مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی؛ جمع‌آوری کارتن‌خواب‌های مشهد تا سقف ۲۵۰۰ نفر ادامه می‌یابد

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی بر رعایت دقیق دستورالعمل سازمان بهزیستی در مراکز ماده‌ی ۱۶ ترک اعتیاد و مراکز نگهداری موقت معتادان متجاهر تأکید کرد.

حمیدرضا پوریوسف که پیش از ظهر امروز در نشست توجیهی مدیران مراکز ترک اجباری اعتیاد موسوم به ماده ۱۶ و مراکز نگهداری موقت معتادان متجاهر در بهزیستی صحبت می‌کرد گفت: برنامه‌ی نگهداری موقت ۲۵۰۰ معتاد متجاهر کارتن‌خواب با همکاری همه دستگاه‌ها بویژه شهرداری مشهد از آذرماه شروع شده و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تا امروز نزدیک به ۲ هزار معتاد کارتن‌خواب از سطح شهر مشهد جمع‌آوری و در این مراکز ساماندهی شده‌اند گفت: جمع‌آوری تا سقف ۲۵۰۰ کارتن‌خواب ادامه دارد و ما هم بر اساس توافق صورت گرفته، به هر میزان که سالن و تجهیزات در اختیار قرار بگیرد آمادگی معرفی تیم درمان و اقدامات تخصصی را داریم.

بر اساس تفاهم‌نامه‌ی منعقد شده، این معتادان با دستور قضایی و توسط نیروی انتظامی جمع‌آوری و در سالن‌های ورزشی که شهرداری مشهد در اختیار گذاشته، مجتمع می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه، تشخیص معتاد متجاهر بودن یا نبودن با مقام قضایی و ضابط قوه قضائیه است و ما هر کس را که مقام قضایی به مرکز معرفی کند پذیرش می‌کنیم.

پوریوسف ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه، تیم غربال و درمان مستقر در مراکز، معرفی‌شدگان را غربال و اگر معتاد متجاهر تشخیص نداد به مقام قضایی پیشنهاد می‌دهد تا طبق دستور قضایی ترخیص شده و یا تکلیف دیگری که برایش تعیین شد در نظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: به هر حال تیم درمان و نگهداری، به هیچ‌عنوان مجاز به ترخیص یا تعیین تکلیف افراد جمع‌آوری شده نیست و تابع تصمیم قضایی می‌باشد.

وی اظهار داشت: اعضای تیم درمان باید در تمام مدت و به صورت مؤثر، حضور واقعی داشته و گزارش کار خود را ثبت و به کارشناس بهزیستی استان یا شهرستان منعکس نمایند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص چگونگی تعامل و رفتار با افراد جمع‌آوری شده گفت: اعضای تیم درمان که همه از فرهیختگان رشته‌های پزشکی، روان‌شناسی و مددکاری هستند بخوبی می‌دانند که کارتن‌خواب‌ها انسان‌های آسیب‌دیده، بیمار و یا گرفتاری هستند که به دلایل مختلف فردی و اجتماعی به این وضعیت افتاده و از زندگی عادی دور شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: رفتار و تعامل ما با آنها مانند یک انسان بیمار و آسیب‌دیده است و به هر شکلی بتوانیم به درمان و بازگشت او به زندگی عادی کمک می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه بهیودی کامل این افراد در این مدت کوتاه و با این شرایط سخت به نظر می‌رسد گفت: ما برای این افراد سرپناهی فراهم کرده‌ایم که از غذای گرم، مواد جایگزین مصرفی، استحمام، بهداشت، تحرک کافی و استراحت برخوردار باشند تا فصول سرد سال پایان گیرد و امیدواریم در این مدت، با اقدامات توانبخشی و درمانی که برای این افراد انجام می‌شود تعدادی از آنها به بهبود نسبی برسند و به زندگی عادی بازگردند.

پوریوسف موکدا گفت: اینها مجرم یا هنجار شکن نیستند بلکه به خاطر آسیب‌های روانی، جسمی و اجتماعی که از سوء مصرف مواد درگیر آن شده‌اند به این شرایط دچار شده و اگر برخی از آنها شرایط بد و سرما و بی‌خانمانی را به شرایط خوب مراکز ترجیح می‌دهند به همین دلیل آسیب‌های آنها است.

وی همچنین بر دقیق بودن در رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، موارد ایمنی، حفاظتی و امنیتی مددجویان مراکز نگهداری معتادان متجاهر تأکید کرد و گفت: برخی از این افراد به بیماری و شرایط خودشان واقف نیستند و بعضی اعمال و افعال اینها اختیاری نیست بنا بر این باید تمام این جوانب در تعامل و رفتار با این افراد، در نظر گرفته شود.

کد خبر 29087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد