نیاز نابینایان به وسایل آموزشی مخصوص

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: در کرمان حدود ۶ هزار و۹۱۱ نفر نابینا و کم بینا وجود دارد که حدود ۱۰ در صد آن‌ها برای آموزش نیاز به وسایل کمک آموزشی دارند.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، به مناسبت روز جهانی معلولان و هفته ملی تکریم افراد دارای معلولیت نمایندگان جامعه معلولان استان کرمان با زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.
در این دیدار مهدی زاده، نماینده معلولان نابینا در استان کرمان مهمترین مشکلات معلولان نابینا در روزهای جاری را مناسب نبودن سامانه دانش آموزی شاد برای نابینایان و نیز وجود نداشتن وسایل سخت افزاری همانند تبلت و لب تاب برای دانش آموزان و دانش جویان نابینا عنوان کرد و گفت: بالا رفتن قیمت امکانات آموزشی از یک سو و سازگار نبودن برنامه‌های آموزشی همانند برنامه شاد از سوی دیگرباعث شده تا افراد دچارمعلولیت بینایی با مشکلات فراوانی روبرو شوند.
احمدی، یکی دیگر از نابینایان حاضر در این نشست نیز در مورد اشتغال افراد دارای معلولیت بینایی و اجرایی نشدن قانون مصوب حضور ۳درصد از معلولان در مشاغل غیر دولتی اشاره کرد، گفت: یکی از مهمترین مشکلات افراد نابینا و کم بینا تردد سخت و دشوار آن‌ها در سطح شهر و هزینه‌های بالای کرایه آژانس و نامناسب بودن وسایل نقلیه عمومی برای این قشر از جامعه است.
او همچنین درمورد مشکلات بیمه‌ای معلولین خواستار چاره اندیشی نمایندگان در صحن علنی مجلس شد.
در ادامه کریمی، نماینده معلولان ضایعه نخاعی استان کرمان با گلایه از اجرایی نشدن قانون جامع حمایت از معلولان به رغم ابلاغ آن اظهار داشت: در صورت اجرای این قانون زندگی برای معلولان راحت‌تر می‌شود.
او افزود: استفاده از وسائل توانبخشی با توجه به هزینه‌های بالای این اقلام برای معلولان بسیار سخت است و اغلب معلولان توان خرید وسایلی مانند ویلچر، ویلچر برقی و... را که اصلی‌ترین نیاز آنها است، ندارند.
مهدیه ذوالفقاری، مدیرعامل مرکز اوتیسم و نماینده کودکان اوتیسم و سندروم داون در استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به مشکلات  حسی و اختلال رشدی و عصبی کودکان اوتیسم خواستار حمایت‌های بیشتر مسئولان و مجلس از این کودکان و خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم شد.
او کار درمانی را از مهمترین مداخلات درمانی برای کودکان اوتیسم عنوان کرد و افزود: با توجه به هزینه‌های بالا توان استفاده از این خدمت برای همه وجود ندارد.
ذوالفقاری افزود: معرفی هرچه بیشتر و بهتر این اختلال می‌تواند کمک بسیاری به این افراد بکند.
سید شورش دلپسند، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق معلولان آوات نیز در این نشست گفت: به دلایل مختلف موارد مطرح شده در ماده ۲۷ از جمله اختصاص کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه و معافیت‌های شغلی و بیمه‌ای برای خانواده‌های دارای معلول اجرا نمی‌شود.
اودر مورد وضعیت بیمه معلولین نیز اظهار داشت: بیمه سلامت معلولان مورد تایید پزشکان و مجتمع‌های درمانی نیست و ازاین بابت نیز بیشتر معلولان دچار مشکل شده اند.
دلپسند همچنین از قطع سهمیه بنزین معلولان دارای پلاک ویژه در آستانه روز جهانی معلولان انتقاد کرد و خواستار ارائه سهمیه بنزین به همه معلولان شد.
در ادامه عباس صادق زاده، مدیر کل بهزیستی استان کرمان گفت:مجموعه بهزیستی تمام تلاش خود را برای بهتر شدن شرایط معلولان به کار بسته است، اما این موضوع با همکاری‌های فرا بخشی و فراسازمانی میسر خواهد شد.
او همچنین با توجه به مشکلات  معلولان نابینا گفت: در کرمان حدود ۶ هزار و۹۱۱ نفر نابینا و کم بینا وجود دارد که حدود ۱۰ در صد آن‌ها برای آموزش نیاز به وسایل کمک آموزشی دارند و بهزیستی تلاش دارد با رایزنی با مسئولان استان و کشور تا حد امکان این وسایل را تهیه کند و برای اعطای تسهیلات به دانشجویان و اساتید دانشگاه که دچار معلولیت هستند، آمادگی داریم.
صادق زاده با بیان اینکه کرمان در بسیاری از مسائل مربوط به توانبخشی وساماندهی معلولان در کشور پیشتاز است اظهار داشت: افتتاح اولین مرکز ((روان کودکان)) مخصوص کودکان دچار اختلالات روانی وآغاز به کار نخستین مرکز شبانه روزی اوتیسم برای نگهداری موقت کودکان دچار اختلال اوتیسم در کشور از جمله موارد قابل توجه در کرمان است.
در پایان این نشست نیز محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت هفته معلولان و ادای احترام به همه معلولان توانمند بر پیگیری مسرانه مطالب عنوان شده در مجلس شورای اسلامی و از طریق وزرای مربوطه تاکید کرد و گفت:مجموعه بهزیستی در کرمان عملکرد مطلوبی دارد و از سویی هم جامعه معلولان کرمان، انسان‌های فرهیخته و با مناعت طبع هستند و وظیفه ماست که از هر طریق ممکن در رفع مشکلات آن‌ها تلاش کنیم.
اوافزود: بسیاری از این خواسته‌ها با پیگیری و تلاش و تعامل بامسئولان مرتبط قابل حل و فصل است که سعی می‌کنیم تمامی تلاش خود را در این راستا بکار گیریم.

کد خبر 28702

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد