مدیرکل بهزیستی استان اصفهان: پیشنهاد راه‌اندازی قرارگاه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با همکاری سپاه پاسداران مطرح شده است

گروه استان‌ها ـ مدیر کل بهزیستی استان اصفهان از پیشنهاد راه‌اندازی قرارگاه پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی در برخی از مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی با محوریت سپاه اصفهان خبر داد.

ولی الله نصر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در استان تهران ، با اشاره به اینکه در دوره جدید مدیریت بهزیستی استان اصفهان اقدامات متعدد و مؤثری انجام شده است اظهار کرد: یکی از مسائلی که در طی ۳ ماه گذشته به آن توجه شده است بحث سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌های شهر اصفهان است و این موضوع معضل جدی در استان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: بر همین اساس جلسات متعددی با شورای شهر، شهرداری‌ها و معاونت سیاسی، امنیتی اجتماعی استانداری برگزار شد و نهایتاً عنوان کردیم که باید همه دستگاه‌ها باید یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند تا بتوانیم برای سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهر اصفهان اقدام مؤثری انجام شود. همچنین اعتقادمان بر این است که تنها ارگانی که در بحث سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه نشینی شهرها فعالیت می‌کند بهزیستی است و متأسفانه هر جایی هم که عدم همکاری دستگاه‌ها مطرح می‌شود بهزیستی را مثال می‌زنند و این جفایی است که در حق همکاران ما در سازمان بهزیستی انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اجرای "طرح یک میز خدمت در هر ماه" در یک محله اشاره کرد و گفت: این طرح نیز آغاز شده است و برای نخستین بار با تمامی معاونین و کارشناسان مربوطه به صورت مداوم در مناطق حاشیه‌ای حضور پیدا کردیم و بازدیدهای میدانی از سکونتگاه‌های غیررسمی و محله‌های معتادان متجاهر انجام شده و راهکارهای اتخاذ شده است و این فرآیند ادامه دارد.

نصر گفت: بر همین اساس ما پیشنهاد دادیم که چنانچه این امکان وجود داشته باشد در این محله‌ها به صورت پایلوت یک پایگاه اجتماعی راه اندازی بشود چرا که ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم و باید یک آرایش نظامی و دفاعی به مسائل اجتماعی بدهیم و پیشنهاد ما راه‌اندازی قرارگاه اجتماعی به صورت پایلوت در برخی از مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی اصفهان است که مقدمات آن در حال فراهم شدن است و همکاری خوبی از سوی نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی وجود دارد همچنین پایگاه های بسیج، ائمه جماعات و جمعه و رابطین اجتماعی صورت گرفته است و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه انجام بگیرد.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان افزود: در بخش جمع آوری و ساماندهی متکدیان، کارتن خواب‌ها، معتادان متجاهر، کودکان کار و خیابانی بیش از ۱۰ ارگان مسئول هستند اما همیشه نام بهزیستی و چند ارگان خاص دیده شده است و راه اندازی این قرارگاه اجتماعی می‌تواند در این بخش موثر باشد و انشاءالله از ثمرات آن استفاده بکنیم و هر کسی در این قرارگاه بخشی از مسئولیت را برعهده خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی اصفهان از بیش از ۵ کشور اتباع خارجی حضور دارند و مشخص نیست که چه کسی باید به اینها خدمت بدهد و این معضلات در این مناطق وجود دارد.

نصر تصریح کرد: کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان بدون شناسنامه، معتادان متجاهر، متکدیان، کودکان کار و خیابانی و ... از جمله معضلاتی است که در حوزه آسیب‌های اجتماعی در مناطق مختلف شناسایی شده‌اند و باید برای جلوگیری از این موارد راهکارهای اساسی اتخاذ و اجرایی شود و این قرارگاه می‌تواند در این بخش موثر باشد و ما بنا داریم قرارگاه اجتماعی را در برخی از مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی اصفهان به صورت پایلوت اجرا کنیم.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در این قرارگاه دستگاه‌هایی مثل سپاه، کمیته امداد، شهرداری‌ها، شورای شهر، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان فنی حرفه‌ای، اداره کل امور اتباع، سازمان‌های بیمه ای حضور دارند و محوریت این قرارگاه با سپاه اصفهان خواهد بود و به سردار مجتبی فداء به عنوان رئیس این قرارگاه فعالیت خواهد کرد. قرارگاه اجتماعی به صورت پایلوت اجرا خواهد شد.

نصر درباره زمان اجرای طرح قرارگاه اجتماعی گفت: این پیشنهاد از سوی بهزیستی استان ارائه شده  و هم اینک دستگاه‌ها در حال بررسی آن هستند و به زودی اجرا خواهد شد.

وی گفت: اساس این قرارگاه استفاده از ظرفیت و پتانسیل اجتماعی غیر دولتی و مردمی است و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال مطالعات لازم انجام و  از سال آینده اجرا بشود و بسیاری از خیرین آمادگی خود را برای همکاری با این طرح اعلام کرده‌اند که ابتدا این طرح به صورت پایلوت در چند منطقه حاشیه‌ای اصفهان اجرا و پس از رفع نقاط ضعف این طرح به صورت کلی در سایر مناطق حاشیه‌ای استان اجرا خواهد شد.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در رابطه با فرزندخواندگی در استان اصفهان خاطر نشان کرد: ۳۰ نفر از نوزادان و کودکان در خانه نونهالان و کودکان نرجس نگهداری می‌شوند که از این سی نفر نزدیک به ۱۶ نفر به نحوی دچار معلولیت و بیماری‌های خاص هستند که قابلیت واگذاری ندارند.

علیرضایی گروه اجتماعی, [۲۱.۰۱.۲۱ ۱۴:۱۱]
همچنین  ۵۰۰ کودک نیز در قالب ۴۰ خانه کودک و نوجوان توسط مؤسسات خیریه نگهداری می شوند و نزدیک به ۶۰۰ نفر از فرزندان ما هم به خانواده‌های درجه یک که می‌توانند نگهداری از آن کودک را داشته باشند سپرده شده است و  امداد ماهیانه به آنها پرداخت می‌شود که بتوانند با کمک هزینه‌ای که از سوی بهزیستی به آنها پرداخت می‌شود از آن کودک نگهداری کنند که مبلغ این ماهیانه ۶۵۰ هزار تومان است که به هر کودک امدادبگیر پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال ۸۳  تصویب و ابلاغ شده است ولی متأسفانه در اجرای این قانون کوتاهی شده است چرا که  اکثر دستگاه‌ها به واسطه کمبود اعتبار از اجرای وظایف خود سر باز زده‌اند و ما هنوز قانون ۳ درصد اشتغال معلولان را نتوانسته‌ایم به صورت کامل اجرایی کنیم. هرچند اجرای آن در سه سال گذشته در نهادهای دولتی قابل قبول بوده است. مناسب سازی اماکن و مبلمان شهری بر اساس قانون جامع  انجام نشده است. جلسات متعددی را با شوراهای شهر و شهرداری‌ها داشته‌ایم تا روند مناسب سازی را تسهیل کنیم و بتوانیم حمل و نقل را رایگان برای افراد دارای معلولیت تعریف کنیم که متأسفانه این موارد اجرا نمی‌شود.

نصر گفت: استاندار اصفهان نیز توجه ویژه‌ای به بحث مناسب سازی دارد و جلسات متعددی را در این بخش برگزاری کرده است ضمن اینکه از سوی بهزیستی استان پیشنهاد شهر دوستدار سالمند مطرح شده است و با مطالعاتی که با اساتید دانشگاه انجام داده‌ایم اقدامات خوبی انجام شده است تا شهر دوستدار سالمند را به عنوان یک نمونه در کشور معرفی کنیم. علاوه بر اینکه برای نخستین بار چهار نفر از معلولان شناسایی و به عنوان مشاورین مدیر کل منصوب شدند که این مشاورین در حوزه نابینایان، ناشنوایان و معلولان جسمی ذهنی و حرکتی و معلولان ذهنی و اتیسم هستند و در جلسات مربوط به مناسب سازی و موضوعات مرتبط با آن حضور دارند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در رابطه با اقدامات بهزیستی استان اصفهان در ایام کرونا خاطر نشان کرد: در بحث کرونا متأسفانه هشت فوتی در مراکز توانبخشی استان داشتیم ولی خوشبختانه با همکاری که با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی داشتیم، کرونا در مراکز تحت نظارت سازمان به خوبی کنترل شد.

وی گفت: همچنین برای نخستین بار باشگاه خبری معلولان راه اندازی شده است که در این بخش افراد دارای معلولیت های مختلف حضور دارند و در حوزه های گوناگونی فعالیت‌ خبری انجام می‌دهند
نصر در پایان از بنیاد مستضعفان در زمان حضور فتاح و کمک‌های صورت گرفته به مددجویان بهزیستی قدردانی کرد و افزود: در طی مدیریت‌های مختلف بنیاد مستضعفان هیچ کمکی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی نشده بود اما با حضور فتاح شاهد کمک‌های قابل توجهی به مددجویان هستیم که از آن جمله می‌توان به تأمین تبلت برای دانش آموزان تحت پوشش بهزیستی و احداث مسکن برای خانواده‌های دارای چند معلول اشاره کرد.

انتهای پیام/ی

کد خبر 29730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد