۱۲۷ عضو خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی از خدمت سربازی معاف شدند

به گفته‌ی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، در شش ماه اول سال جاری ۱۲۷ نفر از اعضای خانواده‌های تحت پوشش این نهاد، از معافیت سربازی بهره‌مند شده‌اند.

مسعود فیروزی گفت: در این مدت با در نظر گرفتن محدودیت‌های کرونایی، پرونده‌ی ۱۴۰ نفر متقاضی معافیت از خدمت در شورای پزشکی مورد بررسی قرار گرفته و ۱۳ نفر به دلیل نداشتن شرایط لازم بر مبنای دستورالعمل نظام‌وظیفه‌ی ناجا، تقاضایشان رد شده است.

وی با بیان اینکه رأی و نظر شورای پزشکی معافیت از خدمت بهزیستی، در کمیسیون معافیت نظام وظیفه‌ی استان، بررسی و تأیید می‌شود گفت: مواردی وجود دارد که بر اساس دستورالعمل‌های تعیین معلولیت سازمان نظام وظیفه که با تشخیص بهزیستی، تفاوت‌هایی دارد، بعضا افرادی که از شورای معافیت بهزیستی تأییدیه گرفته‌اند در نظام‌وظیفه، رأی مورد تأیید قرار نمی‌گیرد که در نتیجه فرد باید به خدمت سربازی برود، به همین جهت، برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق متقاضی، در صورت اعتراض وی، پرونده به شورای عالی نظام وظیفه ارجاع داده می‌شود و در صورت تأیید آن شورا، متقاضی از معافیت برخوردار می‌شود.

فیروزی با بیان اینکه شورای معافیت از خدمت سربازی بهزیستی، برای خود افراد دارای معلولیت، هیچ پرونده‌ای تشکیل نمی‌دهد گفت: تشخیص میزان معلولیت و توانایی این افراد برای انجام خدمت سربازی، با نظام وظیفه است و اگر فرد معلول از این نهاد انتظامی، معافیت گرفت، ما متقاضی را به عنوان عضو خانواده‌ی تحت پوشش بهزیستی به نظام‌وظیفه معرفی می‌کنیم که در مورد هزینه‌ی صدور کارت معافیت برای متقاضی، تخفیف قائل شوند.

وی در خصوص شرایط اعضای خانواده‌های تحت پویش این نهاد برای معافیت از خدمت سربازی گفت: اگر پدر، مادر یا دو تن از فرزندان خانواده‌ی متقاضی، همسر  و یا فرزند وی، دارای معلولیت شدید باشند، فرد متقاضی، از خدمت سربازی معاف می‌شود.

وی افزود: از کل متقاضیان امسال ۱۲۴ نفر والدین‌شان معلول بوده، ۶ نفرشان دارای خواهر و برادر معلول بوده‌اند، دو نفر همسرشان و ۸ نفر فرزندشان معلولیت داشته است.

فیروزی گفت: از میان متقاضیان معافیت امسال ۶۷ نفر مشهدی و ۷۳ نفر شهرستانی بوده‌اند.

وی در خصوص نوع معلولیت اعضای خانواده‌هایی که امسال از خدمت سربازی معاف شده‌اند گفت: ۶۷ مورد از این خانواده‌ها دارای معلول جسمی حرکتی، ۱۶ مورد ذهنی، ۱۶ مورد بینایی، ۱۶ مورد شنوایی و ۲۵ مورد اعصاب و روان بوده‌اند.

وی همچنین یادآور شد: در میان متقاضیان معافیت سربازی ۶۹ نفر زیر دیپلم، ۳۶ نفر دیپلم، ۴ نفر کاردانی، ۲۵ نفر کارشناسی، ۵ نفر کارشناسی ارشد و یک نفر دکترا بوده‌اند.

وی با بیان اینکه کار رسیدگی به این موضوع از شروع تشکیل پرونده تا بررسی در کمیسیون و اعلام رأی شورا، بیش از یک‌ماه به طول نمی‌انجامد گفت: پزشک معتمد نیروی انتظامی، پزشک معتمد بهزیستی، پزشک متخصص مرتبط با نوع معلولیت، کارشناس مرتبط با نوع معلولیت و معاون توانبخشی بهزیستی استان، اعضای شورای پزشکی معافیت از خدمت بهزیستی هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: خانواده‌هایی که دارای شرایط استفاده از معافیت خدمت هستند می‌توانند در بهزیستی شهرستان تشکیل پرونده بدهند و پرونده‌ی آنان پس از تکمیل و بررسی در اداره‌ی پذیرش و هماهنگی بهزیستی استان، به شورای معافیت بهزیستی استان، ارجاع می‌شود.

فیروزی از رؤسای بهزیستی، مددکاران و کارشناسان مرتبط در ادارات بهزیستی شهرستان خواست، مددجویان را در خصوص شرایط معافیت از خدمت سربازی راهنمایی و اطلاعات لازم را در اختیار آنان قرار دهند.

وی در این زمینه خاطر نشان ساخت:‌ متأسفانه به خاطر اینکه مددجویان و خانواده‌های تحت پوشش، اطلاعات لازم را در اختیار ندارند و یا در این زمینه، پرس و جوی لازم را از بهزیستی نمی‌کنند، فرزندان یا همسران مشمول شرایط معافیت را به سربازی می‌فرستند و مدت‌ها پس از شروع خدمت و حتی پس از ماه‌ها خدمت کردن، از طریق دوستان و همقطاران‌شان از این موضوع مطلع می‌شوند.

وی ادامه داد:‌ البته متقاضی مشمول معافیت، در هر شرایط و زمانی که به بهزیستی و شورای پزشکی مراجعه کند، تقاضای او را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کنیم و او پس از تأیید کمیسیون معافیت نظام‌وظیفه، بلافاصله می‌تواند از ادامه‌ی خدمت معاف شود.

وی تأکید کرد: اما برای اینکه حقوق مددجویان تضییع نشود و این عزیزان بتوانند به موقع از این حق خود منتفع شوند، لازم است مددکاران عزیزی که با خانواده‌ها و پرونده‌هایشان از نزدیک سر و کار دارند و وضعیت و شرایط آنها را به خوبی می‌دانند، مددجویان را به موقع از این موضوع مطلع کنند تا حقی از این عزیزان ضایع نگردد.

فیروزی گفت: همکاران شهرستان‌ها از هر وسیله‌ی ممکن اطلاع‌رسانی مانند نصب تابلو، بنر، پوستر در ادارات بهزیستی و یا ارسال متناوب پیامک به خانواده‌های مددجویان و یا اطلاع رسانی به تشکل‌های معلولین، برای مطلع نمودن مددجویان و خانواده‌هایشان، استفاده کنند.

وی در پایان این گفتگو بر اهتمام رؤسای بهزیستی شهرستان‌ها در مطالعه دستورالعمل‌های مربوط به معافیت خانواده‌های معلولین از خدمت سربازی و انتقال دقیق مفاد این دستورالعمل‌ها به مددکاران مرتبط، تأکید نمود.

کد خبر 28829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد