پرداخت صد در صدی شهریه دانشجویان دارای معلولیت توسط سازمان بهزیستی /سامانه دانشجویی بهزیستی برای تکمیل ثبت نام بازگشایی می شود

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی در خصوص پرداخت شهریه دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر مجید رضا زاده؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی با اعلام این خبر گفت:بر اساس آیین نامه اجرایی هیأت دولت  در خصوص ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، افراد جامعه هدف سازمان بهزیستی که دارای معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید هستند و در هفت دهک پایین درآمدی قرار دارند؛ مشمول قانون تحصیل رایگان می شوند که برای اجرای این مصوبه وظایفی نیز برای سازمان بهزیستی، سازمان سنجش آموزش و سازمان برنامه و بودجه تعریف شده است.
 
 وی افزود:به این ترتیب دانشجویان دارای معلولیت مشغول به تحصیل در دانشگاه های دارای مجوز از وزارت علوم و وزارت بهداشت که تحصیل در آنها منجر به اخذ مدرک تحصیلی شود و مستلزم پرداخت هزینه باشد، مثل دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و دانشگاه های علمی کاربردی، می توانند از این قانون بهره مند شوند.
رضا زاده گفت:برای ساماندهی به این موضوع و به دستور رییس سازمان بهزیستی کشور کمیته ای یا محوریت مرکز فناوری اطلاعات و عضویت معاونت اجتماعی، توانبخشی و پشتیبانی سازمان بهزیستی تشکیل شد تا بتواند امر تحصیل رایگان دانشجویان تحت پوشش را مدیریت کند.
وی افزود:سه ماه پیش نیز سامانه ای به همین منظور طراحی شد تا اطلاعات افراد تحت پوشش مشغول به تحصیل در دانشگاه ها را به صورت منظم و دقیق و با سرعت بالا در اختیار ما بگذارد و در این خصوص نیز اطلاع رسانی انجام شد تا دانشجویان وارد سامانه شوند و اطلاعات و مدارک لازم را بارگذاری کنند تا بر اساس نوع معلولیت و یا دلیل تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتن، تقسیم بندی شوند و اقدامات بعدی برای آنها انجام شود.
 رضا زاده همچنین به به تصویب شیوه نامه ای در خصوص پرداخت کمک هزینه تشویقی به دانشجویان دانشگاه های دولتی اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون و آیین نامه اجرایی ماده ۹ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و همچنین با توجه به بند «ر» ماده ۶۴ برنامه پنجساله ششم و شرح وظایف سازمان بهزیستی؛ به افرادی که در دانشگاه های دولتی و بدون پرداخت هزینه مشغول به تحصیل هستند نیز کمک هزینه تشویقی دریافت می کنند.

رضا زاده همچنین به گروه دیگری از افراد تحت پوشش بهزیستی که مشمول پرداخت صد درصدی شهریه دانشگاه  از سوی سازمان بهزیستی می شوند اشاره کرد و افزود:فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی اعم از فرزندانی که در مراکز نگهداری شده اند، فرزندانی که در خانواده های جایگزین مستقر شده اند، فرزندانی که به فرزندخواندگی رفته اند و یا آنها که زندگی مستقل را آغاز کرده باشند نیز دسته دیگری هستند که مشمول این قانون خواهند شد.
وی گفت:دسته دیگری که در این قانون ذکر نشده هم افرادی هستند که بر اساس مسئولیت های بهزیستی و قوانین و مقررات حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، افراد نیازمند و افراد آسیب پذیر با مصوبه شورای معاونین سازمان بهزیستی، مشمول پرداخت بخشی از شهریه تا سقف در نظر گرفته شده از بودجه سازمان بهزیستی خواهند شد و تلاش می شود تا حداکثر بودجه دریافت شود تا سقف پرداخت این شهریه نیز افزایش یابد.
وی افزود:شهریه های دانشجویانی که اطلاعات آنها در مرحله اول راه اندازی سامانه به دست آمده است در حال  پرداخت است و در مرحله دوم نیز بعد از پرداخت شهریه افرادی که بر اساس الزام قانونی صد درصد شهریه آنها پرداخت می شود؛ پرداخت افراد گروه های بعدی آغاز می شود و تمامی دانشجویانی که از قبل وارد دانشگاه شده اند و هم دانشجویان اخیر، تا پایان دوره تحصیل آنها پرداخت خواهد شد و نگران قطع شهریه نباشند.

 وی همچنین به پرداخت شهریه افراد دارای معلولیت با سه دهک بالای درآمدی نیز اشاره کرد و گفت:با مصوبه شورای معاونین بهزیستی و دستور رییس سازمان؛ مقرر شده است تا به افراد دارای معلولیت خفیف و افراد دارای معلولیتی که در ۳ دهک بالای در آمدی قرار دارند نیز کمک هزینه ای برای شهریه دانشگاه پرداخت شود زیرا این افراد به دلیل شرایط خاص زندگی شان هزینه های بیشتر از افراد عادی جامعه دارند.
رضا زاده در پایان به بازگشایی مجدد سامانه دانشجویی سازمان بهزیستی کشور از هفته آینده اشاره کرد و گفت:برای کسانی که نقص مدارک دارند و یا اینکه به طور کلی ثبت نام نکرده اند فرصتی برای ثبت نام و تکمیل اطلاعات در نظر گرفته شده است تا بتوانند از این پرداخت ها بهره مند شوند.
 

کد خبر 29434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد