۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
مقاله | اهمیت مشاوره  ژنتیک

امروز اهمیت علم ژنتیک به عنوان قلب تبنده دانش پزشکی و علمی زیر بنایی در بهداشت، درمان، سلامتی ، و رفاه جامعه بشری بر صاحب نظران پوشیده نیست.

ژنتیک انسانی علم بررسی قوانین حاکم بر توارث خصوصیات و ویژگی انسانهاست. ژنتیک پزشکی رشته ای است که به کاربرد این اصول و قواعد پزشکی در تشخیص ، پیشگیری و درمان بیماریها می پردازد.

اختلالات و بیماریهای ارثی و ژنتیکی بخشی ار علل عمده فشارهای روانی ، بهداشتی و اقتصادی نه تنها بر افراد مبتلا و خانواده های در گیر بلکه بر کل جامعه می باشند. در سالهای اخیر با پیشرفت های بدست آمده در زمینه ارتقاء در مانهای طبَی و جراحی ، انجام واکسیناسیون و ترویج تغذیه با شیر مادر ، از شیوع بیماریهای عفونی کاسته شده و شیوع بیماریهایی با زمینه ارثی وژنتیکی بیشتر جلوه گر شده است.

اغلب بیماریهای ژنتیکی شدید بوده و درمانی هم ندارند به همین دلیل همواره بر پیشگیری از آنها تاکید می شود. بدلیل آگاهی پزشکان ، کارکنان بهداشتی و مردم از سهم وراثت و ژنتیک در بروز بیماریها روز به روز بر تعداد مراجعین به مراکز مشاوره ژنتیک افزوده می شود.

با توجه به آمار بالای ازدواج های فامیلی در کشور امروزه با انجام به موقع مشاوره پزشکی ژنتیک و راهنمایی خانواده ها برای تشخیص قبل از تولد بسیاری از بیماریهای ژنتیکی و انجام غربالگریهای دوران بارداری و سونوگرافی دقیق می توان گام موثری در راستای پیشگیری از تولد کودکان مبتلا به ناهنجاریهای ژنتیکی برداشت.

با توجه به پیشرفــت های علـمی و با در نظر گرفتن اینکه نیمی از علل نابینایی ، ناشنوایی ، و عقب ماندگی ذهنی شدید ، اختلالات ژنتیک است و از مهم ترین دلایل ایجاد بیماری ارثی ژنتیکی و معلولیت ها عدم آگاهی مردم در باره نحوه پیشگیری از بیماری ها و ناتوانی ها است.

مشاوره ژنتیک با بررسی احتمال ایجاد بیماری ژنتیکی و ارائه اطلاعات لازم به خانواده گامی بسیار موثر در جهت بالا بردن سطح آگاهی مردم برای پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک است. ژنتیک علم شناسایی و بررسی ژن هاست که واحدهای انتقال دهنده صفات از نسلی به نسل دیگر هستند. به عبارت دیگر ، تنوع و گوناگونی که بین موجودات مختلف دیده می شئد ، حاصل تفاوت در ژن های آنهاست.

طبقه بندی بیماری های ژنتیکی:

1-بیماری های ارثی که حاصل عوامل ارثی (ژن ها و کروموزم ها) می باشند.

2-بیماری های غیر ارثی که ناشی از عوامل محیطی هستند و وراثت در آنها دخالت ندارند.

زمان انجام مشاوره ژنتیک :

قبل از ازدواج- قبل از بارداری- دوران بارداری به خصوص سه ماه اول بارداری- مشاوره تشخیصی

توصیه های پیشگیرانه:

-اجتناب از ازدواج فامیلی

-انجام مشاوره ژنتیک در هر زمان برای کلیه زوج ها

-اگر پرسشی خاص در هر مرحله از زندگی تان در مورد مشکلات ژنتیکی پیدا کردید می توانید با مرکز مشاوره ژنتیک تماس بگیرید.

کودکان حق سالم بودن دارند بکوشیم تا تولد و زندگی سالم را به فرزندانمان هدیه دهیم.

به طور کلی در هر عارضه ای که احتمال ژنتیکی بودن آن وجود داشته باشد. مشاوره ژنتیک ضروری است.

زینب احمدیان:کارشناس دفتر معلولیتها

کد خبر 29000

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد