آغاز غربالگری کودکان ۳ تا ۶ سال

کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از تنبلی چشم سازمان بهزیستی استان تهران از آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال خبر داد و گفت: انجام این طرح برای همه کودکان امری حیاتی است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از میزان، فریده زنوزی گفت: غربالگری بینایی، یکی از مهم ترین برنامه هایی است که هرساله که توسط سازمان بهزیستی انجام می شود. انجام این طرح از نابینایی و کم بینایی بسیاری از کودکان جلوگیری می کند.

وی افزود: زمان طلایی درمان، 3تا6 سال است به همین دلیلی غربالگری در این سن اجرا می شود.

این کارشناس اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۶۱۶۱۹۰ کودک (معادل ۸7 درصد کودکان رده سنی مخاطب سه تا شش بود) در سطح استان در ۲۱۲۵ مرکز معاینه شده و از این تعداد ۱۸۴۲۹ کودک بیمار و ۲۵۷۳ کودک آمبلیوپ شناسایی شدند.

وی افزود: در سال های گذشته این طرح بدون هیچ مشکلی برگزار می شد و تا این موقع از سال به پایان می رسید اما با شیوع ویروس کرونا در کشور وضعیت بحرانی در پایتخت، اجرای این طرح به تاخیر افتاد اما اخیرا این طرح مجددا آغاز شده است.

کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از تنبلی چشم سازمان بهزیستی استان تهران  اظهار کرد:در سال جاری، در 380 مرکز غربالگری باهمکاری 900 نفر نیروی آموزش دیده این طرح را اجرا می کنیم و امیدواریم مردم به این مراکز مراجعه کنند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که این غربالگری همانند سال های گذشته در مهدکودک ها نیز اجرا می شود، گفت: با توجه به شرایط فعلی، مهدکودک ها پذیرش کلی ندارند اما بهتر است کودکانی که در مهدکودک هستند همان جا غربالگری شوند و کودکانی که مهدکودک نمی روند به مراکز ما مراجعه کنند.

زنوزی با اشاره به نگرانی خانواده ها درباره بیماری کویید 19 گفت: خانواده نباید نگران بیمار شدن فرزند خود باشند زیرا این غربالگری با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و بدون دخالت دست هیچکس به کودکان انجام می شود. 

وی بیان کرد: مرحله اول غربالگری شامل بخش خصوصی می شود که 6هزارو 800 تومان هزینه دارد اما مراحل بعدی توسط پزشکان به صورت رایگان انجام می شود. همچنین خانواده هایی که بضاعت مالی ندارند، کاملا رایگان خواهد بود.

زنوزی گفت: در مجموع 735هزارو کودک باید در سال جاری غربالگری شوند اما این آمار تا این موقع از سال 154هزار است و بسیار کم است که امیدواریم خانواده ها هر چه زودتر مراجعه کنند. 

کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از تنبلی چشم سازمان بهزیستی استان تهران تاکید کرد: والدین باید دقت کنند که کودکان از 3تا6سالگی باید سالی یک بار غربالگری شوند و این تصور که یک بار کافی است، کاملا اشتباه است. زیرا شاید کودکی در 3 سالگی که غربالگری انجام شد سالم باشد اما این مشکل خود را در 5 سالگی بروز دهد.

این کارشناس گفت:  والدین گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن  پایگاه‌های غربالگری بینایی با شماره های ۸۸۷۷۹۳۵۶ و ۷۱۹۸، ۸۸۷۸ و ۷۷۵۱۰۰۶۷ و ۳۶۸۰۶۸۸۰ تماس بگیرند.

کد خبر 28991

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد