مدیرکل پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی: بیماری های ژنتیکی غیر قابل درمان، ولی قابل پیشگیری هستند

مدیرکل پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور، فرزندان سالم، باهوش و خلاق برای نسل آینده را بزرگترین و مهمترین سرمایه ی هر کشوری دانست و گفت: پیشگیری از معلولیت هایی که ناشی از اختلالات ژنتیکی باشد، اقدامی بسیار موثر برای سالم سازی نسل آینده است.

دکتر افروز صفاری فرد در برنامه رهاورد رادیو سلامت با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور از سال ۱۳۷۶ برنامه پیشگیری از معلولیت ها را به وسیله غربالگری ژنتیک به صورت آگاهانه (آگاهی بخشی) اجرا می کند، افزود: تولد نوزادان معلول باری بر جامعه تحمیل می کند و این برنامه ها در راستای پیشگیری از معلولیت ها در جامعه انجام می شود.

وی متذکر شد: با وجود مراکز مشاوره ژنتیکی در سراسر کشور و انجام مشاوره های ژنتیک، اختلالات ژنتیکی که منجر به بروز بیماری ها و نیز بیماری هایی که منجر به معلولیت شده، شناسایی می شود.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی با بیان اینکه در صورت تشخیص معلولیت در حین بارداری، برای ختم آن تصمیم گیری می شود، افزود: اگر بارداری برای مادر عسر و حرج ایجاد کند یا جنین دارای معلولیت شدید باشد، تا قبل از ۴ ماهگی، خانواده ها به پزشکی قانونی معرفی و برای سقط جنین اقدام خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه تولد نوزادان معلول، علاوه بر بار اقتصادی بر خانواده و جامعه، منجر به فشارهای عاطفی بر خانواده می شود، گفت: خانواده های بسیاری داریم که تولد نوزاد معلول، به جدایی والدین منتهی شده و شالوده خانواده از هم پاشیده است و یا تمایل به فرزندآوری به دلیل ترس از معلولیت، از بین رفته است.

دکتر صفاری فرد، اقدامات سازمان بهزیستی را گامی در جهت سالم سازی جامعه و امید به داشتن فرزندان سالم و با نشاط دانست.
 
وی با اشاره به آمار بالای ازدواج فامیلی در کشور و احتمال افزایش معلولیت زایی، گفت: غربالگری های سازمان بهزیستی شامل ۳ مرحله، پیش از ازدواج، پیش از بارداری و حین بارداری است که ۲ مرحله اول مهمتر بوده و درصد تولد نوزادان سالم و معلول مشخص خواهد شد.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی در پایان با اشاره به اقدامات مهم بهزیستی در راستای آگاه سازی جامعه است، افزود:  غربالگری نقش مهمی در سلامت جامعه دارد و هیچ گونه اجباری در کار نیست. خانواده ها کاملا آگاهانه در این غربالگری ها شرکت می کنند و از حمایت سازمان هم برای انجام مشاوره ها و آزمایشات ژنتیک برخوردار می شوند و این مسئله منجر به ترغیب بیشتر خانواده ها برای انجام غربالگری و پیشگیری از تولد نوزادان دارای معلولیت شده است.

گفتنی است برنامه رهاورد رادیو سلامت، روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱ از موج FM ردیف ۱۰۲ مگاهرتز پخش می شود.

کد خبر 29518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =