غربالگری ژنتیکی چگونه انجام می‌شود؟

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران، مراحل غربالگری ژنتیکی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از میزان، محسن فتاپور معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران گفت: یکی از وظایف سازمان بهزیستی، برگزاری جلسات مشاوره و انجام آزمایش‌های ژنتیک به منظور غربالگری و جلوگیری از به‌دنیاآمدن نوزادان بیمار است.

او ادامه داد: دو گروه از افراد به ما برای مشاوره ژنتیک مراجعه می‌کنند. گروه اول دختر و پسری هستند که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند و گروه دوم زوج‌هایی هستند که قصد بچه دار شدن دارند.

فتاپور با اشاره به روند غربالگری اظهار کرد: این افراد در مراکز ما شجره نامه خود را تشریح می‌کنند و مشخص می‌شود هر یکی از اعضای خانواده آن‌ها به چه بیماری‌های ژنتیکی مبتلا هستند. اگر در این بررسی‌ها تا ۲۵ درصد مشخص شود احتمال دارد کودکی بیمار متولد شود و ژن معیوب است، زوج‌ها برای انجام آزمایشات بیشتر به مراجع پزشکی معرفی می‌شوند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران با بیان این که در پایتخت ۳۷ مرکز مشاورزه ژنتیکی و ۴ مرکز دولتی برای ارائه این خدمات ایجاد شده است، درباره بیماری‌های ژنتیکی گفت: در این مراکز، احتمال انتقال ژنتیکی بیماری‌هایی همچون تالاسمی، هموفیلی، سندروم داوون و ... به جنین بررسی می‌شود.

این مسئول در سازمان بهزیستی با بیان اینکه ازدواج‌های فامیلی در کشور ما بسیار رخ می‌دهد، ادامه داد: دختر و پسری که فامیل هستند و قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، باید مورد بررسی و غربالگری قرار گیرند. اگر در آزمایش‌ها مشخص شود کودک این زوج ممکن است بیمار شود، به آن‌ها توصیه می‌شود یا از ازدواج و یا از بچه دارشدن منصرف شوند. در واقع پزشکان فقط توصیه می‌کنند و تصمیم در این باره با خود جوانان است که می‌خواهند این ریسک را بپذیرند یا خیر.

وی افزود: به طور طبیعی حتی اگر زن و شوهر هیچ نسبتی با یکدیگر نداشته باشند، سه درصد احتمال انتقال بیماری‌های ژنتیکی به کودک وجود دارد که این میزان در ازدواج‌های فامیلی دوبرابر است.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران درباره بیماری جنین اظهار کرد: اگر در بررسی‌های پزشکی از یک جنین مشخص شود که ژن معیوبی وجود دارد و این مسئله توسط تیم پزشکی تایید شود، اجازه سقط قانونی صادر می‌شود.

فتاپور گفت: سال گذشته بیش از ۷ هزار زوج، غربالگری ژنتیکی انجام دادند، اما نکته این است که انجام مشاوره‌های ژنتیکی و غربالگری اجباری نیست.

کد خبر 29557

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد