بازدید استاندار خراسان رضوی از مرکز توانبخشی و توانمندسازی زنان بیمار روانی مزمن

استاندار خراسان رضوی و مدیر کل بهزیستی استان، از مرکز نگهداری و توانبخشی زنان بیمار روانی مزمن مشهد در کیلومتر ۲۰ جاده‌ی قوچان، بازدید کردند.

در این بازدید، محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان، در خصوص وضعیت مددجویان مرکز، نحوه‌ی تعامل بهزیستی و بخش غیر دولتی در خدمات توانبخشی، نحوه ی پذیرش و ترخیص بیماران، مراکز توانمندسازی پس از ترخیص، اشتغال، بازگشت بیماران به زندگی و موانع گسترش بخش غیر دولتی در این خدمات، بررسی‌هایی را در مرکز انجام داد و با مدیران، پرسنل و مددجویان مرکز گفتگو کرد که حسنی، مدیر عامل مرکز به پرسش‌های مرتبط با این مرکز پاسخ داد.

وی گفت: در حال حاضر ۱۷۰ خانم بیمار روانی مزمن که غالبا بی‌سرپرست یا بدسرپرست می‌باشند در اینجا نگهداری و توانبخشی می‌شوند.

وی افزود: خدمات مددکاری، فعالیت‌های فرهنگی، برخی فعالیت‌های روان‌شناسی و هنری و برنامه‌های ورزشی از جمله فعالیت‌های این مرکز است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی نیز، گزارشی از عملکرد بهزیستی در زمینه‌ی توانبخشی و توانمندسازی بیماران روانی مزمن و خانم‌های بیمار روانی به استاندار خراسان رضوی ارائه کرد.

دکتر حمیدرضا پوریوسف گفت: در این مرکز علاوه بر خدمات پزشکی و روان‌پزشکی، مددجویان از خدمات مددکاری برای یافتن اعضای خانواده و بازگشت مددجویان به جامعه نیز بهره‌مند می‌باشند.

نگهداری و توانبخشی بیماران روانی مزمن، در قانون به بهزیستی واگذار شده و زمانی که بیماران روانی، ‌ از مرحله‌ی حاد خارج و به مرحله‌ی مزمن می‌رسند در مراکز تحت نظارت بهزیستی، مورد مراقبت، توانمندسازی و توانبخشی قرار می‌گیرند.

در حال حاضر ۱۱ مرکز توانبخشی بیماران روانی مزمن در خراسان رضوی مشغول فعالیت می‌باشند که مجموعا ۱۰۷۰ نفر در آنها اقامت دارند.

از این تعداد ۱۰ مرکز به توانبخشی بیماران اختصاص دارد و یک مرکز هم به عنوان خانه‌ی یک‌چهارم راهی به منظور توانمندسازی خانم‌های بیمار روانی مزمن پس از پایداری نسبی سلامت روان راه‌اندازی شده است.

از کل ۸۵۰۰ بیمار روانی مزمن شناسایی شده در استان خراسان رضوی ۵۰۰ نفر مجهول الهویه‌اند که در مراکز توانبخشی تحت نظارت بهزیستی نگهداری می‌شوند.

۵ واحد از این مراکز توانبخشی در مشهد واقع شده و بقیه در شهرستان‌های استان مستقر می‌باشند.

کد خبر 29485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد