کودکان کار اسیر فرهنگ اشتباه/ ۹۰درصد کودکان کاراتباع افغان هستند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مدیر کل بهزیستی استان کرمان گفت:بیش از ۹۰ درصد کودکان کار و خیابانی از اتباع بیگانه هستند


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس صادق زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: طی پارسال بیش از هزار کودک را از سطح چهار راه‌ها و خیابان‌ها جمع آوری و ساماندهی کرده ایم که بالای ۹۰ درصد آن‌ها از فرزندان اتباع بیگانه و غالبا غیرمجاز هستند .
او با بیان اینکه علیرغم ساماندهی و انجام کارهای تخصصی بازهم بدلیل فرهنگ غالب بر خانواده‌های اتباع، این کودکان به خیابان‌ها برمی گردند،افزود: تا کنون دستگاه‌های مختلف از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری و... هزینه‌های بسیاری را در این راستا متحمل شده اند، لیکن بدلیل گسستی که در پروسه جمع آوری، تفکیک و ساماندهی بین تصمیمات و اقدامات ما وجود دارد باعث شده تلاش‌های ما اثربخش نباشد.
صادق راده با اشاره به اینکه تاکنون جلسات زیادی در طول سال برای کودکان خیابانی برگزارشده و موضوعات مختلفی را برای ساماندهی کودکان داشته ایم تصریح کرد: تعدادی از کودکانی که در ماه‌های اخیر جمع آوری شده اند هم اکنون هم در مراکز ما حضوردارند و در حال آموزش هستند واز خدمات مختلفی استفاده میکنند.
او تاکید کرد:تعداد زیادی از این کودکان نیز پس از انجام کارهای تخصصی و آموزش‌های لازم از داخل مراکز ترخیص شده اند و مبلغی حدود چهار میلیون تومان در طول سال به خانواده‌های آن‌ها پرداخت شده است تا آن‌ها کودکان خود را استثمار نکنند در حالی که  می‌بینیم همان کودکان دوباره سر خیابان هستند.
او با بیان اینکه درقانون جدید دستگاه‌ها می‌توانند به همه کودکان کار اعم از اتباع و غیر اتباع خدمت رسانی کنند بیان داشت: همکاران ما شیوه نامه‌ای را منطبق با قانون تدوین کرده اند که در آن وظیفه هر دستگاه مشخص شده است و تکلیف هردستگاه استخراج شده است.
صادق زاده با بیان اینکه بحث کودکان خیابانی بحث مدیریت است اظهار کرد: در تمام دنیا این پدیده وجود دارد و اکثر کشورهای جهان به روش‌های مختلف آن را مدیریت کرده اند.
او اظهارکرد: به دلیل مدیریت نکردن صحیح و یکپارچه تا کنون هزینه‌هایی که برای توانمندسازی خانواده‌های این کودکان صورت پذیرفته بی نتیجه بوده است.
مدیرکل بهزیستی استان یکی از مسائل مهم دربازگشت کودکان به خیابان‌ها را بحث اشتغال آن‌ها عنوان کرد و گفت: برای ایجاد اشتغال پایدار و مطابق قوانین بین المللی؛ تفاهم نامه‌هایی را با فنی و حرفه ای، اصناف  منعقد  و بخش خصوصی را برای آموزش و ساماندهی این بچه‌ها فعال کرده ایم و حتی موضوع بیمه آن‌ها را از طریق طرح استاد و شاگردی حل و فصل کردیم و امیدواریم که با همت همه دستگاه‌های متولی بتوانیم یکبار برای همیشه این معضل را در کرمان برطرف کنیم.
 سرهنگ پریور رییس پلیس پیشگیری استان با اشاره به نقش حمایتی بهزیستی و اعتمادی که مردم به این مجموعه دارند گفت: شهرداری موظف به جمع آوری کودکان است و پلیس نیز در هرساعت از شبانه روز آماده همکاری با دستگاه‌های ذیربط در این پروسه است.
او با اشاره به خلاهای قانونی که در این رابطه وجود دارد بیان داشت: قطعا با همکاری و همراهی همه دستگاه‌ها اعم از شهرداری دادگستری، نیروی انتظامی، بهزیستی کمیته امداد و ... می‌توانیم شاهد نتیجه‌ای مطلوب در این حوزه باشیم.
همچنین  علیرضا وحید زاده معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کرمان با اشاره به ابلاغ قانون جدید جمع آوری وساماندهی کودکان خیابانی و اتباع گفت:در طول دوسال گذشته با آزمون و خطاهای مختلفی روبرو بودیم و مدل‌های زیادی را برای ساماندهی و رسیدن به نتیجه مطلوب اجراکردیم، اما باز هم شاهدبازگشت کودکان به خیابان بودیم بطوریکه برخی از این بچه‌ها سابقه بیش از ۵۰ بار جمع آوری را داشتند.
اوبا اشاره به شیوه نامه تدوین شده در این خصوص افزود: این شیوه نامه کاملا منطبق بر قانون نوشته شده و نتیجه تجربه همه ما از آزمون و خطاها در این چند سال است، از سویی این قانون همه دستگاه‌ها را مکلف کرده است که در کنار بهزیستی قرار گیرند نقش کلیه دستگاه‌ها در دستورالعمل تعریف شده است و همه باید نقش خود را بپذیرند تا در کنار یکدیگر بتوانیم نتایج بهتری داشته باشیم .
او افزود: کودکان زیر ۱۵ سال نیزبا توجه به استعدادهایی که دارند و با رویکرد آموزشی، خدمات و آموزش‌های لازم را می‌بینند تا به سن قانونی رسیده و توانمند سازی شوند.
وحیدزاده با اشاره به نقش دستگاه‌های مختلف در بحث توانمندسازی کودکان اظهارداشت: هر کدام از دستگاه‌ها دستوالعمل خاص خود را دراین راستا دارد، ما از اصناف خواهش کرده ایم که با ما همکاری کنند، از موسسات غیر دولتی خواهش کرده ایم در مساله آسیب با ما همکاری کنند و مساله ما با بعضی از دستگاه‌های دولتی است که در ادامه کار چه فعالیت‌هایی باید انجام دهند تا زحمات ما به ثمر نشیند.
وحید زاده به موضوع آسیب‌هایی که پیرامون کودکان وجود دارد اشاره کرد و بیان داشت: مساله مهم این است که کودکان دارند آسیب می‌بینند و شاید امن‌ترین جا برای بچه‌ها همان خیابان باشد و وقتی که ما آن‌ها را جمع می‌کنیم هدفمان انتقال آن‌ها به جای بهتری است که آسیب کمتری ببینند، ما از شما کمک میخواهیم که اتفاقی رخ دهد که کودکان بعد از خیابان به مکان‌های بدتری نروند.

کد خبر 29120

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد