حمایت از اشتغال معتادین بهبود یافته در اولویت است

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادین در حال آماده سازی برای افتتاح است، افزود : این مرکز با هدف بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد که به صورت داوطلبانه به این مرکز مراجعه می کنند در بخش مردان، شامل بخش­های سم زدایی، سالن­های مراقبتی و اقامتی، بخش درمان و اشتغال فعالیت خواهد نمود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی افزود :  مددجویان پس از پذیرش در این مرکز از نظر مشخصات فردی، وضعیت خانوادگی و اجتماعی، بررسی انگیزه مددجو برای بهبود و بازتوانی، اطلاعات راجع به مصرف مواد، سابقه بیماری های جسمانی وبیماری های روانپزشکی و سوابق قضایی، کیفری و... و. بررسی می گردند.

وی افزود: پس از پایان دوره سم‌زدایی و اقامت (چهار ماه)، فرد بهبودیافته بر اساس مدل درمان سرپایی و خودیاری درطی مدت هشت ماه و با شرکت در ۵۲ جلسه سه ساعته به صورت سرپایی با برنامه از قبل تعیین شده تحت نظر مدیر مورد در جلسات درمانی و آموزشی مرکز شرکت می‌کند. در پایان اقامت افرادی که سرپناه و خانواده ندارند جهت اسکان و اقامت به مراکز اقامتی توانمندسازی ارجاع داده می‌شوندو. برای اشتغال آنها نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است؛ اگر در گذشته شغل داشته، تلاش می‌کنیم به حرفه قبلی خود بازگردد و اگر شغلی نداشته باشد با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای و NGO ها نسبت به آموزش فرد و سپس حمایت برای ایجاد اشتغال او اقدام می‌شود.

وی با بیان تامین اعتبار بیمه سهم کارفرمایی بهبود یافتگان شاغل در مراکز جامع درمان اعتیاد افزود: تسهیلات کارفرمایی به صاحبان مراکز جامع درمان اعتیاد نیز به شرط راه اندازی کارگاه اشتغال در داخل یا خارج مرکز اعطا شده و همچنین  با راه اندازی سامانه های مربوطه توسط واحد فناوری اطلاعات بهزیستی استان ثبت و ارزیابی افراد پذیرش شده در مرکز نیز انجام و اطلاعات مورد نیاز بهبود یافتگان متقاضی خدمات بیمه سهم کارفرمایی و خویش فرمایی  ثبت خواهد شد.
محمدی در ادامه به اجرای طرح های اجتماع محور در خصوص پیشگیری از اعتیاد، با رویکرد تغییرات رفتاری و شناختی اشاره کرد و افزود : توانمند سازی گروههای محلی در مواجهه با آسیب های اجتماعی، افزایش عوامل محافظتی، افزایش سطح آگاهی، نگرش و رفتار افراد محله درباره رفتارهای پر خطر و آسیب های اجتماعی. بالا بودن مشارکت افراد محل در امور فرهنگی و رفاهی – اجتماعی محل، کاهش عوامل مخاطره آمیز از اهداف پیشگیری اولیه است.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان اضافه کرد: ۱۸۷ محیط شهری و روستایی تحت نظارت بهزیستی با هدف پیشگیری از بروز اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی حاصل از آن‌  و براساس نیازهای محله با هدایت تسهیل‌گر ان محلی اجتماع‌محور پیشگیری از اعتیاد، فعالیت می‌کنند.

وی طرح "مدیریت مورد " را طرح مددکاری بسیار جدی در توانمند سازی و بازگشت معتادین بهبود یافته به اجتماع دانست و تصریح کرد : طبق برنامه‌ریزی انجام شده در سال گذشته  ۱۰۰ معتاد زنجانی تحت پوشش طرح "مدیریت مورد" قرار گرفتند.

وی  بازتوانی روانی و اجتماعی فرد بهبود یافته را مهم تر از مسیر درمان ارزیابی کرد و گفت : در برنامه مدیریت مورد تلاش می شود در کنار هر معتاد و با توجه به وضعیت خانوادگی، روانی، درمانی مددکارانی به عنوان تسهیلگر حضور داشته باشند و اقداماتی را با هدف بازگشت فرد به خانواده و جامعه مورد توجه قرار دهند.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت  ۲۶ مرکز حوزه درمان و کاهش آسیب شامل ۱ مرکز کاهش آسیب و ۲۵ مرکز درمانی اعم از سرپایی و اقامتی در سطح استان خاطر نشان کرد : در حال حاضر یک مرکز تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان برای نگهداری اجباری معتادان با دستور قضایی فعال است که در ۶ ماهه گذشته ۴۲۵ نفر را پذیرش کرده است و نیاز به ایجاد یک مرکز ماده ۲ تبصره ۱۶ دیگر در سطح استان احساس می شود.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان یادآور شد: مرکز سرپناه شبانه افراد با اختلال مصرف مواد مخدر (شلتر) تحت نظارت بهزیستی فعال است و در ۶ ماهه نخست سال جاری ۳۹۹ پرونده فعال در این مرکز تشکیل داده شده است.

کد خبر 28803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد