اجرای طرح" پازک" در ۵۰۰ محله پرخطر کشور

طرح پیشگیری از مصرف موادمخدر (پازک) زنان و کودکان در ۵۰۰ محله پر خطر کشور فعال شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزچهارمحال وبختیاری، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در سفر به شهرکرد گفت:این طرح در مناطق پر خطر استان‌ ها، به منظور پیشگیری از مصرف موادمخدر در بین زنان و کودکانی در خانواده دارای فرد معتاد، اجرایی شده است.    اجرای طرح


فرید براتی با اشاره به اجرای طرح شیوع‌شناسی انجام شده درکشور افزود:هم اکنون ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر هستند.


وی با تاکید بر اینکه مصرف تفننی موادمخدر در دنیا بیشتر از مصرف دائمی است، افزود: براساس شیوع‌شناسی انجام شده یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم مصرف‌کننده تفننی مواد مخدر هستند که این آمار برخلاف الگوی رایج دنیا است.


به گفته او، سالانه بین ۸۰۰ تا یک میلیون نفر از مصرف‌کنندگان مواد مخدر به مراکز درمانی اعتیاد از جمله مراکز دارویی وکمپ‌ها مراجعه می‌کنند و مانایی بر ترک اعتیاد در دنیا پنج تا هفت درصد است.


براتی با تاکید بر اینکه هفت هزار و ۴۲۰ مرکز سرپایی یا کلینیک سرپایی ترک اعتیاد در کشور با مجوز بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی فعال است، افزود: بیشتر این مراکز، درمان دارویی و سرپایی اعتیاد را انجام می‌دهند که از این تعداد هزار و ۱۰۰ مرکز دارای مجوز بهزیستی است و از این تعداد ۶ مرکز دولتی و مابقی خصوصی است.


براتی گفت:هزار و ۲۰۰ مرکز اقامتی یا کمپ ترک اعتیاد و ۴۳ مرکز " tc " مراکز اقامتی بلند مدت در کشور فعال است که به صورت غیر دارویی خدمات ارائه می‌دهند.


وی به فعالیت مراکز ماده ۱۶ بعدازتصویب قانون برنامه ششم با مجوزبهزیستی کشوراشاره کردو گفت:این مراکز برای ساماندهی و مدیریت معتادان متجاهر فعال شده است و اکنون ۲۱ مرکز ماده ۱۶ در کشور فعال است و از مجموع کمپ‌های ترک اعتیاد با مجوز بهزیستی نیز۵۵۳ کمپ، خدمات‌دهی به معتادان متجاهر را نیز در دستور کار دارند.

کد خبر 28631

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد