مناسب‌سازی؛ یک روی سکه توانمندسازی معلولان

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: مناسب‌سازی در توانمندسازی افراد دارای معلولیت امری مهم و ضروری است.

فرهاد میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با اهمیت مناسب‌سازی جامعه، اظهار کرد: مناسب‌سازی در توانمندسازی افراد دارای معلولیت، امری مهم و ضروری است و هر اقدامی برای توانمندسازی معلولان در راستای آموزشی، پزشکی، حرفه‌آموزی و ... انجام دهیم، اگر محیط زندگی و شهری ما برای حضور افراد دارای معلولیت مناسب نباشد، موثر نخواهد بود.

وی افزود: در رابطه با مناسب‌سازی منازل معلولان و خودروهای آن‌ها خود بهزیستی استان اقداماتی را انجام‌ داده‌ است ولی در رابطه با مناسب‌سازی معابر، خیابان‌ها و اماکن شهری فقط بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند همه اقدامات را انجام دهد و این اقدامات با همکاری ارگان‌های دیگر میسر خواهد بود.

این مسئول با اشاره به اینکه همه باید از حضور افراد معلول در جامعه آگاه شوند و بدانند که این افراد نیز نیاز دارند تا در جامعه حضور داشته‌ باشند، تصریح کرد: بخش اول مناسب‌سازی، بحث فرهنگ‌سازی برای حضور افراد دارای معلولیت در جامعه است که در آن رسانه‌ها نیز تاثیرگذارند و تقریباً این بخش در استان زنجان میسر شده و علاوه بر مردم خود سازمان‌ها نیز اقداماتی را در این زمینه انجام می‌دهند.

میرزایی با بیان اینکه طی چند سال اخیر در استان زنجان به صورت جدی پی‌گیر مناسب‌سازی بوده‌ایم و اقدامات خوبی در رابطه با مناسب‌سازی انجام شده و همواره جلساتی نیز با ارگان‌ها و انجمن‌های مربوطه برای امر مناسب‌سازی برگزار می‌شود، ادامه داد: بخش دوم‌ مناسب‌سازی، بحث عملیاتی شدن و از بین بردن موانع است که اقدامات خوبی در این راستا نیز شکل گرفته و یکی از سازمان‌هایی که در این زمینه نقش مهمی در استان دارد، شهرداری‌ها هستند و طبق یکی از مصوبات جلسه استانی مناسب‌سازی که طبق آن نقشه مناسب‌سازی ۳۷ خیابان شهر زنجان توسط شهرداری تهیه شده ‌است که در آینده نیز مناسب‌سازی در آن‌ها صورت خواهد گرفت که می‌تواند تاثیر زیادی در میسر شدن مناسب‌سازی داشته‌باشد.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان، عنوان کرد: در مناسب‌سازی وسایل نقلیه عمومی ضعف‌هایی در استان وجود دارد که در این راستا نیز اقداماتی انجام خواهد گرفت تا وسایل نقلیه عمومی نیز برای استفاده افراد دارای معلولیت مناسب باشد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای بحث مناسب‌سازی، در استان زنجان به بحث مناسب‌سازی فضای اینترنتی نیز وارد شده‌ایم و نرم‌افزارهایی هم در این راستا ارائه شده‌ است

کد خبر 29678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد