تربت جام | راه‌اندازی مرکز اقامتی ترک اعتیاد اجباری در تربت جام تا دو هفته‌ی آینده

به گفته‌ی مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، بر اساس مصوبات کارگروه درمان شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر تربت جام، مرکز اقامتی ترک اعتیاد اجباری تربت‌جام تا اول بهمن ماه راه‌اندازی می‌شود.

دکتر حمیدرضا پوریوسف با شرکت در جلسه‌ی کارگروه درمان شورای فرعی هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تربت جام این خبر را اعلام کرد.

در نشست این کارگروه که در محل بهزیستی شهرستان تربت جام برگزار گردید فرماندار، فرمانده‌ی نیروی انتظامی، رئیس دانشکده علوم پزشکی، شهردار، معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی و رئیس بهزیستی تربت‌جام شرکت داشتند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در این جلسه، ضمن تأکید بر ضرورت راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ در تربت‌جام، تفاوت‌های این کمپ با مرکز اقامتی ترک اعتیاد اختیاری را تشریح کرد.

وی ضمن اشاره به لزوم برخورد انسانی با معتادان متجاهر گفت: این افراد دچرا بیماری شدیدی هستند و باید مانند یک انسان بیمار که نیاز به کمک دارد تا مسیر بهبودی را طی کند رفتار شود.

پوریوسف در خصوص تفاوت‌های مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ گفت: در مراکز ماده ۱۶ که به ترک اجباری مواد به صورت درمان‌ اجتماع‌مدار اختصاص دارد مددجویان فقط با دستور قضایی پذیرش می‌شوند و حداقل برای مدت سه ماه در این مراکز اقامت دارند.

وی همچنین گفت: در یک برنامه‌ی جامع درمان اعتیاد که در سازمان بهزیستی در حال نهایی شدن است بیماران پس از دوره‌ی سم‌زدایی و پایان دوره‌ی اقامت اجباری به مراکز توانمندسازی می‌روند تا مراحل درمان را کامل کنند و در کنار آن از آموزش، اشتغال و آمادگی برای بازگشت به جامعه و خانواده، بهره‌مند شوند.

پوریوسف خواستار همکاری و همراهی همه‌ی نهادهای عضو کارگروه درمان شورای فرعی هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تربت جام برای راه‌اندازی این مرکز در شهرستان شد.

به گفته‌ی رئیس بهزیستی تربت‌جام، در این نشست مقرر شد مرکز اقامتی ماده ۱۵ نویدی برای زندگی، یکی از بخش‌های این مرکز را به موضوع ترک اعتیاد اجباری اختصاص دهد و از اول بهمن‌ماه، بیماران معرفی شده توسط دستگاه قضایی را پذیرش کند.

حسن ظفرمقدم افزود: در کنار این کمپ، بخش غیر دولتی با همکاری نهادهای مرتبط با موضوع اعتیاد در شهرستان، یک مکان مناسب را تا پایان سال جاری، معرفی و کمپ ماده ۱۶ را به صورت مستقل در این مکان جدید راه‌اندازی ‌می‌نماید.

ظفر مقدم با بیان اینکه تمام دستگاه‌های مرتبط شهرستان از جمله دادستانی، فرمانداری، بهزیستی، شهرداری و دانشکده علوم پزشکی شهرستان، برای کاهش آسیب معتادان متجاهر هماهنگ و پای کار هستند گفت: مقرر شد نیمی از هزینه‌های بهسازی، آماده‌سازی و تجهیز کمپ جدید را بخش غیر دولتی با همکاری و مساعدت خیرین و نهادهای مرتبط شهرستان تأمین کند و نصف هزینه‌ها توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تأمین گردد.

وی گفت: به جهت اینکه تأسیس یک کمپ مستقل ممکن است چند ماهی به طول بینجامد و هنوز دو ماه سرد در پیش رو هست، برای جمع‌آوری فوری معتادان متجاهر و ساماندهی آنان، مقرر شد همین کمپ فعلی ماده ۱۵ بخشی از فضای فعلی کمپ را به صورت مستقل با ظرفیت ۵۰ نفر برای این منظور راه‌اندازی کند تا کمپ جدید ماده ۱۶ در طول دو سه ماه آینده، راه‌اندازی گردد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی، پس از پایان این جلسه، مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی و مسؤولان عضو کارگروه مذکور به بازدید کمپ ماده ۱۵ نویدی برای زندگی که برای راه‌اندازی کمپ موقت ماده ۱۶ در نظر گرفته شده رفتند و نحوه‌ی راه‌اندازی مرکز اقامتی اجباری و جوانب مختلف آن را در این کمپ مورد بررسی قرار دادند.

این گزارش می‌افزاید، مدیر کل بهزیستی و معاون پیشگیری این نهاد سپس در جمع صمیمی کارکنان بهزیستی شهرستان تربت‌جام حضور یافتند و ضمن گفتگوی صمیمی با همکاران بهزیستی، با مشکلات کاری و محیطی آنان از نزدیک آشنا شدند و به سؤالات آنان در زمینه‌های مختلف پاسخ دادند.

این مدیران همچنین با حضور در جمع نمایندگان مددجویان تربت جام، ضمن تفقد از آنان، به درد دل‌ها و مسائلی که از سوی مددجویان مطرح شد گوش سپردند و سپس به سؤالات آنان در زمینه‌ی تجهیزات کمک‌توانبخشی، مشکلات مسیر درمان، پاسخگویی نهادهای مختلف اجرایی به نیازهای معلولین و وضعیت مناسب‌سازی پاسخ گفتند.

گفتنی است شهرستان تربت جام در حال حاضر ۴ کمپ ترک اعتیاد اختیاری مردان دارد و یک مرکز ترک اعتیاد اختیاری زنان نیز در این شهرستان در شرف تأسیس است.

کد خبر 29450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد