برگزاری کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاد در محیط کار

مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: طی ۹ ماهه امسال ۲ هزار و ۴۵۰ نفر در اجرای طرح کیان " کارمند یاری" در این استان آموزش های پیشگیری از اعتیاد را در محیط کار فرا گرفتند.

دکتر حسین نحوی نژاد مدیرکل بهزیستی گیلان در جلسه کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاد در محیط کار در جمع کارشناسان سازمان های مردم نهاد، مراکز پیشگیری از اعتیاد و جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی اظهار داشت: سوء مصرف مواد پدیده جسمی، روانی و اجتماعی است که هر سه محور را دستخوش آسیب قرار می دهد ضمن اینکه یک ارتباط دوسویه هم دارد به این معنی که هم خود اختلالات و ناتوانی جسمی و اجتماعی ایجاد می کند و هم آن نابسامانی ها می تواند افراد را به سمت اعتیاد رهنمون کند.

وی با بیان اینکه اختلافات زناشویی، فقر و ناکامی های اجتماعی می تواند جرقه ای برای فرد مستعد به سمت اعتیاد باشد، اضافه کرد: سوء مصرف مواد مخدر می تواند در سابقه پزشکی، روانی افراد مستعد ابتلا به افسردگی، مضطرب، عدم اعتماد به نفس، دچار اختلالات وسواسی، شخصیتی و جامعه ستیز وجود داشته باشد.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان باورهای غلط را نیز دلیلی برای سوء مصرف مواد دانست و با تاکید بر اینکه برای مبارزه پدیده باید آن را به خوبی بشناسیم،  اضافه کرد: کارزارهایی که توسط معاونت پیشگیری بهزیستی طراحی شده در ارتباط با حجم زیاد اطلاع رسانی و احساس حساسیت است که البته کرونا بر آن تاثیر گذاشته اما نتوانسته آن را تعطیل کند.

دکتر نحوی نژاد با بیان اینکه از جمله این اقدامات ورود در محل کار است، اظهار داشت: انسان های شاغل ساعات زیادی از عمر خود را در مراکز اشتغال می گذرانند، این مراکز همانطوری که می تواند، هویت، باورمندی و ساختار اعتماد به نفس را ایجاد کند، همزمان می تواند در هم شکننده صبر، بردباری و بالابردن آسیب پذیری شود.

وی ادامه داد: محیط کاری که متشنج و بر اساس علایق فرد به سراغش نیامده و انتخاب نشده باشد، مغایر با دانش و تجربه فرد بوده، ارضاء کننده نیازها و خواسته های فرد نباشد و کانون خانواده را دستخوش آسیب کند از جمله محیط های کار آسیب پذیر است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به طراحی مفاهیم پیشگیری کننده در محیط کار خاطر نشان کرد: بر این اساس از سال گذشته طرح کارمند یاری را در این استان آغاز کردیم که در آن با ورود به محیط های کاری بر اساس نیازهای فردی و جمعی آموزش های لازم به شاغلان ارائه می شود.

در طرح کارمند یاری "کیان" مشاورانی از بهزیستی به صورت انفرادی و گروهی به کارکنان مشاوره و آموزش هایی در باره مضرات مواد مخدر و سایر آسیب های اجتماعی ارائه می دهند.

کد خبر 29279

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد