مرگ و میرِ سالمندان در ایران پایین‌ترین آمار جهانی/ اورژانس اجتماعی،  ظرفیت‌ بی‌بدیلی در کسب این دستاورد است

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران آمار مرگ و میرِ سالمندان در کشور را پایین‌ترین آمار جهانی اعلام کرد و گفت: سازمان بهزیستی در کسب این دستاورد تلاش‌های بسیار کرده است و ظرفیت‌های موجود در این سازمان همچون اورژانس‌ها و پایگاه‌های اجتماعی ظرفیت‌هایی بی‌بدیل است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «علیرضا زالی» رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در اولین جلسه کمیته تخصصی روانی و اجتماعی ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران به ضرورت پرداختن به پیامدهای اجتماعی و روانی بحران کرونا، به دلیل ماهیت چند وجهی، روند فرسایشی و نامعین بودن آینده بیماری، اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: در خصوص این بحران، نوسانات و ابهامات متعددی وجود دارد. از طرفی تجربه و گزارشات نشان داده است، ویروس کووید-۱۹ تاکنون تظاهراتِ عجیب فیزیکی بسیاری داشته است؛ بنابراین بروز تظاهرات در ابعاد روانی نیز دور از انتظار نیست.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به بهبود وضعیت شیوع بیماری در پایتخت، عنوان کرد: تهران برای اولین بار در طول هفته‌های گذشته، سیمای زرد به خود گرفته و در این مقطع که تا حدی از بار سنگین موجود بر دوش کادر درمان کاسته شده است، فرصت بیشتری برای رسیدگی به پیامدهای اجتماعی و روانی در اختیار داریم.

زالی از نقش موثرِ طرح حمایتی، مراقبتی و نظارتیِ محله‌ محور و طرح هر خانه، یک پایگاه سلامت، در بررسی و شناسایی خانواده‌های در معرض آسیب، خبر داد و گفت: این برنامه‌ها بستری خوبی برای رصد خانواده‌هایی است که در معرض هرگونه آسیبِ اجتماعی و روانی قرار دارند. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ نمای عمومی از وضعیت اجتماعی در دست نیست، یکی از مهمترین اولویت‌های دبیرخانه، رصد پیامدهای اجتماعی، استخراج مجموعه مشکلات روانی و اجتماعی به صورت منطقی و محیطی است؛ البته تهران، مدل متفاوتی می‌طلبد.

زالی بر لزوم اولویت‌بندیِ کمک‌های روانی و اجتماعی، توانمندسازی و ابعاد حمایتیِ گروه‌های آسیب‌پذیر تاکید کرد و افزود: در این راستا نیازمند شکل‌گیری جنبشِ اجتماعی با استفاده از داربست‌های عاطفی شهروندان برای دستیابی به ساختاری سازمان‌یافته هستیم.

رئیس  ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر نقش ترویجی سازمان صدا و سیما و نتایج نظرسنجی‌های محیطی، مبنی بر محبوبیت این رسانه در میان مردم برای پیگیری اخبار کرونایی، گفت: ارتباط با این سازمان برای تصمیم‌سازی و اجرای مصوبات می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

وی گروه‌های آسیب‌پذیر از نظر اقتصادی را بیشترین قربانیان پیامدهای روانی و اجتماعی کرونا دانست و افزود: در این کمیته به شناسایی و ارائه بسته‌های حمایتی به این قشر باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. این مهم با همکاری ارگان‌هایی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) امکان‌پذیر است.
 
زالی با اشاره به ماهیت مشورتی و پشتیبانی این کمیته، بر ضرورت تعریف ضمانت‌نامه‌های اجرایی شفاف تاکید کرد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد: به دنبال تفاهم‌نامه‌ای که با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و دانشگاه علامه طباطبایی منعقد کردیم، همکاری‌های سازمان‌یافته در قالب این کمیته را می‌توانیم گسترش دهیم. همچنین استفاده از پلتفرم ۴۰۳۰ و سامانه‌های مشابه که مورد اقبال مردم قرار گرفته‌اند نیز می‌تواند در کیفیت کارکرد این کارگروه، موثر واقع شود.

زالی آمار مرگ و میرِ سالمندان در کشور را پایین ترین آمار جهانی اعلام کرد و گفت: سازمان بهزیستی در کسب این دستاورد تلاش‌های بسیار کرده است و ظرفیت‌های موجود در این سازمان همچون اورژانس‌ها و پایگاه‌های اجتماعی، ظرفیت هایی بی بدیل است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اهمیت داشتن نگاهی پژوهش‌محور، در زمینه بررسی پیامدهای اجتماعی و روانی، به نقشِ موثر دانشگاه‌ها اشاره کرد.

زالی گفت: اقدامات خوبی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام و گروه‌هایی برای ارائه خدمات سلامت روان در برخی بیمارستان‌ها مستقر شده است. همچنین به کمک عناصر انسانی داوطلب می‌توان مشارکت های اجتماعی را در این حوزه تقویت کرد.

به گفته وی، حضور بهادری، معاون امور بهداشتی دانشگاه و قائم مقام معاون امور بهداشتی ستاد کرونای تهران در این کمیته منجر به استقرار تصمیمات و مصوبات در تمامی دانشگاه‌های زیرمجموعه ستاد خواهد شد.

کد خبر 29187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =