پیشگیری از تولد ۱۲۴ نوزاد معلول در خراسان رضوی

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان گفت: در شش ماهه اول سال جاری ۱۲۴ ختم بارداری در راستای پیشگیری از تولد نوزاد معلول در استان انجام شده است.

حسین تنها طلب افزود: در همین مدت  ۱۱ هزار و ۱۷۴ نفر از شهروندان خراسانی در ۱۷ مرکز فعال استان از خدمات مشاوره ژنتیک بهره مند شده اند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی وظیفه جلوگیری و پیشگیری از معلولیت در جامعه را بر عهده دارد و از   استراتژی های اصلی، راهبردی و کلیدی سازمان بهزیستی توجه همه جانبه و رویکرد علمی و سیستماتیک به مسئله پیشگیری از معلولیت ها با در نظر گرفتن جنبه‌های علمی و اجتماعی آن است ...

تنها طلب، پیشگیری از اختلالات ژنتیک و مادرزادی را دارای ابعاد و جنبه‌های مختلفی  برشمرد و گفت: مشاوره ژنتیک هسته اصلی و بخش مهم این خدمات را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: مشاوره ژنتیک یک فرآیند مشاوره‌ای است که از قبل ازدواج شروع شده و تا پس از تولد نوزاد ادامه خواهد یافت که در این فرآیند بررسی بیماری‌های موجوددر خانواده، بررسی ژنتیکی بودن آنها، برآورد ریسک تکرار و راه‌های پیشگیری ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه انجام مشاوره ژنتیک لزوما به معنای انجام آزمایش ژنتیک نمی‌باشد گفت: بیشتر مراجعین نیاز به مشاوره ژنتیک دارند و آزمایش ژنتیک، موارد زیادی را در بر نمی‌گیرد.

وی مشاوره ژنتیک را در افزایش سطح اطلاعات و آگاهی مردم و انجام خدمات پیشگیرانه  موثردانست و افزود: به طور کلی بررسی‌های ژنتیکی نه فقط برای تشخیص ارثی بودن یک بیماری و چگونگی توارث آنها اهمیت دارد  بلکه به خصوص از نظر پیش‌آگهی و احتمال ابتلای فرزندان بعدی و همچنین تشخیص دوران جنینی و پیشگیری از تکرار مشکل، حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری ژنتیک برای خانواده‌های دارای عضو معلول توسط بهزیستی استان رضوی  افزود: در شش ماهه اول سال جاری ۴۹۰ خانواده‌ی دارای سه، چهار و پنج عضو معلول، مشاوره ژنتیک دریافت کرده‌اند که در مجموع بالای ۹۶ درصد افراد مشمول، برنامه سال جاری را شامل می‌شود.

وی گفت: آزمایشگاه‌های طرف قرارداد با بهزیستی در استان فعال هستند و هزینه مشاوره ژنتیک برای تمام مددجویان بهزیستی کاملا" رایگان است.

وی از برگزاری ۵۳ جلسه کمیته تخصصی ژنتیک در استان برای بررسی پرونده‌های ارجاعی از استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی خبر داد و گفت: بعد از بررسی علمی و مشاوره‌ای این کمیته و تایید آزمایش‌های درخواستی، کمک هزینه آزمایش به این افراد پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد : اعتبار تخصیصی برای طرح های مختلف ژنتیک  در شش ماهه اول سال جاری۱۸ میلیارد ریال بوده است.  

کد خبر 29118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد