بازگشت ۱۰۰ معتاد به اجتماع با اجرای طرح «مدیریت مورد»

زنجان | فارس - مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اجرای طرح مدیریت مورد برای بازگشت معتادین بهبود یافته به جامعه گفت: در زنجان ۱۰۰ معتاد در قالب طرح «مدیریت مورد» حمایت شدند.

محمد محمدی قیداری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: با توجه به وظیفه بهزیستی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در این زمینه آموزش‌های پیشگیرانه ارائه و مراکز ترک اعتیاد راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸۷ محیط شهری و روستایی با نظارت بهزیستی و در راستای پیشگیری از اعتیاد در زنجان فعال است، تصریح کرد: هدف از فعالیت این مراکز پیشگیری از معضل اعتیاد است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان همچنین از فعالیت ۲۶ مرکز در حوزه درمان و کاهش آسیب در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۵ مرکز درمانی به صورت سرپایی و یک مرکز تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان برای نگهداری اجباری معتادان فعال است.

وی با اشاره به اینکه مرکز تبصره ۲ برای پذیرش اجباری معتادان است، اضافه کرد: این مرکز در نیمه نخست سال، ۴۲۵ معتاد پذیرش کرده است.

محمدی قیداری در ادامه به اجرای برخی از طرح‌های پیشگیرانه اعتیاد در استان اشاره کرد و افزود: از جمله این طرح‌ها «مدیریت مورد» است که به منظور توانمندسازی و بازگشت معتادین به جامعه اجرا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان افزود: هدف از اجرای طرح مدیریت مورد ارتقای سطح کیفیت زندگی و جامعه‌پذیری افراد در حال بهبودی، شناسایی نیازها و اولویت‌بندی آنان در فرد در حال بهبودی و خانواده وی، بهبود بخشیدن به تداوم مراقبت و درمان، ایجاد محیطی امن، حمایت‌کننده از سبک زندگی بدون مواد برای افراد در حال بهبودی و بی‌بضاعت است.

وی با اشاره به بهره‌مندی ۱۰۰ معتاد از خدمات طرح مدیریت مورد بیان کرد: نیازهای این قشر از جامعه متفاوت از سایرین است و به دلیل اینکه عموما افرادی طرد شده و بیگانه از توانمندی‌های خود هستند، برای بهبودی کامل آنها به اقدامات مددکاری اجتماعی و حضور جدی در فضای زندگی آنها نیاز است.

محمدی قیداری با اشاره به وظایف مددکاران در طرح مدیریت مورد، بیان کرد: در این طرح در کنار هر معتاد با توجه به وضعیت روانی، خانوادگی، درمانی مددکارانی به ‌عنوان تسهیل‌گر حضور داشته و اقداماتی را با هدف بازگشت فرد به خانواده را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه این طرح قصد دارد تا پیگیر وضعیت معتادان بهبود یافته، بعد از درمان‌ آنها باشد، تصریح کرد: اگر خانواده و خود این معتادان نیازمند حمایت، درمان، تهیه دارو یا ارتباط با انجمن‌های معتادان بودند به این ترتیب کمک دریافت خواهند کرد.

کد خبر 29056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد