مدیرکل بهزیستی استان کرمان: 
کودکان کار دوباره به خیابان برمی‌گردند

به گزارش فردای کرمان توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار بی‌نتیجه بوده است | 90 درصد کودکان جمع‌آوری‌شده غیرایرانی هستند


فردای کرمان – گروه جامعه: مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان این‌که گسستی که در پروسه‌ی جمع‌آوری، تفکیک و ساماندهی کودکان کار وجود دارد باعث شده تلاش‌ها در این زمینه اثربخش نباشد، گفت که علیرغم ساماندهی، انجام کارهای تخصصی و آموزش‌های لازم در مراکز بهزیستی، به‌دلیل فرهنگ غالب بر خانواده‌های اتباع، کودکان کار باز هم به خیابان‌ها برمی‌گردند.
او گفت که سالانه مبلغی حدود چهار میلیون تومان به خانواده‌های کودکان خیابانی پرداخت می‌شود تا آن‌ها کودکان خود را استثمار نکنند اما باز همان کودکان دوباره در خیابان‌ها دیده می‌شوند.
به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان کرمان، عباس صادق‌زاده در نشست ساماندهی اطفال و کودکان کار و خیابانی، بیان کرد: «طی سال گذشته تاکنون بیش از هزار کودک را از سطح چهارراه‌ها و خیابان‌ها جمع‌آوری و ساماندهی کرده‌ایم که بالای ۹۰ درصد آن‌ها از فرزندان اتباع بیگانه و غالبا غیرمجاز هستند و علیرغم ساماندهی و انجام کارهای تخصصی، باز هم به‌دلیل فرهنگ غالب بر خانواده‌های اتباع، به خیابان‌ها برمی‌گردند».
وی افزود: «تاکنون دستگاه‌های مختلف از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری و... هزینه‌های بسیاری را در این راستا متحمل شده‌اند، اما گسستی که در پروسه‌ی جمع‌آوری، تفکیک و ساماندهی بین تصمیمات و اقدامات ما وجود دارد باعث شده تلاش‌های ما اثربخش نباشد».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به این‌که تاکنون جلسات زیادی در طول سال برای کودکان خیابانی برگزار شده و موضوعات مختلفی را برای ساماندهی کودکان داشته‌ایم، اظهار کرد: «تعدادی از کودکانی که در ماه‌های اخیر جمع‌آوری شده‌اند هم‌اکنون در مراکز ما حضور دارند و  در حال دیدن آموزش هستند و از خدمات مختلفی استفاده می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها نیز پس از انجام کارهای تخصصی و آموزش‌های لازم از داخل مراکز ترخیص شده‌اند و مبلغی حدود چهار میلیون تومان در طول سال به خانواده‌های آنها پرداخت شده است تا آن‌ها کودکان خود را استثمار نکنند در حالی که باز برمی‌گردیم و می‌بینیم همان کودکان دوباره سر خیابان هستند».
وی با بیان این‌که در قانون جدید دستگاه‌ها می‌توانند به همه‌ی کودکان اعم از اتباع و غیراتباع خدمت‌رسانی کنند، بیان کرد: «همکاران ما شیوه‌نامه‌ای را منطبق با قانون تدوین کرده‌اند که در آن وظیفه‌ی هر دستگاه مشخص شده است و تکلیف هر دستگاه استخراج گردیده و مطمئنم اگر هر دستگاه منطبق بر تکالیف خودش کار را دنبال کند می‌توانیم یک گام موثر در این خصوص برداریم».
صادق‌زاده با بیان این‌که بحث کودکان خیابانی بحث مدیریت است افزود: «در تمام دنیا این پدیده وجود دارد و اکثر کشورهای جهان به روش‌های مختلف آن را مدیریت کرده‌اند، در کشور خودمان هم استان‌هایی هستند که بدون اعتبار خاصی نتیجه‌ی خوبی گرفته‌اند. خواهش من این است که تمام هزینه‌هایی را که در طول سال انجام می‌شود را یک بار انجام دهیم و با حذف موازی‌کاری‌ها این مسئله را ساماندهی کنیم و قطعا در این صورت نتیجه‌گیری بهتری صورت خواهد گرفت».
وی تاکید کرد: «به دلیل عدم مدیریت صحیح و یکپارچه تاکنون هزینه‌هایی که برای توانمندسازی خانواده‌های این کودکان صورت پذیرفته بی‌نتیجه بوده است».
وی یکی از مسائل مهم در عدم بازگشت کودکان به خیابان‌ها را بحث اشتغال آن‌ها بیان کرد و گفت: «برای ایجاد اشتغال پایدار و مطابق قوانین بین‌المللی، تفاهم‌نامه‌هایی را با فنی و حرفه‌ای، اصناف و ... انعقاد کرده‌ایم و بخش خصوصی را برای آموزش و ساماندهی این بچه‌ها فعال کرده‌ایم و حتی موضوع بیمه‌ی آن‌ها را از طریق طرح استاد و شاگردی حل و فصل کردیم و امیدواریم که با همت همه‌ی دستگاه‌های متولی بتوانیم یک‌بار برای همیشه این معضل را در کرمان برطرف کنیم»

کد خبر 29121

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد