مقاله | تا وقتی کووید هست ... چیزی به نام سرماخوردگی معمولی نداریم ...

کووید می تواند علایم بسیاری از بیماری های واگیر و غیر واگیر را تقلید کند ... پس تا وقتی در پاندمی کووید بسر می بریم ، در برخورد با اغلب ناخوش احوالی ها اول به کووید فکر می کنیم مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

در شرایطی که استانهای شمالی کشور بر خلاف سایر نقاط آن از شیوع بالای کووید -۱۹ رنج می برند ، حراست از مراکز تجمعی بهزیستی استان در برابر هجمه این ویروس مقوله ای بسیار حساس و حیاتی است که همکاری و همدلی همه دست اندکاران را به جد طلب می کند.

از آنجا که مراکز تجمعی شبانه روزی تحت نظارت سازمان بهزیستی متولی نگهداری و توانمندسازی پر خطر ترین اقشار جامعه به لحاظ احتمال ابتلا ء ، بروز اشکال شدیدتر بیماری و خدای ناکرده مرگ ناشی از کووید -۱۹  به شمار می روند و این به دلیل ماهیت تجمعی مراکز مذکور و بیماریهای زمینه ای همراهی است که گریبانگیر اغلب   مددجویان و توانخواهان تحت پوشش می باشد ، ابرام و تعهد به رعایت اصول پیشگیرانه در این واحدها کلید ایمن ماندن این اماکن تلقی می گردد.

شک کنیم که هر گونه انحراف وضعیت سلامت مددجو از حالت قبلی ممکن است نشانی از کووید باشد.

بخش مهمی از برخورد بالینی، شک اولیه ی به هنگام  و انجام تست تشخیص کووید ۱۹  است.

- فارغ از علایم شایعی مانند تب ، لرز ،سرفه  که معمولا خشک است ولی می تواند خلط دار هم باشد ، گلودرد ، سردرد ، تنگی نفس یا دشواری در تنفس ، خستگی ، بی حالی ، احساس سنگینی یا درد در قفسه سینه ، دردهای عضلانی ، خلط خونی ، گرفتگی و آبریزش بینی، علایم گوارشی شامل : بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ ، دل درد و اسهال ، به خاطر  داشته باشیم حتی یک سکته قلبی یا مغزی می تواند ناشی از کووید باشد پس به نشانه هایی چون علایم سیستم عصبی : گیجی ، تغییر سطح هوشیاری ، هذیان گویی ، خواب آلودگی ، بی خوابی ، علایم بیماری قلبی ( تپش قلب ، درد قفسه سینه و ...  ) ، افت فشار خون ، بیماری کلیوی ، التهاب ملتحمه چشم ، سقوط ، احساس کاهش سلامتی عمومی ، دلریوم به ویژه در افراد بالای ۸۰ سال با اختلال شناختی زمینه ای و یافته های پوستی به ویژه در کودکان هم توجه می کنیم.

- به خاطر خواهیم داشت ۳۰ تا ۴۰ درصد مبتلایان به این بیماری ناقل بدون علامت اند.

شاید زیاده روی به نظر برسد اما به زعم من تا وقتی کووید هست ... چیزی به نام سرماخوردگی معمولی نداریم ...

کووید می تواند علایم بسیاری از بیماری های واگیر و غیر واگیر را تقلید کند ...

پس تا وقتی در پاندمی کووید  بسر می بریم ، در برخورد با اغلب ناخوش احوالی ها  اول به کووید فکر می کنیم مگر  آنکه خلاف آن ثابت شود.

- استفاده به هنگام و صحیح از وسایل حفاظت شخصی توسط پرسنل مراکز

- عدم پذیرش مددجوی جدید مگر در موارد اجتناب ناپذیر

-  التزام عملی به توقف ملاقات حضوری با خانواده ها ، ورود و خروج افراد متفرقه همچنین بازدیدهای غیرتخصصی

- اجتناب از برگزاری مناسبت های مختلف با حضور مدعوینی از خارج مرکز

- رعایت پروتکل های مربوط به اتاق رختکن

-- تعهد اخلاقی کارکنان مراکز به عدم شرکت در میهمانی ها و دورهمی ها با توجه گروه هدف پر خطر خدمت گیرنده ، دقت در مفاد فرم خود اظهاری در هر شیفت حضور در مرکز که درباره بروز علایم بالینی در خود فرد یا اعضای خانواده و نزدیکان وی پرسش می کند.

- وجود ذخایر مکفی وسایل حفاظت شخصی ، محلول های ضد عفونی دست و سطوح و مواد غذایی سالم و بهداشتی با لحاظ نمودن میزان کافی از گروه سبزیجات و میوه جات در راستای تقویت سیستم ایمنی مقیمان با هدف پیشگیری از کووید -۱۹ 

-  تلاش در تجهیز مراکز به  اتاق ها یا واحدهای قرنطینه ، ایزوله و نقاهتگاه برابر پروتکل های ارائه شده

- دوراندیشی در خصوص وقوع احتمالی همه گیری در مرکز ، داشتن برنامه عملیاتی و مد نظر قرار دادن  تدابیر کنترلی در مواجهه با شرایط ویژه (تصور حضور در جنگ با ویروس پیش از وقوع آن )

از اهم نکاتی است که در راستای پیشگیری از انتشار کووید -۱۹  و کنترل آن  در مراکز اقامتی بهزیستی بکار می بندیم.

سخن آخر اینکه ،  مددجویان ما ممکن است که نسبت به جمعیت عمومی ، آسیب پذیرتر باشند اما  با نگاه خاصه پروردگار باری تعالی و  همیاری یکدیگر از کارکنان  عزیز و پرتلاش مراکزمان گرفته تا همکاران دغدغه مند  بهزیستی در جای جای استان  دوست داشتنی و فرهیخته پرورمان راه را بر ورود این میهمان ناخوانده خواهیم بست.

دکتر بهار پوررضا : دبیر کمیته پیشگیری از بیماریهای واگیر اداره کل بهزیستی استان گیلان

کد خبر 29517

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد