ملارد|خبرهای خوش برای معتادان بهبودیافته در مرکز اخوان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در بازدید از مرکز اخوان از ارائه تسهیلات لازم برای ایجاد اشتغال مددجویان در این مرکز خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از ایلنا، علی دیزجی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران به همراه جمعی از خیرین از مرکز نگهداری معتادان متجاهر «اخوان» واقع در ملارد بازدید و در خصوص مشکلات بازپروری و اشتغال مددجویان بهبودیافته در این مرکز با ابراهیم عرب خزائلی، مدیرعامل مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب ماده 16 اخوان، مهرناز عزیزی، داریوش تقی‌زاده،کارشناس مسئول درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران بحث و گفتگو کرد. 

در ابتدای این مراسم «عرب خزائلی» مسئول مرکز اخوان درباره این مرکز گفت: مرکز اخوان فقط مرکز ترک اعتیاد نیست بلکه یک کار علمی در اینجا انجام می‌شود. در این کمپ برخلاف سایر کمپ‌ها پروسه کامل علمی درخصوص ترک اعتیاد صورت می‌گیرد و برنامه ما این نیست که صرفا ماده‌ای از بدن فرد خارج شود و آن را به جامعه برگردانیم بلکه کار ما این است که با انجام کارهای روانشناسی بر روی ذهن و مغز این افراد نیز تاثیرگذار باشیم و تاکنون نیز توانسته‌ایم اقدامات خوبی را در این زمینه انجام دهیم. 

وی با اشاره به کارگاه‌های فعال در این مرکز تصریح کرد: در حال حاضر نیز اینجا مرکز اشتغال‌زایی راه اندازی شده است و واحد نانوایی و همچنین دو کارگاه خیاطی داریم که حدود ۱۰۰ نفر در دو شیفت در آن فعالیت می‌کنند همچنین به تازگی نیز یک کارگاه تولید آلات موسیقی نیز راه اندازی کرده ایم. 

مسئول مرکز اخوان با اشاره به مددجویانی که در مرکز اخوان نگهداری می‌شوند، ادامه داد: هزار و ۸۰۰ مددجو در حال حاضر در مرکز اخوان حضور دارند. این افراد پس از حضور در مرکز، ۱۴ روز در یک مرکز قرنطینه می‌شوند و اگر مشکلی از نظر بیماری کرونا نداشته باشند وارد دیگر بخش‌ها می‌شوند. 

وی با اشاره به هزینه بالای نگهداری معتادان متجاهر در این مرکز خاطرنشان کرد: متاسفانه هزینه نگهداری با توجه به تورم در جامعه بسیار بالاست و ما با مشکلات بسیاری در این خصوص مواجه هستیم البته تا به امروز تلاش شده است در این خصوص کم و کاستی برای مددجویان وجود نداشته باشد اما یکی از مشکلات ما این است که مددجویان برای پس از خروج از این مرکز لباس مناسب ندارند. 

مسئول مرکز اخوان بیان کرد: مددجویانی که پس از جمع آوری به این مرکز اعزام می‌شوند براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا یکسال باید در این مرکز حضور داشته باشند. در حال حاضر نیز زمان ترخیص ۳۰۰ نفر از این مددجویان فرارسیده است. 

در ادامه این جلسه داوود خادم رئیس اداره بهزیستی شهرستان ملارد گفت: در حالی که در خصوص جمع آوری و نگهداری معتادان متجاهر ۱۵ الی ۱۶ دستگاه مسئولیت دارند اما در حال حاضر بیشترین بار بر دوش بهزیستی و پلیس و دادگستری است. 

وی ادامه داد: حلقه مفقوده در این چرخه نیز اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای این افراد است. اگر انتظار این را داریم که این افراد سالم به جامعه باز گردند باید همه دستگاه‌ها به مسئولیت خود متعهد باشند اما متاسفانه در حال حاضر ۱۰ درصد افراد بازتوانی می‌شوند و مابقی دوباره به شرایط گذشته باز می‌گردند که شاید مهمترین علت آن بیکاری وعدم اشتغال این افراد است. 

رئیس بهزیستی شهرستان ملارد با بیان اینکه هویت این افراد مشکل دارد، گفت: بهزیستی در راستای حمایت از جامعه هدف از جمله معتادان متجاهر اقداماتی را در دستور کار دارد. در مرحله بازتوانی نیز اگر این افراد در محلی مشغول شوند کارفرمایان از تسهیلاتی مانند معافیت سهم کارفرمایی بیمه برخوردار می‌شوند. یکی دیگر از موضوعات این است که متاسفانه سازمان فنی وحرفه‌ای که نقش مهمی در بازتوانی این افراد می‌تواند داشته باشد همکاری لازم را با ما ندارند. 

سپس «علی دیزجی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت: مقوله حرفه آموزی و کار آموزی در بازپروری معتادان بسیار موثر است. همه ما می‌دانیم که بیکاری‌ ام الخبائث است کسی که درمان خود را طی می‌کند اگر کار و حرفه‌ای در کنار درمان داشته باشد می‌تواند آثار خوبی داشته باشد. داشتن کار و حرفه برای این افراد بسیار مهم است و باعث ایجادتمرکز و انگیزه برای آن‌ها می‌شود و همانطور که گفتم آثار بسیار خوبی دارد. 

وی ادامه داد: همچنین حرفه آموزی و کارآفرینی باید به گونه‌ای باشد که شخص معتاد خانواده را پوشش دهد بنابراین نوع مقوله حرفه آموزی بسیار مهم است چراکه باید فرد پس از بازتوانی بتواند مخارج خانواده خود را نیز تامین کند. فنی و حرفه‌ای مهارت‌هایی را آموزش می‌دهد اما گاهی اوقات این مهارت‌ها منجر به درآمد برای فرد و خانواده او نمی‌شود. کاردرمانی در تمام دنیا در خصوص افراد بهبودیافته موثر بوده است و اگر کاردرمانی نباشد هیچ کدام ازاین اقدامات تاثیر موثری نخواهد شد. ما نیز آمادگی همه نوع همکاری در این زمینه به همراه خیرین را داریم طرح‌های توجیهی در این خصوص را بررسی می‌کنیم و به مرحله اجرا در می‌آوریم. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران با اشاره به اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر در ایام کرونا گفت: جمع آوری معتادان متجاهر در ایام کرونا و میزان پذیرش آن‌ها برای ما مهم است و باید سنجیده شود که این طرح برای افرادی که خوداظهاری می‌کنند موثر است یا برای افرادی که از طریق ماده ۱۵ و ۱۶ جمع آوری می‌شوند. حضور معتادان متجاهر در تهران بستر بسیاری از جرائم به ویژه جرائم خرد را افزایش می‌دهد. بنابراین کیفیت اجرای طرح جمع آوری نیز مهم است. 

دیزجی تاکید کرد: اقداماتی که در این مراکز انجام می‌شود، مبارزه با معلول است، در حالی که هیچ جای دنیا مبارزه با معلول برای ریشه کنی یک معضل پاسخگو نیست و علت و اسباب باید از بین برود. اینکه مداوم معتادان متجاهر برای درمان به این مراکز بیایند اما از آن طرف مواد به صورت مداوم در سطح شهر توزیع شود هیچ فایده‌ای ندارد و این دور تسلسل همچنان ادامه پیدا می‌کند بنابراین علت‌ها باید حذف شود. 

وی با تاکید براستفاده از بیمه پایه تامین اجتماعی برای نگهداری معتادان متجاهر گفت: این بیمه غیر از بیمه سلامت است که قانون مبارزه با مواد مخدر درباره استفاده از آن مصوباتی دارد و در زمینه تامین دارو و درمان معتادان می‌تواند بسیار به این مراکز کمک کند. آیین نامه مراقبت‌های بعد از خروج بسیار اهمیت دارد به ویژه در خصوص نگهداری معتادان متجاهر ماده ۱۵ و ۱۶ این موضوع بسیار حائز اهمیت است. 

«داریوش تقی‌زاده» کارشناس مسئول درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران در بخش دیگری از این نشست گفت: بیش از ۱۸ هزار و ۱۰۰ معتاد متجاهر از اردیبهشت ماه تا پایان آذرماه جمع آوری شده‌اند از این تعداد حدود ۱۴ هزار و ۳۳۷ نفر وارد مراکز شده اند. 

وی ادامه داد: این افراد پس از جمع آوری براساس پروتکل‌ها غربالگری شده و ۱۴ روز در مرکز قرنطینه حضور دارند و چنانچه علائمی نداشته باشند وارد مراکز اقامتی خواهند شد. در این مدت نیز از تمامی افرادی که وارد مرکز شده‌اند تست کرونا اخذ شده و از ۱۵ هزار نفر نیز تست کرونا اخذ شده است که از این تعداد ۶۹۵ نفر به کرونا مبتلا بوده اند. افرادی که تست مثبت بوده‌اند به مراکز درمانی منتقل شده اند. 

کارشناس مسئول درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران با بیان اینکه تقریبا ۶ هزار مددجوی داوطلب در مراکز اقامتی داریم، خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که ما در مراکز اقامتی با دو گروه مددجو مواجه هستیم. افرادی که دارای مهارت‌های مختلفی هستند اما از این مهارت‌ها استفاده نکرده و به دلیل مصرف مواد وعدم پذیرش خانواده متجاهر شده و از خانواده جدا شده اند. گروه دوم نیز افرادی هستند که هیچ مهارتی ندارند و باید برای آن‌ها مهارت آموزی و حرفه آموزی انجام شود. 

تقی زاده خاطرنشان کرد: هدف غایی ما این است که این افراد به جمع خانواده بازگردند نیاز است که مهارت آموزی و اشتغال برای این افراد ایجاد شود. در این مرکز نیز فضا به اندازه کافی برای توسعه مراکز اشتغال و کارآفرینی برای مددجویان وجود دارد. حتی می‌توانیم در این مراکز بحث کشاورزی را با توجه به زمین‌هایی که در این مرکز وجود دارد راه اندازی کنیم. همچنین در این جا یک سالن وجود دارد که اگر همتی برای راه اندازی آن از سوی خیرین صورت بگیرد حداقل ۲۰۰ نفر می‌توانند مشغول به کار شوند. 

وی ادامه داد: بیمه معتادان متجاهر بیمه سلامت است و از این بیمه فقط برای درمان سرپایی این افراد استفاده می‌شود و برای بستری شدن نیست. همچنین ۷۰ الی ۸۰ درصد این افراد فاقد خانواده هستند و جایی برای زندگی پس از ترخیص از مراکز ندارند. 

در ادامه خانم غلامرضا عضو مجمع خیرین مدرسه ساز که در این جلسه حضور داشت درباره اقدامات خیرین برای کارآفرینی و ایجاد شغل برای مددجویان مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ گفت: حدود ۵ ماه پیش پویش «ای ایرانی برای شهر و دیاری خود چه کرده ای» را راه اندازی کرده ایم. در این طرح سخن ما با همه افراد و مسئولان است که برای شهر و دیار خود چه اقداماتی را انجام داده اند. هدف ما از این پویش نیز این است که در حرکتی این پویش همه کشور را تحت الشعاع قرار دهد. 

وی ادامه داد: ما با همکاری خیرین و هماهنگی که با ستاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه داریم تلاش می‌کنیم تا به اشتغال‌زایی معتادان بهبودیافته در مراکز ماده ۱۶ و ۱۵ کمک کنیم. در این زمینه با تعاملاتی با وزارت کار، سازمان بهزیستی و سازمان فنی و حرفه‌ای داشته‌ایم که انشالله منجر به یک تفاهم نامه رسمی خواهد شد. 

این خیر تصریح کرد: یکی از پیشنهادات ما این است که بجای اینکه هزینه و وقت برای ایجاد مراکز اشتغال در مراکز اقامتی ماده ۱۵ و ۱۶ صرف کنیم در مراکز اشتغال‌زایی که با همت خیرین در شهریار و کهریزک ایجاد شده است این افراد بهبودیافته مشغول به کار شوند. 

غلامرضا خاطرنشان کرد: در حال حاضر مراکز ما در شهریار به صورت کامل تجهیز شده است و آماده پذیرش مددجویان بهبودیافته از مراکز ترک اعتیاد هستیم. همچنین ما حمایت‌های دیگری از جمله در زمینه تامین مسکن، لباس، حمایت از خانواده… برای این مددجویان در نظر گرفته ایم. فرد بهبودیافته‌ای که از مراکز ترک اعتیاد خارج می‌شود مانند کودکی است که از مادر متولد شده است و نیازمند حمایت است.

در پایان این جلسه نیز عرب خزائلی مسئول مرکز اخوان با اشاره به مشکلاتی که در این مرکز وجود دارد گفت: متاسفانه ما برای تهیه نان مجبور هستیم آرد را به صورت آزاد تهیه کنیم و آرد سهمیه ای در اختیار ما قرار نمی گیرد همچنین مددجویان در هنگام خروج با مشکل عدم تامین لباس مناسب برای حضور در جامعه مواجه هستند. همچنین حدود 10 هکتار زمین در این مرکز وجود دارد که می توان با دریافت مجوز از وزارت جهاد و کشاورزی برای تهیه محصولات کشاورزی و ایجاد کارآفرینی برای مددجویان اقدام کرد.

کد خبر 29330

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد