بی مهری مسکن مهر در کرمان؛
پیشرفت لاک پشتی«بیلوکاراه»/چشم انتظاری مددجویان بهزیستی ۱۰ساله شد

به گزار ش خبرگزاری مهر - پروژه ۱۹۲ واحدی مسکن مهر بیلوکاراه بهزیستی کرمان که اعضای آن را افراد معلول و زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند پس از گذشت ۱۰ سال با پیشرفت ۳۰ درصدی متوقف مانده است



به گزارش خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: انسان‌ها همواره در زندگی برای رفع نیازهای اولیه و ثانویه خود اقدام به فعالیت و تلاش می‌کنند. برخی از احتیاجات و نیازهای انسان‌ها همانند خوراک، پوشاک و مسکن واجب و اولیه هستند و برخی نیز در ردیف ثانویه قرار می‌گیرند و اگر به آنها دسترسی پیدا نکنند، زندگی آنها دچار خلل نمی‌شود. در این میان وجود دارند افرادی که به دلایل مختلف دچار آسیب و محرومیت شده‌اند و در تأمین نیازهای اولیه خود همانند مسکن دچار مشکل شده‌اند و نهادهای حمایتی باید به صورت ویژه‌تر از این افراد پشتیبانی کنند.
در همین راستا سازمان بهزیستی در قالب پروژه‌های مسکن مهر اقدام به تأمین مسکن مددجویان تحت پوشش خود می‌کند و در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام داده است اما پروژه ۱۹۲ واحدی «بیلوکاراه» یکی از پروژه‌های مسکن مهری است که ساخت آن در شهرک مطهری کرمان در سال ۸۹ کلید خورده است. متأسفانه این پروژه با گذشت نزدیک به ۱۰ سال فقط دارای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و این امر نگرانی و انتقادات اعضا را در پی داشته است.

صاحب خانه شدن ۱۹۲ مددجوی بهزیستی کرمان معطل پروژه ۱۰ ساله
یکی از مددجویان بهزیستی که زن سرپرست خانوار است با ابراز گلایه مندی از این مساله در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از سال ۸۹ ثبت‌نام مسکن مهر بهزیستی را انجام داده‌ام اما متأسفانه با گذشت چند سال هنوز کار زیادی انجام نشده و این درحالی است که در این زمینه کوتاهی نکرده‌ام و هر زمان از ما مبلغی درخواست کرده‌اند، با قرض و وام واریز کرده‌ام.
این زن سرپرست خانوار با اشاره به اینکه تاکنون مبلغ ۲۳ میلیون تومان پول به حساب این پروژه واریز کرده است، اظهار داشت: مبلغ این وجه با توجه به اینکه طی چند مرحله در چند سال گذشته واریز شده است، دارای ارزش بیشتری بوده است اما در شرایط فعلی با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، تورم و کاهش ارزش پول، ما قادر به تأمین مبالغ سنگین این پروژه نیستیم اما سوال اینجاست که در سالیان گذشته که قیمت مصالح پایین‌تر بوده است چرا پیشرفت قابل توجهی انجام نشده است؟

من تمام دارایی خود که یک ماشین پراید بوده است را فروخته‌ام به امید آنکه صاحبخانه شوم اما تاکنون بعد از گذشت چند سال هنوز این اتفاق نیفتاده است و حتی پیشرفت قابل توجهی هم پروژه نداشته است یکی دیگر از مددجویان بهزیستی که در این پروژه ثبت نام کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من تمام دارایی خود که یک ماشین پراید بوده است را فروخته‌ام به امید آنکه صاحبخانه شوم اما تاکنون بعد از گذشت چند سال هنوز این اتفاق نیفتاده است و حتی پیشرفت قابل توجهی هم پروژه نداشته است.
این مددجو ادامه داد: در حال حاضر در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کنم اما متأسفانه هزینه اجاره بسیار بالا رفته است و درآمد کارگری و شغل آزاد به هیچ وجه جوابگوی هزینه‌های مسکن و زندگی ما نیست اما در این شرایط هیچ خبری از سال مسکن بهزیستی نیست.
شورای مسکن استانداری کرمان ۳ ماه تشکیل نشده است
یکی دیگر از مددجویان که او هم زن سرپرست خانوار است در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نقطه شروع این پروژه به سال ۸۹ باز می‌گردد و حدود ۱۰ سال از شروع به ساخت این پروژه می‌گذرد اما متأسفانه هنوز اندر خم یک کوچه هستیم، افزود: یکی از ابتدایی‌ترین حقوق هر فردی که در یک پروژه مسکن سهیم است، این است که یک نسخه از تفاهمنامه را داشته باشد اما متأسفانه این تفاهمنامه به دست ما نرسیده است.
این زن سرپرست خانوار اظهار داشت: یکی از سوالات مهم ما از بهزیستی و مسکن و شهرسازی این است که در بحث آورده و واریزی چرا هنگامی که ما مراجعه کردیم و درخواست واریزی داشتیم به ما گفتید صبر کنید الان واریز نکنید تا به شما اطلاع دهیم اما درنهایت هیچ اطلاعی به ما ندادند؛ پس اعضا مقصر نیستند.
وی اضافه کرد: در ادامه بحث تبدیل کردن این پروژه به تعاونی مطرح شد که واقعیت این است در بحث تعاونی باید همه اعضا پول واریز کنند و چنانچه شخصی نتواند مبلغ موردنظر را واریز کند، از پروژه حذف و شخص دیگری جایگزین می‌شود همچنین هزینه‌ها باید به روز واریز شود که خب قطعاً به نفع مددجویان نیست چراکه این قشر آسیب پذیر هستند، تمکن مالی ندارند و باید آنها را حمایت کرد نه اینکه همانند سایر پروژه‌ها به صورت آزاد با آنها برخورد کرد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس شرایطی که وجود داشت طی یک نامه به قوه قضائیه خواستار تغییر پروژه از تعاونی به سه جانبه (بهزیستی، مسکن و شهرسازی و بانک عامل) شدیم، اظهار داشت: بر این اساس مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند که باید جلسه شورای مسکن استانداری تشکیل شود تا پروژه تبدیل به سه جانبه شود اما متأسفانه بیش از ۳ ماه (از شهریورماه امسال) می‌گذرد اما همچنان این جلسه تشکیل نشده است.

منتظر تشکیل جسله شورای مسکن استانداری هستیم
در ادامه عباس صادق زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه پروژه ۱۹۲ واحدی بیلوکاراه مختص معلولیان بهزیستی و تعدادی از زنان سرپرست خانوار است که آغاز به کار این پروژه به سال ۱۳۹۰ بر می‌گردد، افزود: این پروژه بنا به دلایل مختلف همچون نبود آورده لازم توسط مددجویان، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و همچنین کم‌کاری پیمانکار تاکنون به اتمام نرسیده است.
صادق زاده اضافه کرد: پروژه بیلوکاراه دارای پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی است و بر اساس آخرین نتایج، قرار بر این شد که جهت تکمیل شدن، پروژه به صورت تعاونی ادامه پیدا کند اما با مخالفت تعدادی از اعضا همراه شد.
وی ادامه داد: بر اساس آخرین جلسه‌ای که با حضور تمامی اعضا و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه برگزار شد، قرار بر این شد که این پروژه به صورت سه جانبه یعنی با مشارکت اداره مسکن و شهرسازی، بانک عامل (بانک مسکن) و پیمانکار تا حصول نتیجه ادامه پیدا کند.

تاکنون قریب به ۵ میلیارد تومان در خصوص این پروژه جمع آوری و اختصاص داده شده است اما مبلغ ۴ میلیارد تومان هزینه شده است لذا یکی از سوالات ما از پیمانکار این است که شما یک میلیارد تومان موجودی داشته‌اید، چرا هیچ استفاده‌ای از این مبلغ نکرده‌اید چراکه قبل از افزایش قیمت مصالح، این یک میلیارد تومان ارزش بیشتری داشته است مدیرکل بهزیستی استان کرمان اظهار داشت: برای سه جانبه شدن این پروژه، باید شورای مسکن در استانداری تشکیل و سه جانبه شدن آن مصوب شود که تاکنون این شورا برگزار نشده است.
صادق زاده خاطرنشان کرد: بهزیستی در این پروژه نقش حامی را دارد و بر این اساس این اداره کل اعلام آمادگی می‌کند که سهم خود را به اعضا با توجه به قیمت روز پرداخت کرده و حتی تلاش می‌کنیم که فراتر از وظیفه نیز همکاری داشته باشیم.
وی تصریح کرد: پیمانکار معتقد است که در حال حاضر در نوسان قیمت قرار داریم و همچنین آورده لازم توسط متقاضیان تأمین نشده است لذا ین پروژه پیشرفت نداشته است.
پیمانکار در خصوص نحوه هزینه کردها روشن گری کند
صادق زاده اضافه کرد: تاکنون قریب به ۵ میلیارد تومان در خصوص این پروژه جمع آوری و اختصاص داده شده است اما مبلغ ۴ میلیارد تومان هزینه شده است لذا یکی از سوالات ما از پیمانکار این است که شما یک میلیارد تومان موجودی داشته‌اید، چرا هیچ استفاده‌ای از این مبلغ نکرده‌اید چراکه قبل از افزایش قیمت مصالح، این یک میلیارد تومان ارزش بیشتری داشته است.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: این موضوع در قوه قضائیه نیز مطرح شده است و از دفتر آیت الله رئیسی نیز نامه نگاری برای پیگیری این پروژه انجام شده است ما نیز به نوبه خود مستندات کامل و فعالیت‌های انجام شده در پروژه بیلوکاراه را ارائه می‌کنیم.

پروژه به صورت سه جانبه پیش می‌رود
در ادامه علی حاجی زاده مدیرکل مسکن و شهرسازی شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه براساس نظرات اعضا در نهایت طرح به صورت سه جانبه پیش خواهد رفت که البته سه جانبه شدن آن منوط به تشکیل جلسه شورای مسکن است، اظهار کرد: براین اساس مصوبه قبل (تعاونی) باید لغو شود و با این شرایط، شرکت قبلی نیز کار را انجام نخواهد داد.
وی با بیان این مطلب که یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن این پروژه این بود که اعضا آورده خود را تأمین نکرده‌اند، تصریح کرد: به نتیجه رسیدن این پروژه در قالب طرح تعاونی سهل الوصول تر است چرا که شاهد افزایش مصالح ساختمانی هستیم و پیمانکار هم زیربار این پروژه نمی‌رود.
مدیرکل مسکن و شهرسازی شمال استان کرمان اظهار داشت: در مصوبه قبلی شورای مسکن مطرح شد که با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی تصمیم بر طرح تعاونی شدن پروژه گرفته شد چرا که تعاونی، اصلی به نام قیمت تمام شده دارد و متناسب با شرایط روز برآورد هزینه می‌شود.
اعضای پروژه «بیلوکاراه» همکاری لازم را نداشتند
وی عنوان کرد: تقریباً شروع به ساخت این پروژه سال ۹۳ بوده است و ۲ یا ۳ سال هم به دلیل تحریم‌ها این پروژه و همه پروژه‌ها تعطیل شدند، ابراز داشت: اما در ادامه اعضای پروژه بیلوکاراه همکاری لازم را نداشتند.
حاجی زاده با اشاره به اینکه مجموعه استان خیلی با حذف اعضایی که همکاری نمی‌کنند، موافق نبوده است اما همکاری اعضا هم همگن نبوده است، اضافه کرد: اگر پروژه هم تا این مرحله پیش رفته است به دلیل آورده برخی اعضا و تسهیلات بانکی بوده است.
وی اظهار کرد: یکی از افرادی که پیگیر تبدیل این پروژه از سه جانبه به تعاونی بود زاهدی نماینده مردم کرمان و راور بود که البته نظر او براساس درخواست خود اعضا بود که مطرح کردند.

با توجه به پایین بودن بضاعت مددجویان و افزایش هزینه‌ها و مصالح ساخت و ساز باید در صورت توان از وزارت کشور بودجه‌ای در این زمینه درخواست و دریافت کرد اما تصمیم گیری در این زمینه منوط به تشکیل شورای مسکن است تصمیم گیری در خصوص پروژه مسکن مهر بیلوکاراه منوط به تشکیل شورای مسکن
معاون عمرانی استاندار کرمان هم در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص پروژه مسکن مهر ۱۹۲ واحدی بیلوکاراه گفت: در ابتدا باید شورای مسکن تشکیل شده و پس از تبدیل این پروژه از تعاونی به سه جانبه اقدامات لازم انجام شود.
سید مصطفی آیت اللهی موسوی تصریح کرد: با توجه به پایین بودن بضاعت مددجویان و افزایش هزینه‌ها و مصالح ساخت و ساز باید در صورت توان از وزارت کشور بودجه‌ای در این زمینه درخواست و دریافت کرد اما تصمیم گیری در این زمینه منوط به تشکیل شورای مسکن است.
درمجموع آنچه مسلّم است، این است که متقاضیان و اعضای این پروژه، اقشار آسیب پذیری هستند که متولیان امر باید از طریق فراهم کردن بستر لازم برای خانه دار شدن این مددجویان، تسهیلگری کنند و با در نظر گرفتن این موضوع، پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا شاهد نباشیم که یک پروژه مسکن مهری که متقاضیان آن افراد آسیب پذیر هستند، پس ۱۰ سال همچنان بلاتکلیف مانده‌اند و صاحبخانه نشده‌اند.
همچنین نباید زمان بیشتر از این از دست برود از طرف دیگر هیچ توجیه و منطقی وجود ندارد که برای تعیین تکلیف این پروژه پس از گذشت ۳ ماه هنوز یک جلسه شورای مسکن در استانداری تشکیل نشده است و قطع یقین اگر دغدغه لازم پشت این قضیه بود، زودتر نتیجه لازم حاصل می‌شد.

کد خبر 28886

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد