تصادفات رانندگی، مهم‌ترین عامل معلولیت ضایعه نخاعی است

کارشناس امور معلولین بهزیستی خراسان رضوی گفت: تصادفات رانندگی، مهم‌ترین دلیل معلولیت ضایعه‌نخاعی در استان است.

عصمت پورشمس در گفتگو با خبرنگار ما افزود: از ۱۷۸۶ معلول ضایعه‌نخاعی تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی ۷۴۴ نفر بر اثر تصادف رانندگی دچار معلولیت شده‌اند.

 وی گفت: معلولین ضایعه نخاعی به دو گروه تروماتیک و انتروماتیک تقسیم می‌شوند که تمام معلولیت‌های ضایعه نخاعی ناشی از ضربه و حادثه در گروه تروماتیک و بقیه‌ی افراد دچار ضایعه نخاعی، در گروه دیگر قرار می‌گیرند.

وی افزود: تصادفات با ۷۴۴ نفر، سقوط از بلندی با ۲۸۹ نفر، سقوط جسم سنگین با ۴۴ نفر، ورزش با ۱۴ نفر، درگیری و نزاع با ۲۲ نفر، بلایای طبیعی با ۱۲ نفر، عفونت با ۸۰ و تومور با ۶۷ نفر، زیرگروه‌های ضایعه نخاعی تروماتیک می‌باشند.

وی اضافه کرد: ضایعات مادرزادی با ۳۸۸ نفر، انحراف مادرزادی ستون فقرات با ۳۵ نفر، بیماری ژنتیکی با ۳۲ نفر، تنگی کانال نخاعی با ۳۵ نفر و سایر نقایص مادرزادی با ۲۴ نفر از جمله زیرگروه‌های ضایعه نخاعی انتروماتیک هستند.

پورشمس یادآور شد: افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی از نظر ناحیه‌ی معلولیت به سه گروه ضایعه نخاعی گردنی با ۳۸۸ نفر، ضایعه نخاعی کمری خاجی با ۸۵۰ نفر و ضایعه نخاعی سینه‌ای با ۵۴۸ نفر تق سیم می‌شوند که همان طور که ملاحظه می‌شود کمری خاجی که عمدتا در نتیجه‌ی حادثه و ضربه ایجاد می‌شود بیشتر از سایر موارد است.

این کارشناس امور معلولین با بیان اینکه معلولین ضایعه نخاعی، دارای بیشتری مشکلات در بین افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی می‌باشند گفت: کمک‌های بهزیستی به این دسته از افراد دارای معلولیت در حدود بضاعت‌های دستگاهی و قانونی است و ما هم به‌خوبی واقفیم که این کمک‌ها تأمین کننده‌ی نیاز این عزیزان نیست.

وی ورود خیرین به این حوزه را از مهم‌ترین میادین فعالیت داوطلبانه‌ و نیکوکارانه دانست و گفت: مجموع کمک‌های دولتی که به عناوین مختلف به این دسته از معلولین تعلق می‌گیرد بیش از یک میلیون تومان در ماه نیست که با توجه به هزینه‌های پرستاری، درمانی، مخارج زندگی، مخارج هزینه‌های پاراکلینیکی و سایر هزینه‌ها مبلغ کمی است و لذا نیکوکاران باید در این بخش، بهزیستی را یاری کنند تا این گروه از معلولین، بتوانند از حداقل معیشت و درمان بهره‌مند باشند.

پورشمس در زمینه کمک‌های مستمر به معلولین ضایعه نخاعی گفت: حق پرستاری ضایعه نخاعی‌ها ماهانه ۵۵۴ هزار تومان است که قرار است در هفته‌های آینده مقداری افزایش داشته باشد.

وی افزود: همچنین برای گروه‌های سه گانه معلولین گردنی، سینه‌ای و کمری ماهانه به ترتیب ۱۰۰، ۹۰ و ۸۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه وسایل بهداشتی پرداخت می‌شود.

وی همچنین از کمک ۱۸۰ هزار تومانی به گروهی از مددجویان خبر داد که به گفته‌ی وی جزو بسترگرایان غیر ضایعه‌نخاعی می‌باشند و تعداد آنها ۱۹۷۰ نفر در استان خراسان رضوی می‌باشد.

پورشمس از نیکوکاران انسان‌دوست استان درخواست کرد برای کمک به این گروه از شهروندان که به گفته‌ی وی به دلایل ناخواسته دچار این مشکل جدی شده‌اند و در حال حاضر با افزایش هزینه‌های زندگی، دچار مشکلات معیشتی می‌باشند کمک‌رسانی مستمر داشته باشند.

وی گفت: بهزیستی به عنوان نهاد واسطه‌ای در معرفی خانواده‌های نیازمند این گروه از مددجویان، آمادگی دارد که این خانواده‌ها را به داوطلبان حمایت از آنان معرفی کند تا به عنوان حامی، کمک‌های مستمر خود را به این خانواده داشته باشند.

وی ادامه داد: در صورتی که نیکوکار نخواهد مستقیما با خانواده تماس داشته باشد یا به خاطر حفظ کرامت و حرمت خانواده، نخواهد کمک‌ها را مستقیم به خانواده بدهد، بهزیستی، این کمک‌ها را دریافت و به نیابت از خیر، به خانواده تحویل می‌دهد.

این کارشناس معلولین همچنین از خانواده‌ها و بخصوص جوانان خواست با رعایت نکات ایمنی در کار، رانندگی، ورزش و تفریح، خود را از ابتلا به این معلولیت بسیار دشوار دور نگه‌دارند و مراقبت‌های لازم را در این زمینه معمول دارند تا دچار حوادث منجر به معلولیت ضایعه نخاعی نگردند.

وی همچنین به خانواده‌ها  توصیه کرد مشاوره‌های ژنتیک و روان‌شناسی را در اولویت زندگی خود و جوانان‌شان قرار دهند تا شاهد زایمان‌های منجر به معلولیت نوزاد نباشیم و بتوانیم به موقع از تولد کودکان معلول، پیشگیری نماییم.

کد خبر 28729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد