ناکافی بودن اعتبارات تخصیص یافته در حوزه پیشگیری

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: با توجه به ساختار و وظیفه سازمانی بهزیستی در حوزه پیشگیری، اعتبار تخصیص یافته به این امر بسیار اندک است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به ریاست زینی وند استاندار و با حضور اعضای این شورا در محل سالن اجتماعات پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد.
در این جلسه عباس صادق زاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان به کسب نتیجه مطلوب از اقدامات پیشگیرانه و درمانی در حوزه اعتیاد اشاره کرد و گفت: برای پیشبرد اهداف پیشگیرانه در شرایط فعلی و امکانات حداقلی و مشکلات متعدد در این حوزه طرح‌ها و برنامه‌هایی بسیاری طراحی و اجرا می‌شود در حالی که با نبود تطابق و توازن بین نیازها و امکانات در بخش‌های مختلف حوزه مهم پیشگیری روبرو هستیم.
او با اشاره به اینکه طی پارسال ۳۴۰ میلیون تومان به حوزه پیشگیری اعتبار تعلق گرفته است، تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز با تخصیص ۱۱۰ میلیون تومان به این حوزه، در مجموع عدد اعتبارات را به ۴۵۰ میلیون تومان رسانده است.
صادق زاده تصریح کرد: تکمیل نکردن چرخه حمایت‌های پس از درمان معتادین، اصلی‌ترین عامل اثر بخشی نبودن اقدامات درمانی در این حوزه است.
او بیان داشت: از دیگر اقدامات انجام شده با همین سقف اعتباری اندک می‌توان به ساماندهی و آموزش ۲۰۶ تیم تسهیل گر با رویکرد اجتماع محور اشاره کرد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: ۱۰۴ هزار و ۷۴۳ نفر طی پارسال تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و آموزش‌های پیشگیرانه را فرا گرفتند و در کنار آن، آموزش هزار و ۵۰۰ تن از والدین کودکان حاضر در ۵۰ مهدکودک نیز از دیگر اقدامات ما در زمینه پیشگیری بوده است.
صادق زاده به دومین برنامه ویژه اجرا شده در این مدت اشاره کرد و افزود: کودکان و زنان در معرض آسیب در قالب برنامه‌ای ویژه و به صورت محله به محله و اجتماع محور تحت آموزش‌های پیشگیرانه قرار گرفتند.
او تصریح کرد: این طرح در ۶۲ محله آسیب خیز دنبال شده و به اجرا درآمده است.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه این طرح‌ها و برنامه‌ها جزو اقدامات پیشگیرانه، آموزشی و اصلاح رفتار در مخاطبین بوده است، به سومین برنامه اجرا شده طی این مدت اشاره کرد و افزود: در این برنامه به مصون سازی خانواده‌های کودکان زیر سن دبستان با تحث آموزش قرار دادن هزارو ۵۰۰ نفر از والدین کودکان در ۵۰ مهدکودک و همچنین اجرای طرح برنامه کارمند یاری بوده است که طی آن آموزش و خدمات لازم به کارمندان درگیر و یا در معرض آسیب اعتیاد با همکاری و همراهی خوب برخی از مجموعه‌ها ارائه شده است.
صادق زاده تصریح کرد: با توجه به ساختار و وظیفه سازمانی بهزیستی در حوزه پیشگیری، اعتبار تخصیص یافته به این امر با عنایت به توضیحات ارائه شده بسیار اندک است.
او با اشاره به طرح اخیر جمع آوری معتادان متجاهر از سطح استان و با توجه به هزینه بسیار بالای درمان در این حوزه گفت: اجرای طرح جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر به تعداد هزارو ۴۵۳ نفر در ماه‌های اخیر با ارائه خدمات تخصصی آموزشی و درمانی هزینه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد تومان به بهزیستی تحمیل کرده است که به دلیل تکمیل نشدن چرخه حمایت و ماهیت ذاتی این نوع اقدام نتیجه مطلوب حاصل نشده است.
او تفرق و موازی کاری‌های متعدد در تصمیم گیری و اجرای برنامه‌ها در این حوزه را یکی از مهم‌ترین معضلات در اجرای صحیح، علمی و نتیجه بخش اقدامات در این حوزه دانست و خواستار تجمیع اعتبارات برنامه‌ها و طرح‌ها در این رابطه شد.

کد خبر 28639

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد