ارزیابی و رتبه‌بندی مؤسسات غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی خراسان رضوی آغاز شد

معاون مشارکت‌های مردمی و مؤسسات غیر دولتی خراسان رضوی گفت: در طرح رتبه‌بندی کیفی مراکز غیر دولتی، ۳۸۰ مؤسسه‌ی غیر دولتی تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی در سطح استان، مورد ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی بر اساس کیفیت خدمات قرار می‌گیرند.

حمیده محدث گفت: این طرح دو ماه پیش آغاز شده و در حال حاضر ۱۳ تیم نظارت و ارزیابی در ۵ منطقه‌ی عملیاتی استان مشغول پایش عملکرد و ارزیابی خدمات ۱۷۹ مؤسسه در ۲۷ شهرستان استان هستند.

وی با بیان اینکه به طور میانگین به هر تیم عملیاتی ۳۰ مرکز واگذار شده گفت: مؤسسات غیر دولتی از نظر انطباق عملکرد با اهداف اساسنامه، عملکرد مالی و عملکرد عمومی، رضایت خدمات گیرندگان از خدمات مؤسسه، توسعه‌ و تنوع فعالیت، فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی، شکایات و تخلفات و همچنین ابتکارات و خلاقیت‌ها مورد ارزیابی و پایش قرار می‌گیرند.

محدث یادآور شد: این طرح که بر اساس ماده ۶۲ آیین‌نامه‌ی اجرایی کمیسیون ماده‌ی ۲۶ (صدور مجوزها) انجام می‌گیرد منجر به رتبه‌بندی خیلی خوب، خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف مؤسسات خواهد شد که این رتبه‌بندی مشوق‌ها، الزامات، تخفیف‌ها، امتیازات و تکالیفی را متوجه مؤسسات خواهد کرد که در نهایت، به بهبود کیفی خدمات آنها و رضایت مددجویان و خدمت‌گیرندگان، خواهد انجامید.

وی با بیان اینکه نمایندگان حراست، بازرسی، کمیسیون ماده ۲۶، کارشناس مؤسسات غیر دولتی و کارشناس تخصصی در تیم‌های نظارتی عضویت دارند گفت:‌ مؤسساتی که بر اساس شاخص‌ها و معیارهای تعیین شده، زیر ۲۰ امتیاز دریافت کنند به عنوان مؤسسات خیلی ضعیف و چنانچه بین ۲۱ تا ۴۰ امتیاز بگیرند تحت عنوان مؤسسات ضعیف رتبه‌بندی می‌شوند.

محدث ادامه داد: همچنین امتیازات ۴۱ تا ۶۰ به عنوان مؤسسات متوسط و امتیازات ۶۱ تا ۸۰ مؤسسات خوب و در نهایت امتیازات ۸۱ تا ۱۰۰ تحت رتبه‌ی مؤسسات خیلی خوب قرار می‌گیرند.

به گفته‌ی کارشناس مؤسسات غیر دولتی بهزیستی خراسان رضوی، این پایش هر شش ماه یک بار انجام می‌گیرد و تغییرات عملکرد مؤسسه در این شش ماه مورد ملاحظه قرار گرفته و در صورت تغییر وضعیت، امتیازات و رتبه‌بندی آنها تغییر خواهد کرد.

وی در مورد مشوق‌های افزایش امتیازات مؤسسات گفت: مؤسسات خوب می‌توانند اجازه‌ی تأسیس مرکز دیگری را بگیرند، در قالب خرید خدمت، مجری برنامه‌های بهزیستی باشند، شعبات‌شان را افزایش دهند، در مقیاس کشوری فعالیت کنند، کمک بلاعوض دریافت کنند، در انتخابات تشکل‌های کشوری مشارکت کنند و اعتبار مؤسسه را افزایش دهند.

وی در بخش کاهش مشوق‌ها و تقویت‌های منفی نیز گفت: عدم پرداخت کمک‌ بلاعوض، کاهش مدت زمان تمدید پروانه فعالیت، عمد توسعه یا کاهش مراکز متوسط به پایین، عدم توسعه یا کاهش شعب مؤسسات متوسط به پایین، و عدم تمدید پروانه فعالیت از جمله‌ی تقویت‌های منفی می‌باشند.

وی با تأکید بر اینکه این طرح در شش استان کشور از جمله خراسان رضوی به صورت آزمایشی اجرا می‌شود خاطر نشان کرد: در شهرستان مشهد به دلیل بزرگی و تعداد بالای مؤسسات، ۷ تیم عملیاتی را مستقر کرده‌ایم که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و انتظار می‌رود نتایج کار این تیم‌ها تا پایان سال اعلام گردد.

کد خبر 28835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد