رئیس کل دادگستری استان کرمان : 
کمیتۀ تعیین‌تکلیف بیماران مجهول‌الهویه تشکیل شود

فردای کرمان – گروه جامعه: رئیس کل داگستری استان کرمان گفت: «در شرایط سخت کنونی با وجود بیماری کرونا و افزایش مسئولیت‌های دانشگاه علوم پزشکی در راستای شناسایی و درمان بیماران مبتلا به کرونا، باید بار ناشی از حضور بیماران مجهول‌الهویه در بیمارستان‌ها از دوش دانشگاه‌های علوم پزشکی استان برداشته شود».

به گزارش فردای کرمان به نقل از خبرگزاری میزان کرمان، یدالله موحد در نشست بررسی چالش‌های ناشی از ترخیص بیماران مجهول‌الهویه استان کرمان، بیان کرد: «لازم است با تشکیل کمیته‌ای با محوریت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و با مشارکت سازمان‌های مربوطه از جمله بهزیستی و کمیته امداد در راستای تعیین‌تکلیف بیماران فاقد هویت برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود».
وی با اشاره به آمادگی دستگاه قضایی برای پشتیبانی‌ از اجرای راهکارهای مورد نظر برای تعیین‌تکلیف بیماران فاقد هویت، افزود: «نماینده‌ی دادستان کرمان نیز در کمیته‌ی تعیین‌تکلیف بیماران مجهول‌الهویه حضور خواهد داشت و پشتیبانی‌های قضایی لازم در این زمینه انجام می‌شود».
موحد ماندگاری بیماران فاقد هویت در بیمارستان‌ها پس از درمان را موجب اشغال شدن بی‌دلیل تخت‌های بیمارستانی و نیز به خطر افتادن سلامت فرد دانست و تاکید کرد: «دستگاه‌ها در راستای تعیین تکلیف بیماران مجهول‌الهویه باید با مسئولیت‌پذیری بیشتری اقدام کنند».
وی جلب همکاری خیران و نهادهای مدنی، استفاده از ظرفیت مراکز خیریه‌ی نگهداری افراد بی‌سرپناه و شناسایی خانواده‌های بیماران مجهول‌الهویه را در راستای تعیین‌تکلیف این بیماران ضروری دانست و اظهار کرد: «دانشگاه علوم پزشکی پس از درمان بیماران مجهول‌الهویه، مسئولیتی در زمینه‌ی نگهداری آن‌ها ندارد و سایر سازمان‌های مربوطه باید در این راستا وارد عمل شده و ساماندهی لازم را انجام دهند».
وی بر لزوم شناسایی و مسئول‌سازی خانواده‌های بیماران مجهول‌الهویه نیز تاکید و خاطرنشان کرد: «وجود بیماران مجهول‌الهویه معضلی است که در تمام استان مشاهده می‌شود و اگر بدون توجه از کنار آن عبور کنیم، بی‌مسئولیتی کرده‌ایم».
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: «مدت‌ها است که با مشکل وجود بیماران مجهول‌الهویه در سنین مختلف در بیمارستان‌ها روبه‌رو هستیم که پس از درمان متولی خاصی برای ترخیص آن‌ها وجود ندارد».
حمیدرضا رشیدی‌نژاد افزود: «دانشگاه علوم پزشکی کرمان خود را موظف می‌داند که بیماران منتقل شده به بیمارستان‌ها از هر نقطه‌ای را درمان کند و در مواردی این افراد فاقد هویت مدت‌ها در بیمارستان‌ها باقی می‌مانند و ضمن اشغال تخت‌های بیمارستانی در معرض ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی و سایر بیماری‌ها نیز قرار می‌گیرند».
وی اظهار کرد: «حضور بیماران مجهول‌الهویه در بیمارستان‌ها بار سنیگن مالی نیز برای دانشگاه علوم پزشکی به دنبال دارد و باید هر چه سریع‌تر در رابطه با تعیین‌تکلیف این افراد برنامه‌ریزی و اقدام شود».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز گفت: «وجود بیماران مجهول‌الهویه در مراکز درمانی به دلیل کم شدن مسئولیت خانواده‌ها نسبت به مسائل مربوط به حوزه‌ی خودشان است و شاید اشکال ما هم بوده که این مسئولیت‌ها را قبول کرده‌ایم».
عباس صادق‌زاده خاطرنشان کرد: «بسیاری از مواردی که در مراکز بهزیستی حضور دارند با انجام کار مددکاری مشخص می‌شود که خانواده دارند و از نظر بضاعت هم در نگهداری این افراد مشکلی ندارند اما حاضر نیستند ریسک نگهداری این افراد را قبول کنند».
وی بیان کرد: «به عنوان سازمان بهزیستی درصدد هستیم که تکالیف خود را به بهترین شکل ممکن اجرا کنیم و این در حالی است که بسیاری از مراکز ما بیش از ظرفیت‌های تعیین‌شده‌ی خود، در حال ارائه‌ی خدمات هستند».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: «تقاضا می‌شود که سیستم قضایی برای ترخیص افرادی که واجد شرایط حضور در مراکز بهزیستی نیستند، و تحویل آن‌ها به خانواده پشتیبانی لازم را از بهزیستی داشته باشد تا امکان پذیرش افراد جدید و واجد شرایط فراهم شود».
صادق‌زاده به هزینه‌های سنگین نگهداری بیماران روانی اشاره و خاطرنشان کرد: «با حمایت دستگاه قضایی امکان راه‌اندازی برخی مراکز جدید وجود دارد».
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز در این نشست گفت: «افراد مجهول‌الهویه‌ی بستری یا تحت درمان، یا زیر پوشش نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد هستند و یا به نوعی مصداق در راه مانده هستند و می‌توان از ظرفیت اوقاف برای تعیین تکلیف آن‌ها استفاده کرد».
سیدمهدی قویدل افزود: «باید بررسی شود که فرد مجهول‌الهویه حاضر در بیمارستان که پس از درمان ترخیص نشده، نیازمند واقعی به شمار می‌رود و یا این‌که به دنبال سوءاستفاده است».
وی خاطرنشان کرد: «در ماده‌ی ۵۵ قانون شهرداری‌ها آمده که شهرداری موظف است برای اطفال سرراهی و بی‌بضاعت اقدام کند و به نوعی شهرداری نیز در این زمینه وظیفه دارد و پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای برای بررسی اولیه و ارجاع سریع موارد به مراکز مربوطه تشکیل شود».
قویدل یادآور شد: «بسیاری از افراد اگر وضع مالی خوبی داشته باشند با دادخواست می‌توان حساب بانکی آن‌ها را مسدود کرده و بدهی آن‌ها به بیمارستان‌ها پرداخت شود و باید کمیته‌ای برای تعیین‌تکلیف این موضوع مشخص کنیم تا از این طریق موضوعات ارجاع و رسیدگی شود». /پ

کد خبر 28900

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد