برگزاری نشست شورای برنامه ریزی و توسعه با محوریت سالمندان در استانداری گیلان

استاندار گیلان در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه بر اجرای طرح صدور کارت ارائه خدمات اجتماعی منزلت سالمندان در گیلان تأکید کرد

استاندار و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه گیلان از اجرای طرح صدور کارت ارائه خدمات اجتماعی منزلت سالمندان به صورت آزمونه در استان خبر داد و بر ضرورت همکاری همه نهادها برای تحقق طرح‌های بومی‌سازی شده سند ملی سالمندان تأکید کرد.

 دکتر ارسلان زارع در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه گیلان با اشاره به اینکه سالمندی، یک واقعیت اجتماعی است، اظهار داشت: باید به دنبال راه حل برای آمادگی بیشتر ورود به سالمندی و گذران این مقطع زندگی با کیفیت بهتر همراه حفظ و ارتقاء سلامت باشیم.

وی به توضیحات ارائه شده در این جلسه در مورد موضوع سالمندی و تبیین این پدیده در استان گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: همواره بیان شده که سالمندی یک مزیت نیز محسوب می شود چراکه تجارب سالمندان می تواند به شاخص هایی برای ارتقاء موضوعات اجتماعی تبدیل شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر ضرورت برنامه ریزی درست و اصولی برای مدیریت سالمندی و حساسیت داشتن نسبت به سالمندی در استان افزود: لازم است برنامه های مصوب سطح ملی براساس سند ملی سالمندان و دو طرحی که متناسب با وضعیت استان بومی سازی و کارشناسی شده، توسط دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل بهزیستی اجرایی شود و در این راستا همه نهادهای ذیربط مکلف به همکاری هستند.

وی بر لزوم تدوین برنامه های آموزشی برای ورود به دوران سالمندی و اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما، رسانه ها و فضای مجازی و تقویت نهادهای اجتماعی و شناسایی نیازهای سالمندان تأکید و تصریح کرد: این نیازها محدود به سرپناه یا مسائل مالی و پرستاری نیست بلکه یکی از مهمترین نیازهای آنان، عاطفی است.

استاندار گیلان به برگزاری منظم جلسات شورای سالمندان اشاره و خاطرنشان کرد: برای عملی کردن راهبردهای مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی ذیل سند ملی سالمندان با توجه به کاهش موالید در گیلان، زیرساخت ها و امکانات بسیار مطلوبی در استان از جمله بیش از 500 مرکز جامع و پایگاه سلامت و سازمان های مردم نهاد فعال گیلانی پیشتاز در کشور وجود دارند که باید از این ظرفیت ها بهره مناسب ببریم.

وی با اشاره به اینکه برای بررسی موضوع کاهش نرخ رشد جمعیت برمبنای مسائلی همچون مهاجرت و اقلیم جغرافیایی نیازمند کار علمی-پژوهشی جامع هستیم، گفت: دانشگاه گیلان بخشی از اعتبارات حوزه پژوهش را به این مسیر هدایت کند و در این راستا اقدامات تبلیغی، آگاهی بخشی و تشویقی برای اثربخشی مثبت صورت گیرد.

دکتر زارع همچنین افزایش امید به زندگی را یکی از موضوعات مورد توجه دانست و افزود: این مهم اگرچه طی سال های اخیر با رشد فزاینده ای همراه بوده ولی در عین حال بیانگر ضرورت انجام برنامه ریزی برای ارتقاء سطح رفاه و معیشت سالمندان و نیز توجه به مناسب سازی مراکز عمومی و خدمات رسانی است.

وی به اجرای طرح صدور کارت ارائه خدمات اجتماعی منزلت سالمندان به صورت آزمونه (پایلوت) در گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح فارغ از منافع مادی، در راستای تکریم سالمندان و ارائه خدمات در حوزه هایی همچون بهداشتی، درمان، سلامت، اوقات فراغت و ...  اجرا می شود که نیازمند توجه و همراهی دستگاه ها به ویژه شهرداری ها در ارائه خدمت به این عزیزان است و با همراهی نمایندگان و کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پس از اجرای آزمایشی، قابلیت تبدیل به قانون را نیز دارد.

مدیرکل بهزیستی گیلان دکتر حسین نحوی نژاد نیز در این نشست گزارش کاملی از وضعیت سالمندی در استان و اقدامات انجام شده در این دوران برای رفاه حال سالمندان و بهداشت جسمی و روحی آنان ارائه داد .

در این جلسه علاوه بر جبار کوچکی نژاد و علی آقازاده از نمایندگان مردم شهرستان رشت و نیز کاظم دلخوش نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی؛ مدیرکل بهزیستی استان و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  و همچنین معاون اداره کل راه و شهرسازی ، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی  و مدیرعامل شرکت گاز گیلان  حضور داشتند و هرکدام گزارشی ارائه دادند.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛

کد خبر 29050

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد