مدیرکل بهزیستی استان کرمان: 
قویترین ابزار جهت پیشگیری از وقوع معلولیت در جامعه فرهنگ سازی است

به گزارش خبرگزاری برنا مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به نقش فرهنگ و دادن آگاهی به مردم در جلوگیری از بروز معلولیت‌ها اظهار داشت: قویترین ابزار جهت پیشگیری از معلولیت‌ها در سطح جامعه فرهنگ سازی می‌باشد. باید مردم ما این آگاهی را دلشته باشند که با انجام یک مشاوره ساده ژنتیک و یا در صورت نیاز یک آزمایش ژنتیک که هزینه‌های آن نیز بر عهده بهزیستی است براحتی می‌تونند از تولد نوزاد معلول جلوگیری نمایند. چرا که در طول سال تعداد ۳۰تا ۳۵ هزار معلول ژنتیکی متولد می‌شوند


به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ عباس صادق‌زاده ضمن تقدیر از همکاری ارزشمند اصحاب رسانه علی الخصوص صداوسیمای مرکز کرمان و نشریات و خبرگزاری‌ها وتوجه خاص آن‌ها نسبت به جامعه هدف بهزیستی اظهار داشت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۰درصد از اعضای هر جامعه را معلولین تشکیل می‌دهند که ازاین تعداد افراد دارای ناتوانایی‌های غیر مشهود را هم شامل می‌گردد و از این ۱۰درصد تعداد ۴تا ۵.۵درصد از  آنان نیازمند حمایت ساختارهای دولتی می‌باشند لذابر همین مبنا تعداد ۱۵۹۰۰۰۰نفر معلول در سطح کشوروجود دارد که ۱.۶درصداز این آمار  دارای معلولیت متوسط تا شدید هستند وطبق آمار اگر کل جمعیت استان کرمان ۳۱۶۴۰۰۰هزار نفرباشد۷۵۰۰۰هزار نفرشان دارای معلولیت می‌باشند که حدود ۲.۲ درصد جمعیت را  شامل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه  بالا بودن امار معلولیت در استان دلایل عمده ای دارد،گفت: ازدواج‌های فامیلی، عدم مراجعه به پزشک، عدم انجام مشاوره وآزمایش ژنتیک، جلوگیری از تولد کودکان معلول در خانواده‌هایی که فرزند اول آنها معلول بوده، تصادفات جاده‌ی، افتادن از درختان میوه و... از دلایل مختلف معلولیت در استان می‌باشد که البته بالا بودن آمار در برخی مناطق دلیل دیگری هم دارد، به طوری که  می‌توان گفت در اکثر مناطقی که آمار معلولین بالاست شناسایی دقیق‌تری انجام شده است.
صادق‌زاده افزود: معلولیت اکتسابی۴۰درصد ومعلولیت ناشی از اختلالات  ژنتیک ۶۰ درصداز این افراد را در سطح استان تشکیل می‌دهد.
 وی دربخش دیگری از سخنان خودبا اشاره به هدف اختصاص روزهای خاص به موضوعاتی مانند معلولیت، نابینایان، ناشنوایان و.... گفت: این توجه از سوی جامعه جهانی به منظور دقت بیشتر دولت‌ها و جوامع به حقوق شهروندی معلولین و برنامه ریزی به منظور  پیشگیری از وقوع معلولیت در افراد آن جامعه است
مدیرکل بهزیستی با اشاره به نقش فرهنگ و دادن آگاهی به مردم در جلوگیری از بروز معلولیتها اظهار داشت: قویترین ابزار جهت پیشگیری از معلولیت‌ها در سطح جامعه  فرهنگ سازی می‌باشد. باید مردم ما این آگاهی را داشته باشند که با انجام یک مشاوره ساده ژنتیک و یا در صورت نیاز یک آزمایش ژنتیک  که هزینه های آن نیز بر عهده بهزیستی است براحتی میتونند از تولد نوزاد معلول جلوگیری نمایند.  چرا که در طول سال تعداد ۳۰تا ۳۵ هزار معلول ژنتیکی متولد می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه با رایزنی های بهزیستی در کرمان و با کمک استاندار وقت توانستیم مشاوره و آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج را در کرمان اجباری کنیم ادامه داد: باهمت کارشناسان ما در سطح استان و حمایت نمایندگان وقت کرمان در مجلس شورای اسلامی ((قانون الزام به انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج)) به تصویب مجلس  شورای اسلامی رسیده است که با اجرای صحیح این قانون این تعداد معلولیت به صفر نزدیک خواهد شد .
صادق‌زاده در ادامه به ارائه توضیحاتی پیرامون قانون جامع حمایت از معلولین پرداخت و گفت: اجرای کامل ودقیق قانون جامع حمایت ازمعلولین در کنارابزار قانون نیازمند فرهنگ سازی قوی و منسجم خواهد بود چرا که با گذشت  ۳ سال از ابلاغ این قانون تفاوت معنی داری در این زمینه نسبت به قبل از ابلاغ این قانون مشاهدهدنمی شود البته که عمده  دلیل آن مانع تراشیهای ناشی از ضعف فرهنگ در این زمینه می‌باشد.
وی در ادامه به ابزارهای مالی لازم جهت اجرای این سند اشاره نمود و افزود: اجرای نرمال ومعمول قانون جامع حمایت ازمعلولین براساس براورد کارشناسی مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه در سطح کشور نیاز دارد که از کل این مبلغ ۱۰ درصد آن طی سال گذشته اختصاص یافته ومحقق شده که با بهره مندی از همین ردیف بودجه مستمری تعداد ۱۰۳۰ نفر از معلولین شدید و خیلی شدید افزایش یافته است.
مدیرکل بهزیستی استان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اقدامات انجام شده در خصوص مسکن افراد دارای معلولیت پرداخت و گفت: ۱۰ درصد از واحدهای احداث شده توسط مسکن و شهرسازی  طبق قانون به معلولین تعلق میگیردضمن اینکه تا کنون ۹۰۰۰ واحد مسکونی در استان برای جامعه هدف در نظر گرفته شده که از این تعداد ۶۳۰۰ واحد مربوط به افراد دارای معلولیت بوده است که ۸۰ درصد آن تاکنون تحویل این عزیزان گردیده است و رفع مشکل پروژه های قبلی نیز در حال پیگیری جدی است.
صادق‌زده با بیان این که اشکالات پیش آمده برای پروژ ه های نا تمام مسکن را ناشی از عدم عمل به تعهدات از سوی ذینفعان و پیمانکاران مربوطه دانست و گفت: طولانی شدن اجرای پروژه و قرار گرفتن در بحبوحه افزایش قیمت هاباعث شده  تکمیل این پروژه ها با مشکل مواجه گردیده است.
مدیرکل بهزیستی به اقدامات انجام شده در زمینه توجه به بحث مناسب سازی به منظور ایجاد فضای مناسب برای فعالیت وحضور موثر افراد دارای محدودیت درکرمان اشاره نمود و گفت : با همکاری و همراهی اغلب دستگاه های اجرایی بخصوص شهرداری ها در سطح استان کرمان اقدامات خوب و قابل توجهی در این حوزه انجام شده است وی در بحث اشتغال معلولین عنوان داشت : باتوجه به اختصاص سهمیه ۳درصد استخدام معلولین حتی در صورت تحقق کامل آن پاسخگوی نیاز معلولین نخواهد بود لذا در پی آن هستیم تا با کمک نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این رقم را تا سقف ۱۰ درصد افزایش دهیم
صادق‌زاده افزود: به منظور حمایت از اشتغال جامعه هدف، بهزیستی در قبال  همکاری کارفرماها،سازمان ها و نهادهای خصوصی و...تسهیلاتی را برای آنها در نظر میگیرد که این تسهیلات شامل پرداخت سهم بیمه کارفرما ، تسهیلات ارزان قیمت ، جبران هزینه کارایی تا سقف ۵۰ درصد و ... میباشد
وی در ادامه به موضوع بالا رفتن هزینه‌ها و قیمت‌های وسایل کمک توانبخشی و لزوم حمایت از افراد دارای معلولیت جهت پیشگیری از گسترش معلولیت و کم توانی آنان اشاره کرد و افزود: وظیفه تامین وسایل کمک توانبخشی برای معلولین شدید و خیلی شدید بر عهده بهزیستی است که علی رغم افزایش شدید قیمت این وسایل و باتوجه به شرایط موجود وپایین بودن سقف اعتبارات  در این حوزه برای تامین وسایل کمک توانبخشی این عزیزان تاکنون تلاشهای بسیاری انجام شده و سعی گردیده علی رغم همه مشکلات تامین این لوازم با تاخیر مواجه نشود همچنین تلاش گردیده حمایت‌های بیمه‌ای در حد توان و ابلاغ  اعتبار انجام  شده و  تعداد زیادی از معلولین شدید و خیلی شدید از این امکان بهره مند گردند که در این حوزه همراهی و همکاری بنگاهها و دستگاه های حمایتی دیگر از جمله بنیاد برکت در قالب انعقاد تفاهم نامه راهگشا بوده است.
مدیر کل بهزیستی همچنین به ارائه توضیحات کوتاهی در زمینه حمایتهای تحصیلی، پرداخت حق پرستاری و سهمیه بنزین به معلولین پرداخت و گفت: سهمیه بنزین در این دوره باتوجه به پیگیریهای صورت گرفته فقط به معلولین پلاک ویژه تعلق گرفته بود که آنهم طی چند روز گذشته از سوی مقامات ذیربط قطع گردیده و عملا این سهمیه شامل گروه خاصی نشده است.
وی در پایان اضافه کرد: در زمینه حمایت‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان دارای معلولیت کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌گردد که در همین رابطه شهریه دانشجویان معلول تا پایان مدرک دکتری بصورت کامل پرداخت خواهد شد. در مورد هزینه حق پرستاری نیز توانسته‌ایم برای افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی گردنی این هزینه را تامین کنیم  که البته  پیگیر تخصیص این هزینه به  معلولین شدید وخیلی شدید نیز هستیم

کد خبر 28654

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد