بررسی یک هزار پرونده در کمیسیون صدور مجوز بهزیستی خراسان رضوی

به گفته‌ی معاون مشارکت‌های مردمی و مؤسسات غیر دولتی بهزیستی خراسان رضوی، کمیسیون ماده ۲۶ این معاونت، سالانه بیش از دو هزار پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهد و در مورد آنها رأی صادر می‌کند.

حمیده محدث گفت: تمدید پروانه فعالیت، صدور پروانه‌های تأسیس، فعالیت و مسؤول فنی، صدور موافقت اصولی، صدور تذکر و اخطار، صدور حکم تعطیل موقت و تمدید پروانه‌های فعالیت یا مدیر مسؤول مراکز، از جمله اموری است که در بررسی پرونده‌ها به آنها پرداخته می‌شود.

وی با بین اینکه تخلفات تخصصی، به نسبت تعداد بالای مؤسسات و مراکز غیر دولتی، بسیار اندک است گفت: بیشتر تخلفات، در گروه تخلفات اداری مانند عدم تمدید به موقع پروانه فعالیت یا پروانه مدیرمسؤول می‌باشد که معمولا پس از تذکر به مدیران مراکز، مرتفع می‌شود.

معاون مشارکت‌های مردمی و مؤسسات غیر دولتی بهزیستی خراسان رضوی در خصوص تغییرات در شرایط صدور مجوزها گفت: خوشبختانه با به‌روز شدن آیین‌نامه کمیسیون ماده ۲۶ اکنون در وضعیتی هستیم که مؤسسین و مدیران تمام مراکز تحت نظارت بهزیستی، باید حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط را دارا باشند و این طور نیست که افرادی بدون داشتن صلاحیت‌های علمی و مدارک دانشگاهی، بتوانند مرکزی دایر کنند.

وی یادآور شد: برای مثال کمپ‌های ترک اعتیاد قبلا مجوزش به افراد بهبود یافته حتی با مدرک زیر دیپلم هم داده می‌شد اما در حال حاضر مجوز کمپ فقط به افرادی داده می‌شود که دارای مدرک کارشناسی باشند.

وی ادامه داد: پیش از این، تأسیس مؤسسات غیر دولتی با سرمایه‌ی اندکی معادل یکصد هزار تومان امکان‌پذیر بود ولیکن طی بازنگری دستور العمل ماده ۲۶ در حال حاضر حداقل سرمایه‌ی اولیه برای تأسیس مؤسسه، ۵۰ میلیون تومان می‌باشد.

محدث خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته، به خاطر اینکه برون سپاری کارها در اولویت بود و هنوز داوطلبان بخش غیر دولتی، زیاد نبودند، مماشات زیادی صورت می‌گرفت که مراکز دایر شوند اما در حال حاضر، داوطلبان زیادی هستند که مایلند با بهزیستی همکاری کنند.

وی تأکید کرد: از طرفی، مجوز مراکز نگهداری شبانه‌روزی در سال‌های اخیر، بسیار کم شده و سیاست سازمان بر این است که مراکز جدیدی دایر نکند به همین جهت، ما شرایط انتخابی بهتری داریم و به افراد و مؤسساتی که شرایط کارشناسی، تجربی و تخصصی بیشتری داشته باشند اولویت می‌دهیم.

وی یادآور شد: در طول ۹ ماه گذشته برای مراکز توانبخشی معلولین، مراکز نگهداری سالمندان، مرکز توانبخشی بیماران روانی مزمن و مراکز نگهداری کودکان که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند فقط یک مورد از هر کدام پروانه صادر شده که نشان دهنده‌ی افق سیاست سازمان بهزیستی در کاهش مؤسسات تجمعی است.

وی از صدور پروانه فعالیت ۱۹۰ مرکز مثبت زندگی در سه ماهه‌ی گذشته در این کمیسیون یاد کرد و گفت: این امر با پیگیری‌های مستمر کارشناسان و به صورت الکترونیکی صورت گرفته است.

محدث همچنین گفت: امسال ۳۸ کمپ ترک اعتیاد اقامتی، موافقت اصولی گرفته‌اند، ۱۶ کمپ پروانه‌ی فعالیت دریافت کرده‌اند و ۴۲ کمپ هم پروانه‌ی فعالیت مسؤول فنی‌شان را تمدید کرده‌اند.

وی در خصوص پرونده‌های مطروحه در کمیسیون نظارت نیز گفت: در ۹ ماه گذشته ۹۰ پرونده در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته که با بررسی و تأیید کمیسیون ماده ۲۶ به مؤسسه یا مرکز تذکر و اخطار یا رأی به ابطال مجوز داده شده است.

وی ادامه داد: البته آرای کمیسیون ماده ۲۶ استان در خصوص تعطیل موقت یا لغو پروانه، در حکم مرجع بدوی است و صاحبان مراکز می‌توانند به این رأی اعتراض کنند که در صورت اعتراض برای رسیدگی به کمیسیون عالی بهزیستی کشور می‌رود و در آنجا رأی نهایی صادر می‌شود.

وی در پایان گفت: در مجموع کمیسیون ماده ۲۶ در ۹ ماه امسال در ۳۱ جلسه کمیسیون صدور مجوز و ۱۷ جلسه نظارتی، برگزار گردیده  که طی آنها ۳۰۵ موافقت اصولی، ۲۳۵ پروانه فعالیت، ۳۲۲ پروانه مسؤول فنی و ۲۱ پروانه تأسیس صادر و ۹۰ پرونده نظارتی بررسی و تعیین تکلیف شده است.

کد خبر 29085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد