در رسانه | مددکاری اجتماعی، طرحی برای کاهش مشکلات اجتماعی

قزوین - ایرنا - مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: مددکاری اجتماعی یکی از طرح های مهم سازمان بهزیستی برای کاهش مشکلات اجتماعی است که در بخش ها و جامعه هدف مختلف صورت می گیرد.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، سازمان بهزیستی براساس قوانین تصویب شده در مجلس شورای اسلامی و دستورالعمل های ابلاغی، وظایف مهم و زیادی را برعهده دارد تا بدین وسیله بتواند خدمات اجتماعی و حمایتی را به جامعه هدف خود ارایه کند.

جامعه هدفی که به صورت عمده یا دارای معلولیت هستند و یا در زمینه های مختلفی به ویژه در حوزه های اجتماعی با مشکلاتی رو به رو بوده و نیازمند توجه بیشتر هستند.

مددکاری اجتماعی و مشاوره مددکاری یکی از مهم ترین اقداماتی است که سازمان بهزیستی در رده های های سنی متفاوت برای جامعه هدف های مختلف تحت پوشش انجام می دهد و آثار و برکات بسیار خوبی را نیز داشته است. خدماتی که اغلب توسط معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی انجام می شود و اهداف متعددی را هم دنبال می کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین در زمینه چگونگی انجام خدمات مددکاری اجتماعی گفت و گویی را با علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین انجام داده است که متن آن به شرح ذیل است.

ایرنا.خدمات مددکاری و مشاوره مددکاری شامل چه موضوعاتی می شود؟

 ارایه خدمات مددکاری و مشاوره مددکاری اجتماعی یکی از خدمات مهمی است که توسط سازمان بهزیستی انجام می شود و این خدمت با مراجعه مددجو به بهزیستی به منظور سرویس گیری از مراکز خدماتی از واحد مددکاری آغاز می شود.

 خدمات مددکاری شامل مصاحبه با مددجو، بازدید منزل و روش های مددکاری می شود که این اقدامات شناخت و تصویر روشنی از وضع اقتصادی، اجتماعی، روحی، جسمی و فرهنگی اعضای آن و در نتیجه کمیت و کیفیت نیازهای برآورده نشده خدمت گیرنده به سازمان بهزیستی می دهد.

خدمات مددکاری اجتماعی حتی پس از ترخیص خدمت گیرنده و خانوار در مرحله پیگیری نیز ادامه دارد و سازمان بهزیستی نسبت به آن اهتمام ویژه ای دارد.

ایرنا. خدمات بهزیستی در زمینه مددکاری اجتماعی به چه صورت هایی انجام می شود؟

خدمات مددکاری اجتماعی در دفتر معاونت اجتماعی بهزیستی و به سه صورت فردی، گروهی و اجتماع محور صورت می گیرد.

مددکاری فردی یکی از روش های مددکاری اجتماعی است که از طریق رابطه همه جانبه فرد با فرد انجام می شود و در این مرحله مددکار تلاش می کند تا ظرفیت استعداد و قابلیت های فرد را کشف کند.

این قابلیت ها و استعدادها را باید به گونه ای پرورش داد و تقویت کرد تا مددجو بتواند با استفاده از امکانات و منابع موجود نیازهای خود را پاسخ دهد.

مددکاری گروهی یکی از شیوه های دیگر مددکاری اجتماعی است که در آن مددکار اجتماعی با هدف بازتوان کردن اعضا، گروه را تشکیل می دهد.

مددکاری گروهی جریانی است که از طریق آن به افراد کمک می شود تا خود را با دیگران ارتباط دهند و بر حسب نیازها و توانایی های خود شرکت کرده و فرصت هایی را تجربه کنند.

مددکاری جامعه ای آخرین شیوه مددکاری اجتماعی است که شامل فعالیتی منظم و هدفمند می باشد که با بسیج امکانات مادی و معنوی و جلب مشارکت های اعضاء جامعه که در جهت پاسخ به نیازجمعی و یا حل معضلات اجتماعی در جوامع شهری و یا روستایی انجام می شود.

در مددکاری جامعه ای ، عمده ترین مشخصه از یک طرف مشارکت همه جانبه افراد و اقشارجامعه مورد نظر و از سوی دیگر تامین نیاز جمعی در یک محدوده جغرافیایی مشخص اعم از شهر یا روستا می باشد.

ایرنا. خدمات مددکاری در امور توانمند سازی خانواده و زنان شامل چه موضوعاتی می شود؟

براساس قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست نیز که به سازمان بهزیستی محول شده، این سازمان خدمات زیادی را در زمینه توانمندسازی خانواده و زنان انجام می دهد.

حمایت مستمر در قالب پرداخت مستمری ماهیانه، پرداخت کمک هزینه تحصیلی، آموزشی و دانشجویی، پرداخت سرمایه کار،  کمک هزینه ودیعه مسکن، کمک هزینه درمان و غیره از جمله خدمات ارایه شده در این زمینه می باشد.

البته این افراد برای دریافت خدمات و حمایت های توانمند سازانه، درجهت دستیابی به استقلال اقتصادی و اجتماعی خود در دوره های زیادی هم شرکت می کنند.

سازمان بهزیستی طرح اجتماع محور با هدف پیشگیری ازآسیب های اجتماعی با موضوع کاهش فقر قابلیتی در دفتر توانمندسازی خانواده و زنان انجام می دهد.

ایرنا. خدمات مددکاری در زمینه فعالیت های امور اطفال و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست چیست؟

خدمات بهزیستی در زمینه مددکاری اطفال و نوجوانان بی سرپرست در واحدهای شبانه روزی و شیرخوارگاه ها و واگذاری امر حضانت و سرپرستی کودکان به خانواده های صلاحیت دار با ارایه برنامه های تربیتی، مراقبتی، پرورش و آموزش امور تحصیلی تا زمان تشکیل زندگی مستقل صورت می پذیرد.

در این واحد مددکاری به خدماتی از جمله پیگیری وضعیت خانوادگی و اجتماعی فرزندان، وضعیت پزشکی و روانپزشکی فرزندان، وضعیت اقدامات پزشکی قانونی، واکسیناسیون فرزندان و  وضعیت تحصیلی فرزندان انجام می شود.

فعالیت در زمینه ترخیص فرزندان خانه ها، شناسایی خانواده ها و اقوام دارای صلاحیت به منظور جلوگیری از اقامت درازمدت فرزندان در مراکز، واگذاری کودکان  فاقد سرپرست پس از طی مراحل قانونی به خانواده های متقاضی فرزند خواندگی، امین موقت و پیگیری فرزندان در خانواده های متقاضی از دیگر فعالیت های این بخش است.

حمایت از فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست نزد خانواده جایگزین با پرداخت کمک هزینه ماهیانه، پرداخت شهریه کامل دانشجویان تحت سرپرستی و همچنین کمک هزینه دانشجویی، تهیه گزارش موردی در خصوص فرزندانی که نیاز به حمایت مالی دارند و توسعه و تقویت فعالیت های اعتقادی ومذهبی فرزندان مراکز از دیگر برنامه های سازمان بهزیستی در زمینه اطفال و نوجوانان است.

ایرنا. دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی در زمینه مددکاری اجتماعی چه اقداماتی انجام می دهد؟

دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی در ۲ حوزه مددکاری فردی و اجتماع محور اقدام می کند که در مددکاری فردی شامل مراکز خط فوریت های اجتماعی ۱۲۳، تیم سیار، مداخله در بحران به صورت سرپایی و نگهداری، خانه سلامت، باز پروری و مرکز کودکان کار و خیابان فعالیت می کند.

در این مراکز خدمات مددکاری ارایه شده شامل مصاحبه تخصصی با فرد، خانواده و سایر افراد مرتبط با مراجع، بازدید منزل، محل کار، مدرسه و سایر مکان ها جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز صورت می گیرد.

مددکار اجتماعی علاوه بر مددکاری فردی ، اقدامات اجتماع محور با رویکردهای توسعه محلی نیز انجام می دهد.

جامعه هدف فعالیت های اجتماع محور کلیه ساکنان سکونتگاه های غیر رسمی به ویژه افراد در معرض آسیب یا آسیب دیده اجتماعی، کودکان خیابانی، کودکان در معرض آزار یا آزار دیده، کودکان بد سرپرست ، کودکان بی سرپرست، کودکان بازمانده از تحصیل، بچه های طلاق، کودکان دارای والدین معتاد، کلیه کودکان زیر ۶ سال منطقه مورد نظر و سایر افرادی که به نوعی با بحرانهای فردی ، خانوادگی و اجتماعی روبه رو شده اند.

کد خبر 29680

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد