بیشتر بدانیم| اختلال هویت گسسته یا چند شخصیتی

فریبا مرادزاده، روانشناس ورامینی مطلب ذیل را به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از ماهنامه آبرومند، مرادزاده چنین نوشته است:
اختلالی که در آن دویا چند هویت (شخصیت )مجزا به نوبت شخصیت فرد را کنترل می کنندو فرد نمی تواند اطلاعات مهم زندگی خود را به یاد آورد مثل اینکه شکافی بین خاطرات باشد و مربوط به خاطرات آزارنده است (مثلادر تجاوز فرد قطعات بزرگی از کل یک رویداد را به یاد نمی آورد).

 اختلال هویت گسسته نشانه ی ناتوانی در ادغام جنبه های مختلف شخصیت ،حافظه و هشیاری است تا جاییکه هر حالت و شخصیت طوری تجربه می شود که انگار زندگی و گذشته ی مخصوص به خود را دارد ،هویت های مختلف اسامی مختلفی دارند و معمولا شخصیتها متضاد یکدیگرند (فعال و نفعل،سلطه گر وسلطه پذیر) و شدت فراموشی در شخصیت منفعل و سلطه پذیر بالاتر است . هویتهای مختلف معمولا از وجودیکدیگر بی خبرند ولی ممکن است برای کنترل رفتار فرد با یکدیگر بجنگند.

فرد معمولا یک هویت اصلی یا شخصیت میزبان دارد که پیش از اختلال وجود داشته است وچند هویت فرعی داردکه پس از به وجود می آیند .در ساده ترین حالت دو هویت به نوبت رفتار فرد را کنترل می کنند و در اکثر موارد هویت فرعی از هویت اصلی اطلاع دارد ،اما هویت اصلی از وجود هویت فرعی خبری ندارد وممکن است هویت اصلی از روی شواهد از وجود هویت فرعی آگاه شودو ممکن تعداد هویتهای فرعی به 13تا برسد ویکی از دلایلی که فرد به بیمارستان روی می آورد ممکن است این باشد که یکی از هویتها می خواهد دیگری را به قتل برساند.

عامل اصلی در این اختلال ترومای کودکی است( در 95درصد موارد بدرفتاری فیزیکی و سوء استفاده ی جنسی بخصوص از سوی محارم) وهر کدام از هویتها کنترل بخشی از زندگی فرد را در اختیار می گیرد
اختلال پیش از 12 سالگی وبا یک ترومای شدید بوجود می آید که شاید روشی برای فراراز تجربه آگاهانه ی ناشی از تروما ودور نگه داشته شدن از آن باشد.

مطالب فوق جهت مطالعه و براساس آخرین نسخه تشخیص وتوصیف اختالات بالینی  D.S.M 5 و آسیب شناسی می باشد ودرصدهای ذکر شده مربوط به جامعه ی ایران نمی باشد.

کد خبر 29717

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد