افتتاح سراسری مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در ۲۳ استان کشور به صورت همزمان

روز سه‌شنبه هفتم بهمن‌ماه جاری با حضور دکتر محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ساختمان ستاد بهزیستی کشور؛ طی یک مراسم ویدیو کنفرانسی، مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در ۲۳ استان کشور به صورت همزمان افتتاح می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، دکتر فاطمه رضوان مدنی، معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیادِ سازمان بهزیستی کشور، با اعلام این خبر گفت: در این مراسم ۲۵ مرکز در ۲۳ استان کشور افتتاح می‌شود که در استان های البرز و اردبیل دو مرکز و در باقیِ استان‌ها یک مرکز افتتاح خواهد شد.

وی افزود: این مراسم با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس و معاونین بهزیستی در ستاد و در استان‌ها نیز با حضور مقامات استانی و مدیران کل بهزیستی استان‌ها برگزار می شود.

رضوان مدنی به برنامه زمان‌بندیِ افتتاح این مراکز در استان‌ها اشاره کرد و گفت: اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در سال ۹۸ در استان اصفهان افتتاح شده است. همچنین در هفته بهزیستیِ امسال نیز در ۵ استان، افتتاح این مراکز را داشتیم، و با توجه به افتتاح سراسری روز سه شنبه در ۲۳ استان، ۲۹ استان از این مراکز، بهره‌مند خواهند شد. همچنین ۲ استانِ باقی مانده نیز تا پایانِ امسال مراکز خود را افتتاح می کنند.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزیِ صورت گرفته بنا داشتیم تا پایان سال ۹۹ تمامی استان‌ها در سراسر کشور حداقل یک مرکز  جامع درمان و بازتوانی اعتیاد را داشته باشند و برنامه ما در سال ۱۴۰۰ نیز این است که مراکز با توجه به نیاز و ظرفیت استان‌ها افزایش یابد.

پایان درمان سری دوزی شده

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیادِ سازمان بهزیستی به روش درمان اعتیاد در این مراکز اشاره کرد و گفت: روش‌های قبلی درمان اعتیاد در سالهای گذشته با شکست ۹۵ درصدی، مواجه شده اند که دلیل عمده آن را می توان در استفاده از یک روش درمانی مشترک برای همه افراد معتاد و بدون توجه به علل ابتلا و به عبارت دیگر درمان سری دوزی شده جستجو کرد. به همین دلیل درمانگران اعتیاد طی ۲۰ سال، تحقیق و مطالعه به روشی دست یافته اند که به عنوان «درمان تک‌دوزی» شناخته می شود و اساس آن هم بررسی علل فردی ابتلا به اعتیاد در افراد شامل شرایط روحی و روانی، مشکلات خانوادگی، مشکلات اقتصادی و ... و استفاده از روش‌های درمانی منحصر به فرد است. این روش میزان موفقیت در درمان اعتیاد را از ۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش خواهد داد.

وی افزود: الگوی درمان این مراکز، پروسه ای  یک ساله است که شامل ۴ ماه، اقامت و ۸ ماه، کلاس آموزشی (۵۲ جلسه)   است. در این ۴ ماه، ۱۵ روز، سم زدایی پرهیز مدار(بدون استفاده از دارو) انجام می‌شود. تیم درمان در این مراکز، متشکل از پزشک، روانشناس، مددکار، پرستار، و مدیر مورد است. همچنین از مشارکت خانواده فرد معتاد برای  ادامه درمان  استفاده می‌شود و نحوه رفتار با فردِ درمان شده نیز به آنها آموزش داده می شود.

رضوان مدنی گفت: کسانی که فاقد خانواده هستند و پس از درمان، جایی برای ماندن ندارند نیز به مراکز توانمندسازی و صیانت بهزیستی ارجاع داده می‌شوند و به مدت ۶ ماه نیز می‌توانند در این مراکز اقامت داشته باشند و به اشتغال آنان کمک می‌شود.

رضوان مدنی گفت: پس از گذشت یک سال، این افراد عضو باشگاه بهبودیافتگان خواهند شد و  پس از این نیز رها نخواهند شد و درمان آنها همچنان توسط مدیر مورد، پیگیری و رصد می‌شود.

اعطای وام ۵۰۰ میلیون ریالیِ خوداشتغالی به مددجویان درمان شده

وی همچنین به اشتغال این افراد و حرفه آموزی در تمامی مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد اشاره کرد و افزود: آموزش و فراگیری یک حرفه در طول مدت درمان در مرکز از نکات قابل توجه و اساسی این طرح است و مددجویان این مراکز پس از پایان پروسه یک ساله درمانی خود در صورتی که فاقد شغل باشند، می‌توانند با استفاده از وام خوداشتغالیِ ۵۰۰ میلیون ریالیِ بهزیستی برای خود، اشتغال ایجاد کنند. همچنین وام کارفرمایی نیز تا سقف دو میلیارد تومان برای به کارگیریِ ۴۰ نفر (۵۰ میلیون تومان به ازای هر یک از مددجویان مراکز)  به کارفرمایان داده می شود.

رضوان مدنی گفت: مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد به صورت خصوصی و با مجوز و نظارت بهزیستی اداره می‌شوند. همچنین مبلغ ۳ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای تجهیز و راه‌اندازی به هر یک از این مراکز اختصاص یافته است و به ازای هر مددجو نیز سالانه ۹۰ میلیون ریال یارانه، توسط بهزیستی پرداخت می‌شود. علاوه بر این بهزیستی در بعضی استان‌ها، ساختمان مرکز را نیز تامین کرده است.

کد خبر 29850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =