توانمندسازی زنان سرپرست خانوار یکی از مهمترین برنامه‌های حمایتی سازمان بهزیستی است

برنامه‌ی پایش پروندهای اجتماعی به منظور ارتقاء و جهت دار کردن خدمات مددکاری و مشاوره‌ای و ساماندهی فعالیت‌های مددکاران در راستای توانمند سازی و حمایت خدمت گیرندگان اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران ، دکتر فرزاد گوهردهی مدیر کل بهزیستی مازندران در خصوص پایش پرونده‌های توانمندسازی خانواده و زنان استان گفت: از آبان ماه سال جاری با هدف پایش نزدیک به 8000 پرونده خانوارهای جدیدالورود به انضمام خانواده‌های دارای فرزند چندقلوی معیشت بگیر که از سال ۹۷ تحت پوشش سازمان قرار گرفته‌اند آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تا کنون 75 درصد از پرونده‌های واجد شرایط پایش شده اند، تصریح کرد: برنامه‌ی پایش پروندهای اجتماعی به منظور ارتقاء و جهت دار کردن خدمات مددکاری و مشاوره‌ای و ساماندهی فعالیت‌های مددکاران درراستای توانمند سازی و حمایت خدمت گیرندگان اجرا می شود.

دکتر گوهردهی افزود: پایش پرونده‌های اجتماعی خدمت گیرندگان با محوریت پرونده خانواده‌های تحت پوشش و پرونده گروه‌های همیار، صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی مازندران هدف از پایش پرونده‌ها را ساماندهی فعالیت‌های مددکاران در راستای توانمند سازی خانواده‌های تحت پوشش عنوان کرد و افزود: تحقق خروج سالانه حداقل ۱۰ درصدی خانواده‌های تحت پوشش، ارزیابی، ارتقاء و جهت دار کردن خدمات مددکاران اجتماعی، شناسایی و رفع نواقص و چالش‌های موجود و بهبود کیفیت طرح‌های در حال اجرا، بررسی میزان اثر بخشی طرح‌ها و برنامه‌های در حال اجرای دفتر توانمند سازی خانواده و زنان از دیگر اهداف اجرای این برنامه می‌باشد

او با اشاره به ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی گفت: در حال حاضر نزدیک به  15563 زن سرپرست خانوار و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی مازندران هستند که ضمن پاسخ به بخشی از نیازهای زیستی و ضروریات زندگی این خانواده ها نظیر ودیعه مسکن، مستمری، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان عضو خانواده‌های تحت حمایت نسبت به ارتقا همزمان ابعاد روانی – اجتماعی و اقتصادی  آنان پرداخته  و این مسیر رشدی از طریق اجرای برنامه های توانمند سازانه ای نظیر غربالگری سلامت جسمی زنان- عضویت زنان در گروههای همیار  - شرکت زنان سرپرست خانوار و اعضای آنها در دوره های آموزشی (مهارتهای فنی و حرفه ای ،کسب و کار و آماده سازی شغلی، مهارتهای زندگی  در راستای مراقبت از سلامت روانی- اجتماعی فرد و اعضای خانواده ) و دریافت تسهیلات اشتغال زایی  و برخورداری از خدمات بیمه  تامین اجتماعی و بیمه روستایی و عشایر هموار می گردد.

مدیر کل بهزیستی مازندران افزود:اشتغال زنان سرپرست خانوار یک موضوع مهم و اساسی برای توانمندسازی آنها است و سازمان بهزیستی برای کمک به زنان سرپرست خانوار، برنامه‌های توانمندسازی در نظر گرفته است تا با اشتغالزایی و کسب درآمد و پایداری اشتغال، خروج آنها از پوشش بهزیستی انجام پذیرد.

دکتر گوهردهی با اشاره به عدم آموزش کافی این قشر از جامعه جهت ورود به بازار کار گفت:نداشتن مهارت کافی، تحصیلات پائین و بازار کار نامناسب ، پائین بودن اعتماد به نفس و ... از چالش های پیش روی این قشر برای داشتن شغل و درآمد می باشد که ضرورت دارد آموزش در بین این افراد تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت دولت بیشتر بر حمایت از زنان سرپرست خانواری است که به دلیل عدم توانایی مالی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می گیرند و رویکرد سازمان بهزیستی خودکفایی و ایجاد اشتغال پایدار این زنان است تا از چرخه حمایت سازمان خارج شوند که لازمه آن ایجاد اشتغال پایدارو عدم شکست احتمالی حرفه آموزی و کسب مهارت می باشد.

دکتر گوهردهی اضافه کرد: دفتر توانمندسازی زنان و خانواده بهزیستی در فرایند توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار  فعالیت می کند و در این راستا برنامه های گسترده ای جهت ارائه خدمات حمایتی، فرهنگی، آموزشی ، روانشناختی در جهت تسهیل و تسریع توانمندسازی خانواده ها اجرا می شود که  در نهایت مراجعان یاد می گیرند تا متفکرانه تصمیم بگیرند، مشکلات خود را حل کنند و زندگی خود را  بر اساس هدف های مورد نظر تنظیم و مسوولیت همه امور زندگی خود را بعهده گرفته وشرایط مطلوب را برای خود رقم بزنند.

مدیر کل بهزیستی استان مازندران در پایان با بیان اینکه یکی از مهمترین مراحل موفقیت یک برنامه، میزان اثر بخشی و دستیابی آن برنامه به اهداف از پیش تعیین شده است، افزود: این برنامه برای کلیه فعالیت‌ها و خدمات من جمله فعالیت‌های مددکاری در رابطه با خانواده‌های خدمت گیرنده و پرونده‌های اجتماعی آنان صورت می‌گیرد.

کد خبر 29533

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد