پیشنهادات بهزیستی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تقدیم نماینده مجلس شد

صبح روز سه شنبه ۱۶ دی ماه مدیرکل بهزیستی استان البرز به همراه معاون پشتیبانی و منابع انسانی و مسئول روابط عمومی با حضور در دفتر دکتر علیرضا عباسی نماینده مردم شریف کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیشنهادات بهزیستی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز ،در ابتدای جلسه مدیرکل بهزیستی استان ضمن اهداء کتابچه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، فایل پیشنهادات سازمان بهزیستی کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را نیز تقدیم نماینده مردم شریف کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی نمود.

دکتر حیدری ضمن تقدیر و تشکر از دکتر علیرضا عباسی و همکاران وی به جهت تعاملات بسیار سازنده و موثر با اداره کل بهزیستی البرز گفت :سازمان بهزیستی یکی از دستگاههای متولّی سلامت اجتماعی است  با ۱۸۴ ریز فعالیت ولی متأسفانه شرح وظایفش با اعتباراتی که در سال برای آن پیش بینی میشود هیچ تناسبی نداردو با حداقل اعتباراتی که وجود دارد به جامعه هدف خود که بسیار هم وسیع است خدمات ارائه میدهیم.

وی گفت : سازمان بهزیستی به طیف وسیعی از افراد جامعه خدمت رسانی میکند از دوران پیش از ازدواج و آموزش های این دوره و مشاوره و ازمایشات ژنتیکی تا دوران کودکی در شیرخوارگاه ها و مراکز نگهداری و همچنین مهادی کودک و دوران سالمندی و مراکز سالمندان و نیز زنان سرپرست خانوار، افراد از کار افتاده و دارای معلولیت، بیماران اعصاب و روان، کودکان کار، معتادین و افراد آسیب دیده تنها بخشی از فعّالیت های بهزیستی در حوزه های مختلف است.

دکتر حیدری بیان داشت : در حوزه ی توانبخشی که بحث افراد دارای معلولیت است ما چیزی در حدود ۴۰ هزار نفر تحت پوشش مستقیم داریم و با احتساب افراد پشت نوبت بیش از ۵۵ هزار نفر از ما خدمات مستمری و غیر مستمر دریافت می کنند.

وی ادامه داد : البته همانطور که مستحضر هستید در طی سالهای اخیر تغییراتی بسیار خوبی ایجاد شده و مستمری مددجویان بهزیستی به چهار برابر افزایش پیدا کرده اما متاسفانه تورم همیشه از همه چیز سبقت می گیرد و جامعه هدف ما با شرایط فعلی به شدّت در مضیقه هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد : بیش از هزارو چهارصد سالمند در مراکز سالمندان شبانه روزی تحت نظارت بهزیستی نگهداری می شوند که در دوران کرونا شرایط سختی داشتیم ولی خداراشکر توانستیم با همت و تلاشهای همکاران در مراکز تلفات را به حداقل ممکن برسانیم و در حال حاضر شرایط در مراکز سالمندان و البته دیگر مراکز تحت نظارتمان عادی است و امروزه شرایط خوبی در استان داریم.

مدیرکل بهزیستی البرز گفت : در همان حوزه توانبخشی ۲۰۴ مرکز شبانه روزی داریم و به بیش از ۷ هزار نفر در این مراکز خدمات ارائه میدهیم البته تمام اینها توسط بخش خصوصی اداره میشوند و ما بجای اینکه مجری باشیم ناظر هستیم.

وی بیان داشت : در معاونت مشارکتهای مردمی بحث مسکن معلولین و مسکن زنان سرپرست خانوار و اشتغال و نهاد سازی اجتماعی و صدور مجوز ها پیگیری می شود و در حال حاضر برای حدود ۹۰۰ مرکز و کلینیک و NGO مجوز صادر کرده ایم و خودمان ناظر بر فعالیت آنها هستیم.

دکتر حیدری در ادامه افزود : در حوزه اشتغال ما به طرق مختلف تلاش می کنیم اشتغال ایجاد کنیم از جمله از طریق پرداخت حق بیمه کارفرما و وام خود اشتغالی ۵۰ میلیون تومانی بی بهره و برای کارفرمایان تا سقف دو میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می شود به شرطی که تعدادی از جامعه هدف ما را بکار بگیرند.

مدیرکل بهزیستی گفت : از ابتدای سال تاکنون برای ۱۸۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده ایم و بخش عمده ای از طریق ایجاد مراکز جدید بوده بطور مثال ۴۷ مرکز مثبت زندگی که از طریق GPS شناسایی کردیم و ۴۰۰ پرونده را در هر محله به یک مرکز مثبت زندگی دادیم.

وی افزود : این مراکز مراکز جدیدی هستند که IT BASE هستند و کل خدماتی که بهزیستی قرار است ارائه بدهد در محله ارائه میدهد و دیگر نیاز نیست افراد برای پیگیری کارهای خود به اداره کل یا ادارات شهرستان مراجعه نماید.

این مقام مسئول ادامه داد : در بحث مسکن هم از ابتدای نهضت مسکن تا کنون بیش از ۳۷۶۰ واحد به مددجویان تحت پوشش واگذار کردیم و امسال در هفته معلولین نیز ۴۷ واحد دیگر افتتاح و واگذار کردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰۰ خانواده دارای دو معلول و بیشتر هستند که هنوز صاحب خانه نشده اند افزود : تسهیلات بهزیستی برای کسانیکه خودشان زمینی داشته باشند در شهرها تا ۱۴۰ میلیون تومان و اگر در روستا باشند ۸۰ میلیون تومان بلاعوض داده میشود.

دکتر حیدری ادامه داد : بهزیستی در حوزه پیشگیری مباحثی چون پیشگیری از معلولیت ها، اعتیاد، پیشگیری از آسیب ها را بر عهده دارد و در پیشگیری از معلولیت ها ما چند کار اساسی انجام میدهیم و تلاش میکنیم از معلول زایی جلوگیری کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد : یکی از این کارها غربالگری شنوایی است که سال گذشته غربالگری شنوایی نوزادان برای ۳۹۲۲۴ نفر و با پوشش ۱۰۰٪ انجام شده است.

وی گفت : در بحث پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) نیز سال گذشته ۱۲۳۹۸۲ کودک ۳ تا ۶ سال با پوشش ۹۹٪ برای پیشگیری از معلولیت بینایی مورد بررسی و غربالگری قرار گرفتند که در نتیجه ۵۴۶ کودک دارای تنبلی چشم شناسایی شده و اقدامات درمانی برای آنها انجام شد.

مدیرکل بهزیستی استان افزود : در بحث غربالگری ژنتیک یک مرکز دولتی و ۵ مرکز غیر دولتی در سطح استان مشاوره ژنتیک انجام میدهند که در سال گذشته ۴۲۰۰ نفر و از ابتدای سال جاری تعداد ۲۱۵۰ نفر مشاوره ژنتیک شده اند که از این تعداد ۳۱۷ خانوار از یارانه مشاوره ژنتیک و انجام آزمایشات پر هزینه ژنتیک استفاده کردند و برای خانواده های دارای دو عضو معلول یا بیشتر تا پایان سال ۱۴۰۰ مشاوره ژنتیک و آزامایشات ژنتیک بصورت رایگان می باشد.

وی گفت : در حوزه ی پیشگیری یکی از دیگر از کارهای اساسی بهزیستی پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

وی افزود : حضرتعالی استحضار دارید که کلانشهر کرج نزدیک به یک میلیون حاشیه نشین دارد چهار زندان بزرگ کشور و همچنین کوچ خانواده های زندانیان و تشکیل کلونی های آسیب و فروش مواد مخدر باعث شده تا از نظر اسیب در وضعیت مناسبی قرار نداشته باشد هرچند که جزء استان های اول (قم، کرمانشاه، خراسان) نیست اما باز هم وضعیت استان البرز وضعیت خوبی نیست.

مدیرکل بهزیستی تاکید کرد : جدی ترین موضوع بحث اعتیاد است که ما تنها استانی هستیم که دو مرکز جامع درمان اعتیاد را راه اندازی کردیم هم مرکز بانوان و هم آقایان، در تمام استان های کشور این مرکز فقط برای مردان است ولی ما توانستیم بانوان را هم پوشش دهیم، مراکز جامع تمام خدمات درمان برای یک فرد معتاد را همانجا انجام می دهند ظرفیت بالایی دارند و در حال فعالیت میباشند.

وی افزود : ۹۰ مراکز اقامتی میان مدت در البرز فعالیت دارند که البته بعضی از این کمپ ها کیفیت لازم را ندارند و ما در صدد غربال و اصلاح آنان هستیم ودرهمین زمینه تیمی را برای نظارت به همراه نماینده دادستان تشکیل دادیم و بخشنامه کرده ایم که حتما باید کمپ های درجه سه خودشان را به درجه یک ارتقاء بدهند در غیراینصورت مجوز آنها تمدید نخواهد شد و از ادامه همکاری با آنان معذور خواهیم بود.

دکتر حیدری افزود بحث معتادین متجاهر یکی از چالش های اساسی استان است که متأسفانه جدی ترین معضل بر سرراه آن نبودن اردوگاه ماده ۱۶ است که البته ایجاد اردوگاه برای معتادین متجاهر بر عهده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است که تا حدودی اقداماتی انجام شده ولی به مرحله تکمیل نرسیده است به همین دلیل ما مجبور هستیم معتادین متجاهر ماده ۱۶ را در کنار معتادین ماده ۱۵ نگهداری کنیم، تفاوتشان اینست که ماده ۱۵ معتادینی هستند که خود معرف و تمایلی هستند اما ماده ۱۶ اجبارا توسط نیروی انتظامی دستگیر می شوند و ماهیت این کار با هم فرق دارد ولی ناچاریم همانطور که در قانون هم آمده استان هایی که ماده ۱۶ ندارند از ماده ۱۵ استفاده کنند که خود باعث بوجود آمدن چالشهایی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد : در حوزه اجتماعی ۱۶ هزار نفر تحت پوشش داریم در این حوزه مراکز شبه خانواده را داریم که در حال حاضر ۲۴ مرکز در این زمینه فعالیت میکنند و بالغ بر ۳۶۰ کودک بی سرپرست و بدسرپرست را در همین مراکز ساماندهی و نگهداری میکنیم.

وی افزود : همچنین ۵ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش خود داریم که ماهیانه حداکثر مبلغی که به عنوان مستمری به ایشان پرداخت می کنیم ۵۰۰ هزار تومان است و این مقدار اصلا جوابگوی نیاز آنها نیست، این مبلغ نمی تواند حتی مایحتاج اولیه زن سرپرست خانوار را تامین بکند که پیامد های اجتماعی را بدنبال نداشته باشد چه رسد به تامین رفاه در خور شان این خانواده ها.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به ایجاد ۳ مرکز کودکان کاروخیابان افزود : از مشکلات جدی ما این روزها بحث کودکان کار است و جدی ترین دلیلی که کودک کار در استان زیاد هست متاسفانه همجواری با پایتخت است که در تهران مرتب طرح های ضربتی جمع آوری این کودکان در حال اجراست و اینها برای فرار از دستگیری به شهر کرج کوچ می کنند و تا شب کار می کنند و شب به تهران بر میگردند و اخیراً مراکزی پیدا شده که پیمانکار ها قرارداد می بندند و این بچه ها بکار گرفته می شوند این هم یکی از نقاط آسیب شهر کرج است.

وی گفت: در استان البرز در ۳ مرکزی که در این زمینه ایجاد کرده ایم موظف بودیم ۱۹۲ نفر را ساماندهی کنیم ولی از این عدد فراتر رفته و بیش از ۶۷۰ نفر را ساماندهی کرده ایم، یعنی تقریبا ۴ برابر وظیفه ای که داشتیم ولی باز هم سر هر چهار راهی می بینیم کودکان کار حضور دارند و متاسفانه قالب کودکان کار تبعه غیرقانونی هستند و دستورالعمل های ما اجازه نمی دهد شبانه روزی از کودکان غیر ایرانی مراقبت کنیم  ویکی از موانعی است که قراراست اصلاح شود اما هنوز این اصلاحات صورت نگرفته است.

دکتر حیدری گفت : دو درخواست ما از حضرتعالی یکی بحث قانون بودجه ۱۴۰۰ سازمان بهزیستی است که یکسری پیشنهادات داشته که تقدیمتان شد و انشاالله انتظار داریم از طبقه فرودست جامعه به شکلی در قانون بودجه ۱۴۰۰ حمایت شود و دیگری بحث قانون حمایت از افراد دارای معلولیت هست که به مجلس رفته و در سال گذشته یک رقم بسیار ناچیز برای اجرای این قانون تخصیص داده شد که رقم قابل توجهی نبود و اجرایی نشد، که اگر این قانون اجرا شود به این دلیل که ضمانت اجرایی قوی و بسیار خوبی دارد میتواند خیلی کارگشا باشد، یعنی میتواند معلولین را در جامعه به حق خودشان برساند.

مدیرکل بهزیستی ادامه داد این دوموضوع را از طرف معلولین وجامعه هدف بهزیستی از شما درخواست داریم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از اعتبارات بهزیستی حمایت شود تا بتوانیم در این شرایط سخت اقتصادی خدمت کوچکی به جامعه هدف داشته باشیم.

در انتهای جلسه دکتر عباسی سوالات و مسایلی را مطرح نمود و دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان به سوالات و مسایل مطرح شده پاسخ داد و بیان داشت : درارتباط با بحث  ۳ درصد سهمیه استخدامی معلولین، ما با دستگاه هایی که استخدام دارند، مکاتبه می کنیم و دفتر حقوقی ما به عنوان مشاور همراه معلول می رود و در مصاحبه شرکت میکند ، یعنی تا جایی که امکان داشته تلاشمان را کرده ایم ولی استحضار دارید که استخدام دولتی، به شدت کاهش پیدا کرده و این ۳ درصد اخیراً اصلاح شده و قانون شد و باید اجرا شود.

در بحث صدا و سیما انصافا صدا و سیمای استان البرز خیلی فعال است و دو ساعت در هفته در همین قانون حمایت از افراد دارای معلولیت پیش بینی شده و البته هر برنامه ای که داشتیم کوتاهی نکردند و در حال حاضر روزهای چهارشنبه اخبار معلولین توسط یکی از خود معلولین به عنوان مجری اجرا می شود اما طبق فرمایش شما در تمام برنامه ها باید رابط ناشنوایان که مسلط به زبان اشاره است حضور داشته باشد که این نقص مشاهده می شود و ما به عنوان متولی معلولین حتما این موضوع را پیگیری می نمائیم.

دکتر حیدری افزود : جهت استحضار اکنون ۱۰ درصد جمعیت استان البرز سالمند هستند، این ده درصد شامل ۱۸۰ هزار نفر می شود ، و بین ۴ تا ۱۰درصد این جمعیت معلول هستند و جانبازان عزیز را داریم و در حدود چهارصد هزار نفر کم توان هستند که همه اینها نیاز به اجرای قانون مناسب سازی دارند ، قانون آن هم تصویب شده و ضمانت اجرایی دارد از عزل مدیران تا عدم ارتقا آنان ، خیلی قانون خوب و جامعی است ،ولی مشکلی که داریم شهرها طی صدها سال ایجاد شدند ، قانون مناسب سازی جدید است و در کشور ما عقب ماندگی خیلی شدیدی وجود دارد و این یک پروسه زمان بر خواهد بود و نمیشود کتمان کرد.

این مقام مسئول بیان کرد : دبیرخانه مناسب سازی ما در سطح کشور مقام دوم را دارد، شهرداری طی این ایام خدمات خوبی انجام داده مثلاً پارک ویژه نابینایان، بازسازی معابر گوهردشت که بدون استثنا برای نابینایان مناسب سازی شده است تمام تلاش خود را می کنیم ولی در عین حال هنوز ۲۲ درصد معابر مناسب سازی شده است. 

مدیرکل بهزیستی استان در زمینه مناسب سازی کتابخانه ها گفت : کتابخانه امیر کبیر یک قسمت مناسب سازی شده برای نابینایان دارد در همین راستا چندین جلسه آموزشی برای مهندسین و واحد فنی ادارات گذاشتیم ، در جشنواره شهید رجایی ارزیابی دستگاه ها در زمینه  مناسب سازی با ماست و خداراشکر تمام ادارات کل استان البرز تمامی آیتم هایی که مربوط به ورود و خروج یک معلول است رعایت کرده اند ولی بعضی ادارات استیجاری هستند و حق دخل و تصرف در آنها نیست که این خود نوعی مشکل است ، همچنین اخیراً شهرداری ۵۳ دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده تحویل داده اند و وارد ناوگان حمل و نقل درون شهری کرده اند که این خود کمک بزرگی به این جامعه است.

دکتر حیدری بیان داشت در زمینه کمپ ماده ۱۶ یک مرکز غربالگری داریم که برای کمپ مناسب است و آب و برق و گاز هم دارد و محصور است و در منطقه قزلحصار است منطقه ای که مسکونی نیست ملک آن برای شهرداری است که تحویل به بهزیستی شده  مناسب سازی هم شده و با ایجاد یک سوله در آن میشود به عنوان کمپ ماده ۱۶ از آن استفاده کرد و در صورت موافقت اعضاء ستاد هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر ما نیز اعلام آمادگی مینماییم.

کد خبر 28860

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد