلف در سطح شهرستان با سرگروهی قاطع که بتواند به صورت واقع بینانه و به دور از افراط گرایی از مراکز بازدیدهای دقیق به عمل آورد در حال حاضر یکی از نیازهای اصلی شهرستان کرج است.  

وی افزود: بازدید تیم نظارت به تنهایی موجب رفع مشکل نخواهد شد بلکه باید ضمن تعیین بازه زمانی مشخص اصلاح ایرادات عینیت پیدا کند و قابل لمس باشد، بازدیدها باید به صورت مؤثر و از روی چک لیست صورت گیرد و سلسله مراتب اداری اعمّ از تذکر، اخطار کتبی و طرح موضوع در کمیسیون ماده ۲۶ به منظور تعطیلی مرکز در صورت عدم اصلاح ایرادات صورت گیرد.

دکتر حیدری گفت: هیچ یک از فعالیت های ما نباید در یک مرکز به صورت انحصاری انجام شود چرا که این امر زمینه رقابت میان مراکز را از بین می برد و از کیفیت خدمات میکاهد و باید با انتشار فراخوان عمومی برای واگذاری فعالیت مورد نیاز از میان چند گزینه موجود اصلح ترین افراد انتخاب گردند.

مدیرکل بهزیستی البرز تصریح کرد : در خصوص برنامه غربالگری بینایی و شنوایی علی رغم وجود ویروس کرونا، باید برش در نظر گرفته شده و یا بیشتر از آن انجام شود.

وی افزود : در مورد دفتر اعتیاد بهزیستی شهرستان کرج کمبودهایی احساس میشود که عمدتاً ناشی از ناکافی بودن نیروی انسانی در این حوزه است که انشاالله با تقویت این حوزه هرچه سریعتر نسبت به اجرای طرح های اجتماع محور که در زمینه پیشگیری از آسیب انجام میشود اقدام لازم صورت گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره مراکز مثبت زندگی عنوان داشت: از بهترین و مفیدترین کارهایی که در این ایام انجام شد بحث راه اندازی مراکز مثبت زندگی بود که شاید این روزها بیشتر ایرادات و نقاط منفی آن دیده شود اما در آینده مطمئنا خواهیم دید که این یک گام اساسی بود که در جهت خدمت به جامعه هدف و همچنین به روز کردن فعالیت ها توسط سازمان بهزیستی برداشته شد.

وی افزود : با توجه به راه اندازی ۲۲ مرکز مثبت زندگی در شهرستان کرج و واگذاری ۴۵۰ پرونده به هر مرکز که جمعا ۹۹۰۰ پرونده را شامل میشود باید این موضوع را در نظر داشت که این طرح موجب کاهش بار سیستم دولتی و آزادسازی نیروی انسانی خواهد شد.

دکتر حیدری افزود : در خصوص فصل سرما و افراد بی خانمان حضور میدانی معاونین و رؤسا بسیار ضروری است و در این مورد اورژانس اجتماعی نیز باید فعال باشد و در زمینه ساماندهی این افراد در مراکز شلتر اقدامات لازم صورت گیرد.

در ادامه جلسه مریم صدیقی معاون امور اجتماعی در خصوص راهکار رفع مشکلات مراکز خصوصی گفت: گفتگو با کودکان مقیم مراکز نگهداری و گاهاً کارکنان این مراکز و بررسی و رصد تصادفی پرونده های موجود،  راهکار موثری در زمینه بهتر دیده شدن مشکلات مراکز خواهد بود.

ژاله کاظمی معاونت مشارکت های مردمی  نیز در این جلسه گفت: هر مرکز در طول سال باید ۴ مورد بازدید شامل ۳ بازدید شهرستانی و ۱ بازدید استانی داشته باشد.

وی بیان داشت : در بحث مسکن راستی آزمایی و پایش صورت گرفته و در حال انجام است و در بحث اشتغال نیز مددجویانی که از تسهیلات اشتغال بهره مند می شوند باید در سامانه یو آی ثبت شوند.

ژاله کاظمی بیان داشت : شهرستان کرج در زمینه جلب و جذب مشارکت های نقدی باید تلاش بیشتری نماید و از طرفی تشکیل جلسات شورای مشارکت که به علت شیوع یماری کرونا مدتی تشکیل نشده بود باید در دستور کار قرار گیرد و انتظار است تلاش در زمینه ثبت خیرین در سامانه یو آی نیز افزایش یابد.

عبدالله فلاح نژاد معاون توانبخشی بهزیستی البرز در ادامه جلسه گفت:  در شهرستان کرج ۳۵ مرکز شبانه روزی و ۲۲ مرکز روزانه فعال است و به علت شیوع کرونا تمرکز فعالیت بهزیستی بیشتر متمرکز بر این امر بود.

وی افزود : سال گذشته تأکید روی موضوع دارا بودن کمیسیون پزشکی تمامی مددجویان حوزه توانبخشی و عدم پذیرش مددجو بدون کمیسیون پزشکی (آی سی اف) موجب دستیابی به این مهم شده است.

کد خبر 29877

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد