فراخوان خانواده‌ها برای مشارکت فعال در برنامه‌ی غربالگری تنبلی چشم کودکان

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی از فعال شدن مجدد پایگاه‌های غربال بینایی کودکان با رفع محدودیت‌های کرونایی در همه‌ی شهرستان‌های استان خبر داد.

حسین تنها طلب گفت: با آبی شدن وضعیت استان از نظر شیوع کرونا، پایگاه‌های غربالگری بینایی در سراسر استان فعالیت مجدد خود را از سر گرفته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: والدین می‌توانند از طریق تماس با بهزیستی شهرستان‌های محل سکونت‌شان، از محل و زمان انجام غربالگری کودکان‌شان اطلاع حاصل کنند.

وی در خصوص پایگاه‌های غربالگری بینایی مشهد گفت: یک پایگاه مرکزی و اصلی غربالگری بینایی در بلوار اقبال لاهوری این شهرستان واقع شده که شهروندان می‌توانند با شماره تلفن ۳۵۰۱۹۵۱۶ با آن تماس بگیرند و از نشانی نزدیک‌ترین پایگاه غربالگری بینایی به محل سکونت‌شان مطلع شوند.

تنها طلب با بیان اینکه تمام کودکان سه تا شش سال مشمول این طرح هستند گفت: برای مددجویان بهزیستی و کمیته‌ی امداد امام خمینی و نیز برای خانواده‌های کم‌بضاعت، عینک رایگان، جراحی رایگان و خدمات اپتومتری و بینایی سنجی رایگان انجام می‌شود.

به گفته‌ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، امسال به خاطر محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی پایگاه‌های موقت و دائم برنامه پیشگیری از آمبلیوپی، پوشش برنامه تا پایان دی‌ماه حدود ۴۰ هزار مورد بوده که نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افت داشته است.

وی اظهار امیدواری کرد که در دو ماه باقی مانده‌ی سال، خانواده‌ها کار غربالگری بینایی فرزندان‌شان را پیگیری کنند که خدای ناکرده با مشکلات بینایی فرزندشان مواجه نشوند.

وی تأکید کرد: غربالگری آمبلیوپی یا تنبلی چشم به صورت حضوری انجام می‌شود و چنانچه در مرحله‌ی معاینه، تشخیص داده شد که نیاز به معاینه و بررسی دقیق‌تری هست کودک به اپتومتریست معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: پس از بینایی‌سنجی که منجر به تشخیص سلامت یا اختلال بینایی می‌شود اگر نیاز به بررسی‌های تخصصی و احیانا جراحی باشد، کودک به متخصص چشم‌پزشکی معرفی خواهد شد تا کار درمان را پیگیری نماید.

تنها طلب گفت: بیش از ۵ هزار کودک در ۱۵ سال گذشته از طریق این برنامه، از مشکلات جدی بینایی که ممکن بوده منجر به نابینایی یا کم‌بینایی شدید و یا مشکلات حاد و مزمن بینایی شوند نجات یافته‌اند.

کد خبر 29855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد