شفقت مردم به کودکان خیابانی، نتایج خوبی ندارد

مدیرکل بهزیستی فارس عنوان کرد براساس پژوهش‌های میدانی و مصاحبه با کودکان خیابانی، کمک‌های شفقت‌بار مردم شیراز سبب درآمد روزانه تا ۷۵۰ هزار تومان برای این کودکان می‌شود که آنان را از تحصیل بازمی‌دارد و به دام سودجویان می‌اندازد.

سید محمدصادق کشفی نژاد دوشنبه با اعلام این خبر عنوان کرد  دست کریم و دل رحیم مردم فارس زبانزد است و این موجب می‌شود که بچه‌های خیابان‌گرد با کمک‌های مردم، از تحصیل و بازی باز بمانند و در دام سودجویان اقتصادی قرار گیرند.

او ادامه داد این کودکان با خروج از خانه در معرض بسیاری از مسائل خارج از کنترل مانند افتادن در دام باندهای بزهکار  ابتلا به بیماری‌های مختلف و آسیب‌های جدی قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی فارس اظهار کرد وقتی هر کودک خیابانی به‌راحتی اسکناسی ۱۰‌ هزار تومانی از مردم دریافت کند  در آینده با مبالغ کمتر  قانع نمی‌شود و به درآمدهای بدون حساب‌ و کتاب عادت می‌کند.

کشفی‌نژاد اصلی‌ترین چالش درباره کودکان خیابانی را مربوط به رفتار شهروندان دانست و ابراز داشت  باید رفتار خود را کنترل و با در نظر گرفتن عواقب  از کمک به این کودکان خودداری کنیم.

او همچنین به حمایت سازمان بهزیستی و حضور کادر تخصصی تعلیم دیده برای جلب این کودکان و قرار دادن آنها در مسیر مشاوره و توانمندسازی اشاره کرد و ادامه داد  مردم می‌توانند با همکاری با سازمان بهزیستی کمک‌های خود را برای کودکان خیابانی در مسیر توانمندسازی آنان هزینه کنند.

مدیرکل بهزیستی فارس حمایت‌های مستقیم از این کودکان را موجب بهره‌کشی از آنان دانست و خواستار همراهی همه گروه‌ها و افراد و به‌ویژه رسانه‌ها برای زمینه‌سازی به‌منظور ارائه کمک‌های خرد و کلان به موسسات و نهادهای متولی کودکان کار و خیابان شد.

وی آموزش و فرهنگ‌سازی ازطریق رسانه‌های جمعی را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت کمک مستقیم مالی یا خرید کالا اعم از خوراکی یا دیگر اقلام برای کودکان کار یا خیابانی درحقیقت کمک به حضور هر چه بیشتر آنها در خیابان است که می‌تواند زمینه آسیب‌های جدی را فراهم سازد.

کشفی‌نژاد همچنین فعالیت کودکان خیابانی را عامل گسترش بیشتر کرونا ویروس دانست و خواستار ارجاع این کودکان به مراکز روزانه و شبانه‌روزی خدمت‌رسانی به کودکان کار و خیابانی سازمان بهزیستی شد که از طریق اورژانس اجتماعی (۱۲۳) و شناسایی به‌واسطه تیم مددکاری یا به صورت خودمعرف محقق می‌شود.

آمارهای اعلام شده حاکی است که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون جمعا ۲۹۶ کودک خیابانی از سوی بهزیستی جمع‌آوری و در مرکز روزانه و شبانه این سازمان نگهداری شده‌اند.

کد خبر 29235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد