شهریه دانشجویان معلول تامقطع دکترا پرداخت می شود/ فرهنگ سازی مانع معلولیت

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مدیر کل بهزیستی استان کرمان گفت:قویترین ابزار برای پیشگیری از وقوع معلولیت در جامعه فرهنگ سازی است


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس صادق زاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۰ درصد از اعضای هر جامعه را معلولین تشکیل می‌دهندکه افراد دارای ناتوانی‌های غیر مشهود را هم شامل می‌شود و از این ۱۰ درصد تعداد ۴ تا ۵ و نیم درصد از آنان نیازمند حمایت ساختارهای دولتی هستند.
او با اشاره به اینکه بالا بودن آمار معلولیت در استان دلایل عمده‌ای دارد افزود: ازدواج‌های فامیلی، مراجعه نکردن به پزشک، انجام ندادن مشاوره وآزمایش ژنتیک، جلوگیری از تولد کودکان معلول در خانواده‌هایی که فرزند اول آن‌ها معلول بوده، تصادفات جاده ای، افتادن از درختان میوه و... از دلایل مختلف معلولیت در استان کرمان است.
صادق زاده اظهار کرد:معلولیت اکتسابی ۴۰ درصد ومعلولیت ناشی از اختلالات ژنتیک ۶۰ درصداز این افراد را در سطح استان تشکیل می‌دهد.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان دربخش دیگری از سخنان خودبا اشاره به هدف اختصاص روزهای خاص به موضوعاتی مانند معلولیت، نابینایان، ناشنوایان گفت: این توجه از سوی جامعه جهانی به منظوردقت بیشتر دولت‌ها و جوامع به حقوق شهروندی معلولین و برنامه ریزی به منظور پیشگیری از وقوع معلولیت در افراد آن جامعه است.
صادق زاده با اشاره به نقش فرهنگ و دادن آگاهی به مردم در جلوگیری از بروز معلولیت‌ها اظهارکرد: قویترین ابزار برای پیشگیری از معلولیت‌ها در سطح جامعه فرهنگ سازی است که باید مردم ما این آگاهی را داشته باشند که با انجام یک مشاوره ساده ژنتیک و یا در صورت نیاز یک آزمایش ژنتیک که هزینه‌های آن نیز بر عهده بهزیستی است براحتی می‌تونند از تولد نوزاد معلول جلوگیری کنند چرا که در طول سال تعداد ۳۰ تا ۳۵ هزار معلول ژنتیکی متولد می‌شود.
اوبا اشاره به اینکه با رایزنی‌های بهزیستی در کرمان و با کمک استاندار وقت توانستیم مشاوره و آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج را در کرمان اجباری کنیم عنوان کرد:باهمت کارشناسان ما در سطح استان و حمایت نمایندگان وقت کرمان در مجلس شورای اسلامی ((قانون الزام به انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج)) به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است که با اجرای صحیح این قانون این تعداد معلولیت به صفر نزدیک خواهد شد.
صادق زاده به قانون جامع حمایت از معلولین پرداخت و گفت: اجرای کامل ودقیق قانون جامع حمایت ازمعلولین در کنارابزار قانون نیازمند فرهنگ سازی قوی و منسجم خواهد بود، چرا که با گذشت ۳ سال از ابلاغ این قانون تفاوت معنی داری در این زمینه نسبت به قبل از ابلاغ این قانون مشاهدهدنمی شود البته که عمده دلیل آن مانع تراشی‌های ناشی از ضعف فرهنگ در این زمینه است.
او در ادامه به ابزارهای مالی لازم برای اجرای این سند اشاره و تصریح کرد: اجرای نرمال ومعمول قانون جامع حمایت ازمعلولین براساس برآورد کارشناسی مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه در سطح کشور نیاز دارد که از کل این مبلغ ۱۰ درصد آن طی سال گذشته اختصاص یافته ومحقق شده که با بهره مندی از همین ردیف بودجه مستمری تعداد هزارو ۳۰ نفر از معلولین شدید و خیلی شدید افزایش یافته است.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان به مسکن افراد دارای معلولیت پرداخت و گفت:۱۰ درصد از واحدهای احداث شده توسط مسکن و شهرسازی طبق قانون به معلولین تعلق می‌گیرد و تا کنون ۹ هزار واحد مسکونی در استان برای جامعه هدف در نظر گرفته شده که از این تعداد ۶ هزارو ۳۰۰ واحد مربوط به افراد دارای معلولیت بوده است که ۸۰ درصد آن تاکنون تحویل داده است و رفع مشکل پروژه‌های قبلی نیز در حال پیگیری جدی است.
او به ایجاد فضای مناسب برای فعالیت وحضور موثر افراد دارای محدودیت درکرمان اشاره کرد و گفت: با همکاری و همراهی اغلب دستگاه‌های اجرایی به خصوص شهرداری‌ها در سطح استان کرمان اقدامات خوب و قابل توجهی در این حوزه انجام شده است.
اودر بحث اشتغال معلولین نیز گفت: باتوجه به اختصاص سهمیه ۳ درصد استخدام معلولین حتی در صورت تحقق کامل آن پاسخگوی نیاز معلولین نخواهد بود لذا در پی آن هستیم تا با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی این رقم را تا سقف ۱۰ درصد افزایش دهیم.
صادق زاده افزود: به منظور حمایت از اشتغال جامعه هدف، بهزیستی در قبال همکاری کارفرماها، سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و... تسهیلاتی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرد که این تسهیلات شامل پرداخت سهم بیمه کارفرما، تسهیلات ارزان قیمت، جبران هزینه کارایی تا سقف ۵۰ درصد و ... است.
اودر ادامه به موضوع بالا رفتن هزینه‌ها و قیمت‌های وسایل کمک توانبخشی و لزوم حمایت از افراد دارای معلولیت برای پیشگیری از گسترش معلولیت و کم توانی آنان اشاره کرد و افزود: وظیفه تامین وسایل کمک توانبخشی برای معلولین شدید و خیلی شدید بر عهده بهزیستی است که علی رغم افزایش شدید قیمت این وسایل و باتوجه به شرایط موجود وپایین بودن سقف اعتبارات در این حوزه برای تامین وسایل کمک توانبخشی تاکنون تلاش‌های بسیاری انجام شده و سعی شده علی رغم همه مشکلات تامین این لوازم با تاخیر مواجه نشود.
او بیان داشت:در زمینه حمایت‌های تحصیلی برای دانش آموزان دارای معلولیت کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود که در همین رابطه شهریه دانشجویان معلول تا پایان مدرک دکتری بصورت کامل پرداخت خواهد شد.
او افزود:در مورد هزینه حق پرستاری نیز توانسته ایم برای افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی گردنی این هزینه را تامین کنیم که البته پیگیر تخصیص این هزینه به معلولین شدید وخیلی شدید نیز هستیم.

کد خبر 28650

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد