زنگ خطر رشد خشونت در استان اردبیل

بهزاد ستاری مدیر کل بهزیستی استان اردبیل گفت: با هدف ارائه خدمات در بحث مقابله با خشونت‌های خانگی و حمایت از زنان آسیب دیده ۲ مرکز «خانه امن» در استان اردبیل راه اندازی شده و در حال فعالیت است.

اردبیل- ایرنا-یک تصادف کوچک رانندگی، همسایه‌ای که پله‌های آپارتمان را با ته کفش گلی کرده است، مسافری که بدون رعایت نوبت سوار اتوبوس شده، بگو ‌مگوهای خانوادگی و خیلی اتفافات مشابه ساده دیگر؛ همه در ظاهر اتفاق‌هایی پیش پا افتاده هستند ولی در بسیاری از مواقع به نزاعی شدید و حتی خونین تبدیل می‌شوند.

بهزاد ستاری مدیر کل بهزیستی استان اردبیل در این باره گفت: با هدف ارائه خدمات در بحث مقابله با خشونت‌های خانگی و حمایت از زنان آسیب دیده ۲ مرکز «خانه امن» در استان اردبیل راه اندازی شده و در حال فعالیت است.

وی با بیان در سراسر جهان به دلیل نبود آگاهی صحیح و عدم ایجاد حساسیت در جامعه بسیاری از زنان مورد خشونت‌های مختلف روانی، اجتماعی و اقتصادی قرارمی گیرند اظهار کرد: بهزیستی استان اردبیل نیز در همین راستا به عنوان اصلی ترین دستگاه اجرایی در جهت مداخله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وظایف و برنامه مهم و اساسی را اجرا می‌کند.

ستاری اجرای طرح مداخله در خشونت‌های خانگی را گام مهمی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه عنوان کرد و افزود: در همین راستا مرکز فوریت‌ها و اورژانس اجتماعی استان اردبیل به صورت رایگان و در طول شبانه روز در خدمت شهروندان قرار دارد که در صورت مشاهده هرگونه خشونت خانگی می‌توانند با سامانه ۱۲۳ تماس حاصل گرفته و اطلاع دهند.

مدیر کل سازمان بهزیستی استان اردبیل بیان کرد: تیم‌های سیار روانشناسی و مددکاری استان اردبیل نیز به صورت دائمی و در صورت درخواست با حضور در محل زندگی افراد می‌توانند به ارائه خدمات و مشاوره‌های لازم بپردازند.

ستاری از حمایت بهزیستی از زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: در راستای حمایت از زنان آسیب دیده و در معرض آسیب خشونت‌های خانگی و اجتماعی با مشارکت ارگان‌های دولتی و خصوصی هم اکنون ۲ مرکز با عنوان «خانه امن» با هدف ارائه مشاوره‌های روانی و آموزشی به خانواده‌های آسیب دیده راه اندازی شده و در حال فعالیت است.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به اینکه در جهت پیشگیری از بروز خشونت‌های اجتماعی هم اکنون ۳۵ پایگاه خدمات و سلامت اجتماعی در استان اردبیل فعالیت می‌کنند، گفت: هموطنان می‌توانند با مراجعه به این پایگاه‌ها از خدمات مشاوره‌ای استفاده و یا با شماره ۱۴۸۰ تماس گرفته و مشکلات خود را مطرح کنند.

وی ادامه داد: ۹۰ مرکز مشاوره روانشناختی نیز در استان اردبیل آموزش‌های لازم و خدمات مددکاری را به صورت رایگان در اختیار تمام شهروندان قرار می‌دهند.

 وی به فعالیتها و اقدامات صورت گرفته از سوی بهزیستی استان در قبال زنان تحت خشونت های خانگی اشاره کرد و گفت: مرکز تخصصی به نام خانه امن از سال ۱۳۷۸ ویژه نگهداری موقت وساماندهی زنان تحت خشونت های خانگی زیر نظر بهزیستی استان راه اندازی گردید ودر طی این سالها به فعالیت پرداخته است.

او افزود: این مرکز بیش از ۲۰۰۰ نفر زن تحت خشونت های خانگی را پذیرش وساماندهی نموده و این مرکز خانه امنی است جهت اسکان موقت زنان خشونت دیده که در طی اقامت در این مکان از امکانات و خدمات تخصصی فردی، خانوادگی و اجتماعی به صورت رایگان بهره مند می گردند.

ستاری افزود: شهروندان استان می‌توانند به محض مشاهده هر گونه خشونت علیه زنان و همسر آزاری با خط تلفن رایگان ۱۲۳ تماس گیرند. این خط به صورت شبانه روزی پاسخگوی تمامی تماس گیرندگان در سطح استان می‌باشد.

به گفته وی، موضوع بلافاصله از طریق کارشناسان خط به تیم خدمات سیار اورژانس اجتماعی شهرستان مربوطه گزارش می گردد. این تیم تخصصی با رعایت اصل رازداری حرفه ای، در موارد گزارش شده مداخله نموده و تا زمان تامین امنیت روانی و سلامت زنان پیگیری های لازم را به عمل می آورند.

به هر حال موضوع خشونت چه از نوع فردی و چه اجتماعی آن امروز بعنوان یک آسیب اجتماعی سلامت جامعه را مورد تهدید قرار داده و ضروری است که اقدام اساسی برای کنترل و مهار آن با تکیه بر یافته‌های علمی و فرهنگی از سوی نهادهای مسئول صورت گیرد.

کد خبر 28909

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد