۱۸۷ محیط شهری و روستایی زنجان در امر پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کنند

زنجان | ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: هم اکنون ۱۸۷ محیط شهری و روستایی تحت نظارت بهزیستی با هدف پیشگیری از بروز اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی حاصل از آن‌ و بر اساس نیازهای محله با هدایت تسهیلگران محلی اجتماع‌محور پیشگیری از اعتیاد در استان فعالیت می‌کنند.

محمد محمدی قیداری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: اجرای طرح‌های اجتماع محور در خصوص پیشگیری از اعتیاد، با رویکرد تغییرات رفتاری و شناختی انجام می شود.

وی اظهار داشت: توانمندسازی گروه‌های محلی در مواجهه با آسیب های اجتماعی، افزایش عوامل محافظتی، افزایش سطح آگاهی، نگرش و رفتار افراد محله درباره رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی، بالا بودن مشارکت افراد محل در امور فرهنگی و رفاهی – اجتماعی محل، کاهش عوامل مخاطره آمیز از اهداف پیشگیری اولیه است.

این مسوول با اشاره به اجرای "مدیریت مورد " طرح مددکاری بسیار جدی در توانمند سازی و بازگشت معتادین بهبود یافته به اجتماع ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده در سال گذشته  ۱۰۰ معتاد زنجانی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی بازتوانی روانی و اجتماعی فرد بهبود یافته را مهمتر از مسیر درمان ارزیابی کرد و گفت: در برنامه مدیریت مورد تلاش می شود در کنار هر معتاد و با توجه به وضعیت خانوادگی، روانی، درمانی مددکارانی به عنوان تسهیلگر حضور داشته باشند و اقداماتی را با هدف بازگشت فرد به خانواده و جامعه مورد توجه قرار دهند.

محمدی افزود: هم اکنون ۲۶ مرکز حوزه درمان و کاهش آسیب شامل یک مرکز کاهش آسیب و ۲۵ مرکز درمانی اعم از سرپایی و اقامتی در سطح استان فعالیت می‌کنند.

به گفته این مسوول، در زمان حاضر یک مرکز تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان برای نگهداری اجباری معتادان با دستور قضایی فعال است که طی ۶ ماهه گذشته ۴۲۵ نفر را پذیرش کرده و نیاز به ایجاد یک مرکز ماده ۲ تبصره ۱۶ دیگر در سطح استان احساس می شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان یادآور شد: مرکز سرپناه شبانه افراد با اختلال مصرف مواد مخدر (شلتر)تحت نظارت بهزیستی فعال است که در مدت یاد شده  ۳۹۹ پرونده فعال در این مرکز تشکیل داده شده است.

کد خبر 29055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد