بیش از ۹۰ درصد کودکان کار و خیابانی از اتباع بیگانه هستند

به گزارش یزدان کرمان ، عباس صادق زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت : طی سال گذشته تا کنون بیش از هزار کودک را از سطح چهار راه ها و خیابانها جمع آوری و ساماندهی کرده ایم که بالای ۹۰ درصد آنها از فرزندان اتباع بیگانه و غالبا غیرمجاز می باشند و علیرغم ساماندهی و انجام کارهای تخصصی بازهم بدلیل فرهنگ غالب بر خانواده های اتباع، به خیابانها برمیگردند


به گزارش یزدان کرمان وی که در نشست ساماندهی اطفال و کودکان کار و خیابانی سخن میگفت، افزود: تا کنون دستگاه های مختلف از جمله بهزیستی ،نیروی انتظامی،شهرداری و… هزینه های بسیاری را در این راستا متحمل شده اند، لیکن بدلیل گسستی که در پروسه جمع آوری، تفکیک و ساماندهی بین تصمیمات و اقدامات ما وجود دارد باعث شده تلاشهای ما اثربخش نباشد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه تاکنون جلسات زیادی در طول سال برای کودکان خیابانی برگزارشده و موضوعات مختلفی را برای ساماندهی کودکان داشته ایم افزود : تعدادی از کودکانی که در ماه های اخیر جمع آوری شده اند هم اکنون هم در مراکز ما حضوردارند و در حال دیدن آموزش هستند واز خدمات مختلفی استفاده میکنند و تعداد زیادی از آنها نیز پس از انجام کارهای تخصصی و آموزش های لازم از داخل مراکز ترخیص شده اند و مبلغی حدود چهار میلیون تومان در طول سال به خانواده های آنها پرداخت شده است تا آنها کودکان خود را استسمار نکنند در حالی که باز برمیگردیم و میبینیم همان کودکان دوباره سر خیابان هستند .
وی با اذعان به اینکه درقانون جدید دستگاه ها میتوانند به همه کودکان اعم از اتباع و غیر اتباع خدمت رسانی کنند بیان داشت : همکاران ما شیوه نامه ای را منطبق با قانون تدوین کرده اند که در آن وظیفه هر دستگاه مشخص شده است و تکلیف هردستگاه استخراج گردیده و مطمئنم اگر هر دستگاه منطبق بر تکالیف خودش کار را دنبال کند میتوانیم یک گام موثر دراین خصوص برداریم.
وی با بیان اینکه بحث کودکان خیابانی بحث مدیریت است افزود : در تمام دنیا این پدیده وجود دارد و اکثر کشور های جهان به روش های مختلف آن را مدیریت کرده اند ، در کشور خودمان هم استانهایی هستند که بدون اعتبار خاصی نتیجه خوبی گرفته اند پس قطعا ما اگر بخواهیم یک کار خوب در کرمان انجام دهیم خیلی موفقتر از دیگر استانها عمل خواهیم کرد و خواهش من این است که تمام هزینه هایی را که در طول سال انجام میشود را یک بار انجام دهیم و باحذف موازی کاری ها این مسئله را ساماندهی کنیم و قطعا در این صورت نتیجه گیری بهتری صورت خواهد گرفت و از این شرایط خارج خواهیم شد.
صادق زاده تاکید کرد : به دلیل عدم مدیریت صحیح و یکپارچه تا کنون هزینه هایی که برای توانمندسازی خانواده های این کودکان صورت پذیرفته بی نتیجه بوده است.
وی یکی از مسائل مهم در عدم بازگشت کودکان به خیابانها را بحث اشتغال آنها عنوان کرد و گفت : برای ایجاد اشتغال پایدار و مطابق قوانین بین المللی ؛ تفاهم نامه هایی را با فنی و حرفه ای، اصناف و…. انعقاد کرده ایم و بخش خصوصی را برای آموزش و ساماندهی این بچه ها فعال کرده ایم و حتی موضوع بیمه آنها را از طریق طرح استاد و شاگردی حل و فصل کردیم و امیدواریم که با همت همه دستگاه های متولی بتوانیم یکبار برای همیشه این معضل را در کرمان برطرف کنیم.
در ادامه این جلسه سرهنگ پریور رییس پلیس پیشگیری استان با اشاره به نقش حمایتی بهزیستی و اعتمادی که مردم به این مجموعه دارند گفت : شهرداری موظف به جمع اوری کودکان است و پلیس نیز در هرساعت از شبانه روز آماده همکاری با دستگاه های ذیربط در این پروسه است وی افزود : هرکاری جهت کمک به کودکان از دستمان براید کوتاهی نخواهیم کرد .
سرهنگ پریور با اشاره به خلا های قانونی که در این رابطه وجود دارد اذعان داشت : قطعا با همکاری و همراهی همه دستگاه ها اعم از شهرداری دادگستری ، نیروی انتظامی،بهزیستی کمیته امداد و … میتوانیم شاهد نتیجه ای مطلوب در این حوزه باشیم.
در ادامه این نشست علیرضا وحید زاده معاون امور اجتماعی بهزیستی با اشاره به ابلاغ قانون جدید جمع آوری وساماندهی کودکان خیابانی و اتباع گفت :در طول دوسال گذشته با آزمون و خطاهای مختلفی روبرو بودیم و مدلهای زیادی را برای ساماندهی و رسیدن به نتیجه مطلوب اجراکردیم اما باز هم شاهدبازگشت کودکان به خیابان بودیم بطوریکه برخی از این بچه ها سابقه بیش از ۵۰ بار جمع آوری را داشتند.

وی با اشاره به شیوه نامه تدوین شده در این خصوص افزود: این شیوه نامه کاملا منطبق بر قانون نوشته شده و نتیجه تجربه همه ما از آزمون و خطاها در این چند سال است، از سویی این قانون همه دستگاه ها را مکلف کرده است که در کنار بهزیستی قرار گیرند نقش کلیه دستگاه ها در دستورالعمل تعریف شده است و همه باید نقش خود را بپذیرند تا در کنار یکدیگر بتوانیم نتایج بهتری داشته باشیم .
معاون امور اجتماعی بهزیستی کرمان در ادامه با تشریح روند ساماندهی کودکان پس از جمع آوری توسط شهرداری گفت : دراین طرح کودکان غربالگری و استعدادسنجی و سپس به دو دسته کودکان زیر ۱۵ سال وبچه های ۱۵ تا ۱۸ سال تقسیم بندی میشوند.
بچه هایی که بالای ۱۵سال هستند با محوریت موسسه غیر دولتی با رویکرد استاد شاگردی مهارتی را آموزش دیده و با کمک اصناف و موسسات خصوصی سرکار میروند و طی این مدت نیز ما از خانواده ها بصورت جدی حمایت میکنیم .
وی افزود : کودکان زیر ۱۵ سال نیزبا توجه به استعدادهایی که دارند و با رویکرد آموزشی ،خدمات و آموزش های لازم را میبینند تا به سن قانونی رسیده و توانمند سازی شوند.
وحیدزاده با اشاره به نقش دستگاه های مختلف در بحث توانمندسازی کودکان اظهارداشت : هر کدام از دستگاه ها دستوالعمل خاص خود را دراین راستا دارد ، ما از اصناف خواهش کرده ایم که با ما همکاری کنند ، از موسسات غیر دولتی خواهش کرده ایم در مساله آسیب با ما همکاری کنند و مساله ما با بعضی از دستگاه های دولتی است که در ادامه کار چه فعالیتهایی باید انجام دهند تا زحمات ما به ثمر نشیند .
وی افزود اگر قرار باشد که ما ظرفیتهایمان را به اشتراک نگذاریم و قانون را به آن شکل که باید و لازم است اجرا نکنیم به نتیجه مطلوب نمیرسیم .
وحید زاده در بخش پایانی صحبتهای خود به موضوع آسیب هایی که پیرامون کودکان وجود دارد اشاره نموده و بیان داشت : مساله مهم این است که کودکان دارند آسیب میبینند و شاید امن ترین جا برای بچه ها همان خیابان باشد .
وقتی که ما آنها را جمع میکنیم هدفمان انتقال انها به جای بهتری است که آسیب کمتری ببینند ،ما از شما کمک میخواهیم که اتفاقی رخ دهد که کودکان بعد از خیابان به مکانهای بدتری نروند .
شایان ذکر است این نشست با حضور مدیران و نمایندگانی از بهزیستی ،نیروی انتظامی، استانداری، ثبت و احوال، دادگستری ،فنی و حرفه ای، شهرداری، اداره امور اتباع بیگانه ،علوم پزشکی ، بیمه سلامت ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،پزشکی قانونی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد و … برگزار گردید و هرکدام از دستگاه ها به بیان نقطه نظرات خود در این خصوص پرداختند

کد خبر 29119

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد