یک در هزار متولدین خراسان رضوی کم شنوای عمیق یا شدید هستند

به رغم شرایط کرونا و کاهش موالید، استان خراسان رضوی با ۴۳ هزار و ۵۰۰ نوزاد، در صدر پوشش تعداد غربالگری شنوایی متولدین کشور قرار دارد.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به سابقه ۱۵ ساله اجرای این برنامه در استان گفت: در این مدت یک میلیون و ۶۶۱ هزار ۲۲۱ نوزاد  تحت پوشش برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان قرار گرفته‌اند.

حسین تنها طلب افزود : در این مدت چهار هزار و ۱۰۹ کودک با انواع اختلالات شنوایی شناسایی شده‌اند که از بین آنها ۱۵۰۰ کودک دارای کم شنوایی شدید تا عمیق می‌باشد.

وی  شناسایی و مداخله زود هنگام ناشنوایی مادر زادی را مهم‌ترین اهداف برنامه غربالگری شنوایی دانست و ادامه داد: در ۱۵ سال گذشته از ناشنوایی ۳۳۹ کودک دارای ناشنوایی مادر زادی جلوگیری بعمل آمده که از دنیای سکوت نجات یافته‌اند.

وی  در باره وضعیت اجرای برنامه در سال ۹۹ نیز گفت: در شش ماه نخست سال جاری، ۴۳ هزار ۴۹۲ نوزاد و کودک زیر یک سال در استان توسط غربالگران بهزیستی مورد معاینه شنوایی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: ۵۳ پایگاه ثابت و سیار در تمامی شهرستان‌های استان شامل زایشگاهها، برخی مراکز بهداشت ، کلینیک‌های شنوایی‌شنایی با ۴۶ دستگاه مجهز برای انجام غربالگری نوزادان فعال هستند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: برش استانی برنامه امسال ۸۱ هزار نفر تعیین شده که در ۶ ماه اول بیش از ۵۰ درصد این میزان غربال شده و امیدواریم در مدت باقیمانده‌ی سال، به پوشش مورد نظر دست پیدا کنیم.

تنها طلب ، شرایط کرونا و محدودیت های ایجاده شده و کاهش موالید سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال را در کاهش پوشش برنامه موثر دانست و افزود: خراسان رضوی از ۵۶ هزار و ۱۴۹ تولد در شش ماه اول سال جاری موفق به پوشش تعداد  ۴۳ هزار ۴۹۲ نوزاد گردیده است که از بین آنها تعداد  ۷۴ کودک با انواع اختلالات شنوایی شناسایی شده‌اند و ۶۳ نفر از آنها تحت مداخلات درمانی و توانبخشی قرار گرفته و تعدادی هم در نوبت کاشت حلزون یا در حال پیگیری درمان هستند.

وی شناسایی به موقع، مداخلات زودهنگام و افزایش آگاهی‌های خانواده‌ها، انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیک را در کاهش ابتلای کودکان با ناشنوایی مادرزادی بسیار موثر دانست و ادامه داد: این مهم در آمارهای کاهشی تعداد شناسایی کم شنوا در سال ۹۷ و ۹۸  قابل مشاهده است.

وی افزود: در سال ۹۷ تعداد کودکانی که دارای کم شنوایی عمیق و شدید بودند ۸۲ مورد بود که در سال ۹۸ این تعداد کاهش داشت که مقداری از این کاهش را می توان به خاطر کم شدن موالید و مقداری هم به جهت بالا رفتن آگاهی اجتماعی و کم شدن ازدواج‌های فامیلی در نظر گرفت.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست سال جاری برای اجرای این برنامه ۵۰۰ میلیون تومان به استان تخصیص یافته است که ۴۵ درصد آن صرف پرداخت یارانه آزمایشات به خانواده‌هایی با مشکلات مالی شده است.

وی گفت: همچنین برای کاشت حلزون، بهزیستی ۴ میلیون تومان کمک بلاعوض از طریق معاونت توانبخشی و تا سقف ۲ میلیون تومان از محل  برنامه‌ی غربالگری شنوایی نوزادان به این خانواده‌ها پرداخت می‌نماید.

کد خبر 28984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد