جلسه ستاد ساماندهی امور متکدّیان استان البرز برگزار شد

جلسه ستاد ساماندهی امور متکدّیان استان به ریاست استانداری البرز و با حضور دکتر فردی بیرانوند معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری، دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان البرز و مدیران کل دستگاه های اجرایی مرتبط با امر ساماندهی متکدّیان، نیروی انتظامی، نمایندگان فرمانداری و شهرداری در محل سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : این جلسه با دستور جلسه ی پیگیری مصوبات جلسه قبل، گزارش اقدامات انجام شده، بررسی مشکلات و موانع فراروی دستگاههای اجرایی در زمینه ی ساماندهی متکدیان برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر فردی بیرانوند معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری البرز ضمن تشکر از دکتر اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی استان و نمایندگان دادگستری و دادستانی استان در جهت همکاری های مؤثر گفت : در جلسه شورای تأمین در مورد مسائل مربوط به کودکان کار و خیابانی دادستان محترم با من صحبت کردند و ایشان خانم سرخی را مسئول این امر قرار داده تا دستگاههای اجرایی بدانند با چه کسی هماهنگی ها را انجام دهند.

دکتر فردی با انتقاد از عملکرد اردوگاه جمع آوری متکدیان گفت : در طول ۱۰ ماه گذشته هر ماه ۳۰ نفر در این اردوگاه نگهداری شده که با توجه به تعداد متکدیان استان این آمار بسیار پایین است و نیازمند توجه ویژه می باشد.

دکتر فردی بیان داشت: بنا بر آیین نامه ساماندهی متکدیان وظایف دستگاه ها مشخص شده،  مسئول شناسایی و جمع آوری متکدیان شهرداری و نیروی انتظامی میباشد و مسئول اردوگاه فرمانداری میباشد و بهزیستی به عنوان دستگاه همکار حمایت پوششی و خدماتی دارد.

وی گفت : اداره کار و رفاه اجتماعی هم افرادی که پس از غربالگری ارجاع می شوند باید در موسسه فنی حرفه ای آموزش بدهد و چه در مراکز کاریابی و چه در صندوق توسعه تسهیلات برای اشتغال به آن ها داده شود.

دکتر فردی افزود : امور اتباع و مهاجرین خارجی افرادی که می آیند باید شناسایی کند و آنهایی که اتباع خارجی هستند توسط آنها و با هماهنگی نیروی انتظامی به ورامین تحویل داده شوند.

این مقام مسئول ادامه داد : طبق ماده ۷۱۲ و ۷۱۳ اگر شغل کسی تکدی گری باشد مجرم است و برابر قانون باید با او برخورد شود و از ۶ ماه تا دو سال زندانی دارد.

وی اظهار داشت : برابر قانون ماده ۱ وظیفه اردوگاه با فرمانداری محل است و مسئول جمع آوری شهرداری است که ماشین و وسیله این کار را دارد، آنها موظف هستند اگر چندین نوبت کسی را دستگیر میکنند برای این شخص پرونده تشکیل دهند و به دستگاه قضایی معرفی کنند.

وی در مورد منطقه هفت جوی و مناطق مرزی بین استان تهران و البرز گفت : اگر استان تهران طرحی انجام می دهد سر ریز این افراد به شهر کرج می باشد و من درخواستم این است که طرح های ضربتی اجراکنیم یعنی محیط را قرمز کنیم که هر کسی با خیال راحت نتواند به حوزه استحفاظی البرز وارد شود.

وی گفت : بعضی از این افراد پس از پیگیری مشخص می شود که گمشده یا در راه مانده اند که این موارد را کمیته امداد بار اول موظف است هزینه بازگشت به شهر مبداء را پرداخت کند در نوبت دوم جمع آوری این افراد جرم محسوب می شود این موارد را باید توجه داشته باشید ما هم حمایت می کنیم تا این مشکلات حل شود.

در ادامه جلسه دکتر حیدری مهمترین مسایل قابل بحث را بحث کودکان کار و متکدیان عنوان کرد و گفت: در ارتباط با کودکان کار و خیابان، این که انتظار داشته باشیم این موضوع به صفر برسد هرگز این اتفاق نخواهد افتاد زیرا با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی استان و همچنین بحث حاشیه نشینی و فقری که وجود دارد هر چقدر تلاش کنیم قطعا تعدادی از متکدیان و کودکان کار و خیابان را مشاهده خواهیم کرد که البته به این معنی نیست که دست از کار و تلاش برداریم و این موضوع را به حال خود رها کنیم اما در بعضی کشورها قانون را اصلاح کرده اند و وقتی جامعه ای در شرایط فقر اقتصادی و اجتماعی است زن سرپرست خانواری که تنها کسی که می تواند برایش درآمد داشته باشد و معیشت خانواده اش را فراهم نماید کودک اوست و به همین دلیل سمت احصاء قانون کار رفته اند که قانون را متناسب با شرایط جسمی و ذهنی کودک تعریف کنند و مشاغل ساده و راحت تر را به کودکان بدهند که خانواده ها بتوانند از طریق کودک ارتزاق کنند بنابرین میتوان امیدوار بود با همت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این قانون در کشور ما هم اصلاح شود.  

وی بیان داشت : در استان البرز ۲۴ مرکز شبه خانواده تحت نظارت بهزیستی وجود دارد که ۳ مرکز دولتی و ۲۱ مرکز غیردولتی هستند و در این مرکز از ۳۷۳ کودک حمایت و بصورت شبانه روزی نگهداری می شود و اگر حمایت بهزیستی در این زمینه نباشد همه ی این موارد تبدیل به کودک کار و خیابان خواهند شد.

دکتر حیدری عنوان داشت:در سطح استان ۳ مرکز خاص کودکان کار و خیابان داریم که ۲ مرکز به صورت روزانه و یک مرکز شبانه روزی فعالیت میکند و در حال حاضر ۳۲۵ نفر را تحت حمایت خود دارند.

وی ادامه داد : از این ۳۲۵ نفر ۱۱۳ کودک ایرانی، و ۲۱۲ غیر ایرانی هستند به عبارتی دو برابر کودکان ایرانی، اتباع غیر ایرانی هستند که این ها فقط می توانند از مراکز روزانه حمایت و خدمات دریافت نمایند.  

وی اضافه کرد :طبق آیین نامه نمی توانیم کودکان اتباعی که به صورت غیر قانونی وارد کشور می شوند را نگهداری نماییم و ۶۵ درصد کودکانی که از مراکز ما خدمت می گیرند، کودکان اتباع و عمدتاً افغانی هستند و این آمار زیادی است که با توجه به مسائل قانونی و مسائل مربوط به قانون حقوق بشر و کودک وجود دارد.

وی عنوان کرد : در قانون حمایت از ۱۹۲ کودک کاروخیابان بر عهده بهزیستی گذاشته شده است و ما در حال حاضر به  ۷۰۰ کودک در حال ارائه خدمات هستیم در واقع ۵ برابر تکلیفی که داریم عمل کردیم.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد : NGO های بسیار خوبی در استان داریم که در حوزه کودکان فعال هستند و اقدامات خوبی در جهت احقاق حقوق کودکان صورت داده اند که در صورت نیاز و تأمین اعتبار میتوانیم از این مراکز برای ساماندهی کودکان کاروخیابان کمک بگیریم.

دکتر حیدری در خصوص چالش های استان در زمینه کودکان کاروخیابان افزود : چند چالش در این زمینه وجود دارد یکی این که در مرکز جمع آوری بانک اطلاعات وجود ندارد و برخی افراد مکرراً اقدام به تکدی گری میکنند و جایی اطلاعاتشان به صورت دقیق ثبت نمی شود.

وی اضافه کرد : کودکان کار و متکدیانی که به ما ارجاع می شوند معمولا در خصوص آدرس و سن تقویمی شان اطلاعات نادرستی می دهند که اثبات این موضوع فقط از طریق پزشکی قانونی قابل بررسی است و چون خانواده مشوق کودک است نمیتوان اطلاعات درستی اخذ کرد در بسیاری از موارد ارجاع، کودکان اسناد هویتی ندارند که ثبت این موارد به عنوان عملکرد و به عنوان کسی که در آنجا مقیم است کار بسیار دشواری است.

وی ادامه داد : در بهزیستی کد یونیک و منحصر به فرد از طریق دستگاه و با استفاده از عنبیه به هر فرد اختصاص دارد که از طریق این کد یارانه افراد از طریق بهزیستی کشور پرداخت میشود، اگر چنین چیزی در مرکز جمع آوری وجود داشته باشد و کد یونیک برای هر فرد وجود داشته باشد قطعا بخش عمده ای از مشکل ما حل خواهد شد.

دکتر حیدری با تاکید بر فرهنگ سازی جامعه جهت کمک نکردن به متکدیان افزود : تکدی گری درآمد بسیار بالایی دارد و وقتی فاصله حقوق دریافتی بین افراد عادی و یک متکدی انقدر زیاد باشد باعث میشود متکدیان این انگیزه را داشته باشند که در خیابان حضور پیدا کنند، به اعتقاد بنده عمده مشکل ما مشکل فرهنگی و نرم افزاری است که با فرهنگ سازی شود حل می شود و این فرهنگ سازی بر عهده ی صداوسیما و رسانه ها میباشد که با ایجاد بستر فکری مناسب افراد جامعه را از این مسئله آگاه سازند.

در ادامه جلسه خانم سرخی نماینده دادستانی استان البرز گفت : در ابتدا جا دارد از شخص دکتر حیدری مدیرکل محترم بهزیستی استان به جهت تعاملات بسیار سازنده تشکر و قدردانی نمایم.


طی بازدید هایی که داشتم متوجه شدم اداره کل بهزیستی کودکان را به خوبی پرورش می دهد و نظارت می کند حال این که ما بخواهیم کودکان کار و اتباع خارجی را جمع کنیم و به این مراکز بفرستیم احتمال خطر برای کودکان تربیت شده بهزیستی وجود دارد لذا از شهرداری و اداره اتباع توقع داریم ورود کنند و تلاش خود را در این زمینه بیشتر کنند.

متأسفانه محلی که در اختیار فرمانداری است و شهرداری فضای آنجا را تدارک دیده نامناسب است و درخواست داریم محل مناسب تری در نظر گرفته شود، در آینده ای نزدیک ما نظارت خود را بیشتر و بیشتر خواهیم کرد و سعی می کنیم هر هفته به بحث کودکان کاروخیابان ورود کنم و از شهرداری تقاضا دارم همکاری بیشتری داشته باشد.

دکتر سرخی اضافه کرد : در ساماندهی کودکان کاروخیابان اداره کل بهزیستی همکاری بسیار خوبی دارد علی الخصوص در بحث اتباع خارجی که طبق مشاهدات ما بجز بهزیستی هیچ ارگانی مسئولیت این افراد را به گردن نمیگیرد، این جلسه جهت تعامل تمام دست اندرکاران است امیدواریم سایر ارگانها نیز هر چه سریعتر به وظایف خود عمل نمایند.

در ادامه جلسه جعفری مدیر کل اتباع خارجی ضمن ارائه عملکرد این دستگاه گفت: در زمینه چالش های مهم در حوزه اتباع خارجی می توان گفت، تا کنون از استان البرز ۶۰۰۰ مهاجر غیرقانونی دستگیر و طرد شده اند.

وی افزود :  متاسفانه اداره اتباع خارجی، به تنهایی ۴ میلیون اتباع خارجی را اداره می کند که در استان البرز  ۱۸۰ هزار پناهنده مجاز و غیر مجاز داریم و تمام امورشان اعم از آموزش، بهداشت، اشتغال، بیمه، تحصیل، تردد، ازدواج،  توزیع کمک های بین المللی، تردد دیپلماتیک، کمیته حل اختلاف و مهمتر از همه مسئله طرد اتباع خارجی بر عهده این اداره کل است.

دکتر جعفری اضافه کرد : موضوع طرد اتباع خارجی همانگونه که مستحضرید بر اساس ماده ۱۱ قانون حدود اقامت، وظیفه ذاتی نیروی انتظامی است که با مشارکت اداره امور اتباع خارجی صورت میگیرد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین در خصوص مشکلات عمده ی موجود گفت: تحریم های ظالمانه آمریکا که موجب مشکلات اقتصادی شده و فشار زیادی بر پناهندگان وارد کرده و این خود موجب افزایش تکدی گری شده است، اقدامات جزیره ای و نبود متولّی مشخص موجب کاهش نتیجه گیری شده، عدم وجود اردوگاه مراقبتی و افزایش هزینه های انتقال و چالش های مربوط به نگهداری کودکان زیر ۱۴سال اتباع خارجی، عدم تخصیص و تناسب بودجه از اهم این مشکلات هستند.

در ادامه جلسه جناب سرهنگ صفایی رئیس پلیس آگاهی استان البرز ضمن تقدیر و تشکر از دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، استانداری البرز، گفت : ما برای متکدیان هم قانون و هم دستورالعمل و آیین نامه اجرایی داریم که سال ۸۷ ابلاغ شده است.

وی افزود : اشکال کار اینجاست که دستگاههای اجرایی نتوانسته اند تعامل مناسبی داشته باشند و به صورت جزیره ای عمل کرده اند، در حوزه ی انتظامی ما طی ۱۳۸ طرح در راستای اتباع بیگانه ۴۹۳۵ نفر را طرد کرده ایم.  

وی بیان داشت : طی ماه گذشته در مرکز فوریت های ۱۱۰ تعداد ۱۰۰ تماس صورت گرفت که محتوای اکثر آن شکایت از متکدیان به علت تکدی گری و یا آسیب به خودروی و وسایل مردم بود.

وی بیان داشت : در این شرایط از کمک های دکتر حیدری و بهزیستی البرز بهره میگیریم و طی تماس با اورژانس اجتماعی از آنها میخواهیم این افراد را ساماندهی نمایند.

سرهنگ صفایی در پایان گفت: هفتاد درصد دستگیر شدگان تکراری هستند در این زمینه همه ی دستگاهها به منظور رفع این معضل باید تعامل موثر داشته باشند.
در ادامه دکتر همتی نماینده شهرداری کرج ضمن ارائه عملکرد دستگاه مطبوع گفت: از فروردین ماه سال جاری تا دی ماه ۱۱۴۴ نفر جمع آوری شده است از این تعداد ۲۸۸ نفر ایرانی هستند. 

وی گفت : کودکان کار در این مجموعه ۴۰ نفر هستند که شامل ۳۶  پسر و چهار دختر است و در مجموعه بزرگسالان ایرانی ۲۴۷ نفر ایرانی که ۱۷ نفر مونث هستند و این آمار در مورد اتباع خارجی شامل ۸۵۷ نفر میشود که ۷۴۰ کودک شامل ۶۲۲ پسر و ۱۱۸ دختر و ۱۱۷ بزرگسال  بود از این آمار ۶۷ نفر مونث بودند.

وی افزود : بنا به دلایل مستند، نگهداری این کودکان بدون حکم قضایی تا ساعت ۸ شب مقدور است، در این خصوص اگر  قیومیت و انتقال اتفاق بیوفتد بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

دکتر همتی افزود : باید به نحوی برای رسانه ها تولید محتوا شود در جهت فرهنگ سازی این موضوع که مردم پرداختی نداشته باشند تا نهایتاً این دور تسلسل پایان پذیرد. 

وی در پایان گفت : شهرداری دارای دو دستگاه خودرو ون با ظرفیت هر خودرو ۱۰ نفر، به انضمام ۷ نیرو که بصورت مرتب شبانه روز کار جمع آوری را انجام میدهد ، ضمن این فعالیت ستادی در ده منطقه از شهر هم این کار صورت میگیرد.


 در ادامه جلسه ربیعی نماینده دادگستری استان نیز طی سخنانی ابراز داشت : موضوع قابل بحث اختلاف نظر در زمینه تکدی گری و کودکان کار است.
وی ادامه داد : به این دو مقوله باید جدا نگاه شود، این موضوع در تحول قضایی دیده شده و من فکر می کنم آینده روشنی در پیش رو داریم.

وی اضافه کرد : فقط این امر مستلزم تعامل بیشتری میان دستگاههاست، دادگستری نیز در این زمینه کوتاهی نخواهد کرد، مصداق بارز این امر این است که گهگاه شفاهاً تماس گرفته شده و مشکل حل شده است.
 در ادامه جلسه بخشی نماینده فرمانداری کرج نیز طی سخنانی ابراز داشت : طی ماههای گذشته تعداد ۲۹۹ نفر جمع آوری داشتیم که از این جمعیت ۲۳ نفر تحویل بهزیستی شدند که از این تعداد ۸ نفر به صورت شبانه روزی و مابقی به صورت روزانه نگهداری می شوند.  

بخشی افزود : ۱۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند ۶ نفر تحویل کمپ های ترک اعتیاد تحت نظارت بهزیستی استان شدند که با تلاشهای بی وقفه بهزیستی که کمال تشکر را از جناب دکتر حیدری دارم بدون هزینه تحت درمان قرار گرفتند.  

نماینده فرماندار کرج اضافه کرد : یک نفر نیز ارجاع به اداره کار داشتیم چون متکدی بالای ۱۴ جوان و ایرانی بود و در حال حاضر مشغول حرفه آموزی است.  

وی افزود : ۲۲ نفر تحویل دستگاه قضایی شدند و ۱۸۲ نفر هم با قید تعهد آزاد شدند، از این افراد یک درصد ایرانی و مابقی موارد تبعه خارجی غیر مجاز هستند و در خصوص ایشان باید دستور طرد اخذ و از کشور طرد شوند.
در پایان جلسه نیز خانم محمدی گفت : در خصوص بحث داشتن جامعه آماری همانگونه که دکتر حیدری مدیرکل محترم بهزیستی استان فرمودند، داشتن جامعه آماری به عنوان یکی از مهمترین نیازهای کنترل آسیب های اجتماعی است، چون متکدیان فاقد مدارک هویتی هستند بارها جمع آوری می شوند و خدمات به ایشان ارائه می شود و دوباره به چرخه تکدی گری در سطح شهر بر میگردند.  

وی افزود : اخیرا سازمان امور اجتماعی کشور، سامانه ای جهت مدیریت این آسیب دیدگان راه اندازی کرده است، این سامانه توسط یک سرور مرکزی مدیریت می شود و دارای امکاناتی از قبیل شناسایی، ثبت مشخصات افراد آسیب دیده و تهیه اسکن اوراق همراه شان و ثبت گزارش پزشک معالج است می باشد.

وی ادامه داد : این مجتمع دارای تجهیزات دقیقی مانند اسکنر عنبیه چشم و اثر انگشت و دوربین است که احتمال خطا در شناسایی افراد کمتر شده است و طی یک ماه گذشته با راه اندازی این سامانه ۶۷ نفر احراز هویت شدند و هویت آن ها درج شد که تا کنون ۹۸ درصد این جمعیت افغانی و ۱ درصد پاکستانی و ۱ درصد ایرانی بوده اند.

کد خبر 29713

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد