از این بی علامتی، راحت نگذرید

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی گفت: به خانواده‌های دارای فرزند سه تا شش ساله هشدار می‌دهیم که مراقب چشم فرزندان خود باشید چرا که بی علامتی شایع‌ترین علامت بیماری تنبلی چشم است و بهترین زمان طلایی جهت درمان تنبلی چشم زیر شش سال است.

حسن شرفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم  از جمله برنامه‌های  ملی سازمان بهزیستی کشور است که قدمت ۲۵ ساله در کشور دارد.

وی افزود: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از جمله طرح‌های پیشگیرانه‌ای است که به منظور شناسایی و تشخیص زودهنگام تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی در کودکان سه تا شش سال، در طول سال در پایگاه‌های دائمی تحت نظارت بهزیستی شهرستان‌ها انجام می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال، کاهش شیوع اختلالات بینایی به ویژه کاهش شیوع آمبلیوپی، شناسایی و تشخیص زودهنگام تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی، مداخله به موقع در زمینه درمان و بازتوانی کودکان مبتلا و پیشگیری از معلولیت‌های بینایی از اهداف برنامه غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم است.

شرفی ادامه داد: این برنامه در سه سطح غربال(سطح اول)، تشخیص(سطح دوم) و درمان (سطح سوم) انجام می‌شود که در سطح اول کودکان توسط مربی آموزش دیده و با استفاده از دستگاه عیوب انکساری(پلازاپتیک)، معاینه می‌شوند.

وی بیان کرد: در صورت مشکوک بودن به سطح دوم یعنی تشخیص به مراکز بینایی سنجی ارجاع می‌شوند و بعد از تشخیص توسط اپتومتریست، درصورت نیاز برای انجام معاینات تخصصی تر و مداخله درمانی به چشم پزشک ارجاع داده می‌شوند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: در سطح اول(غربال)، هزینه اندکی از خانواده‌ها، براساس تعرفه دولتی مشخص شده ازسوی سازمان بهزیستی کشور دریافت می‌شود و در صورت ارجاع به مرحله دوم و سوم، یعنی ارجاع به اپتومتریستان و چشم پزشکان طرف قرارداد بهزیستی،کودکان بصورت رایگان معاینه می‌شوند.

شرفی با بیان اینکه همچنین در صورت نیاز، بخشی از کمک هزینه عینک و جراحی چشم کودکان نیازمند توسط بهزیستی پرداخت می‌شود، اظهار کرد: ۹۵ درصد کودکان سه تا شش سال استان، در سال ۹۸، تحت پوشش برنامه غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم مورد غربال بینایی قرار گرفتند.

وی افزود: خراسان جنوبی، دارای ۱۳ دستگاه غربالگری پلازاپتیکس مجهز و پیشرفته برای اجرای برنامه بوده و در حال حاضر پایگاه دائمی غربالگری بینایی تحت نظارت سازمان بهزیستی و ادارات بهزیستی شهرستان‌ها  در حال اجرای برنامه هستند و خانواده‌ها می‌توانند با هماهنگی جهت غربال بینایی کودکشان به پایگاه‌ها و ادارات بهزیستی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

شرفی اظهار کرد: با عنایت به اهمیت برنامه و با توجه به اینکه در سال جاری اجرای برنامه تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته و تعداد زیادی از کودکان ۳ تا ۶ سال هنوز مورد غربال بینایی قرار نگرفته‌اند و تنها تعداد کودکان غربال شده بینایی در استان ۱۶ هزار کودک است که از این تعداد حدود ۲۰۰۰ کودک به سطح دوم برنامه و معاینات تخصصی ارجاع شده‌اند، از خانواده‌ها می‌خواهیم اهتمام بیشتری داشته باشند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اینکه  تشخیص و شناسایی به موقع بیماری تنبلی چشم  قبل از  پنج سالگی است، انتظار می‌رود خانواده‌ها در اسرع وقت و حداکثر تا پایان بهمن ماه  سال جاری به پایگاههای تحت نظارت سازمان بهزیستی مراجعه کنند. 

شرفی ادامه داد: به خانواده‌های دارای فرزند سه تا شش ساله هشدار می‌دهیم که مراقب چشم فرزندان خود باشید چرا که بی علامتی شایع‌ترین علامت بیماری تنبلی چشم است و بهترین زمان طلایی جهت درمان تنبلی چشم زیر شش سال است.

هزینه غربالگری کم تر از هزینه‌های روانی تنبلی چشم

وی افزود: خانواده‌ها باید بدانند معلولیت هزینه دارد و هزینه آن هم فقط برعهده شخص نیست و خانواده و جامعه هم در پرداخت این هزینه‌ها سهیم هستند و نوع این هزینه‌ها نیز بسیار متنوع است و صرفا جنبه اقتصادی ندارد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: گاهی هزینه‌های روانی و اجتماعی آن بسی بیشتر از هزینه‌های آشکار اقتصادی آن است و توصیه جدی و تاکید اصلی ما در بهزیستی به عنوان متولیان بحث پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و مجری برنامه غربالگری بینایی این است که خانواده‌های دارای کودک سه تا شش ساله در اولین فرصت با در دست داشتن شناسنامه به مراکز و پایگاه‌های دائمی و غیر دائمی دراستان مراجعه تا از سلامت بینایی کودکان خود مطمئن شوند.

شرفی یادآور شد: همچنین هم استانی‌ها می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به ادارات بهزیستی شهرستان‌ها به آدرس اینترنتی www.behzisti-kj.ir مراجعه کنند.

کد خبر 29791

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد