برگزاری اولین جشنواره عکس و فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه با محوریت معلولین در استان

به گزارش کرمان نومدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به برنامه‌های هفته معلولین اظهار کرد: اولین جشنواره عکس و فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه با محوریت معلولین در استان کرمان برگزار می‌شود و علاقمندان تا پایان آذرماه می توانند آثار خود را به بهزیستی استان کرمان ارسال کنند


به گزارش کرمان نو دکتر “عباس صادق‌زاده” ظهر امروز ۱۲ آذرماه در جمع خبرنگاران به مناسبت روز و هفته جهانی معلولان گفت: فرهنگسازی برای رعایت حقوق شهروندی جامعه که معلولین یک اقلیت بزرگ در جامعه هستند، یکی از اهدافی است که باعث شده این روز جهانی شکل بگیرد.
وی با اشاره به شرایط کرونایی عنوان کرد: امیدواریم در این شرایط خاص، حقوق معلولین را بیشتر رعایت کنیم. در گروه معلولان، توسعه فرهنگ و توجه به حقوق شهروندی دارای معلولیت از سیاست‌های هر ساله بهزیستی استان است و امسال در شرایط کرونایی این حقوق بیشتر باید رعایت شود و معتقدیم دولت باید با ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ههای لازم، زندگی بهتری را برای این افراد رقم بزند زیرا هنوز خلاء‌های جدی برای این قشر در جامعه وجود دارد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با تاکید برآنکه اجرای قانون به جزء همت به اعتبار نیز نیاز دارد، بیان کرد: مجلس شورای اسلامی با تصویب قانونی برای معلولین گام خوبی در جهت رفع خلاءهای قانونی برای این قشر ایجاد کرد و امیدواریم با توسعه زیرساخت‌ها اجرای این قانون به طور مناسب دنبال شود.
جامعه ما همچنان نیازمند فرهنگسازی است
وی با تاکید بر اینکه جامعه ما همچنان نیازمند فرهنگسازی است، تصریح کرد: وظیفه افراد، دستگاه‌ها، متولیان و مسئولان این است که همواره زمینه حضور فرد معلول در جامعه را فراهم کنند هر چند قدم‌هایی در سال‌های گذشته در این راستا برداشته شده است، اما هنوز راه‌های نپیموده زیادی در جامعه وجود دارد و متاسفانه اراده جدی برای توجه به معلولین و مناسب سازی جامعه برای زندگی معلولین وجود ندارد و هر چقدر قانون و اعتبار تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ کنیم باز در اجرای آن با مشکل مواجه خواهیم بود بنابراین باید با فرهنگسازی و اراده و همت مشکلات این عزیزان را کاهش دهیم.
صادق‌زاده محیط مناسب، پذیرش معلولان به عنوان شهروند، توسعه زیرساخت های لازم برای تامین نیازهای معلولین و … را از نیازهای جامعه معلولین دانست و بیان کرد: باید به حقوق معلولان در دستگاه‌ها بیشتر توجه می‌شود تا با توسعه فرهنگ عمومی و آگاهی مردم، بتوانیم همه افراد جامعه را به سمت رعایت حقوق معلولین سوق دهیم.
این مقام مسئول ادامه داد: ممکن است دولت نسبت به معلولین مسئولیت مستقیمی داشته باشد، ولی دولت به تنهایی موفق به تحقق تمامی نیازهای این قشر نخواهد بود و باید در برخی از نقاط و شهرهای استان به خصوص در شهرهای جنوبی استان خدمات تخصصی برای معلولان ایجاد کنیم که در این راستا نیاز به همکاری خیرین داریم ضمن آنکه بنگاه‌های اقتصادی نیز باید به مسئولیت اجتماعی خود در برابر معلولین پایبند باشند.
بیشتر معلولین کرمان در جنوب و شرق استان هستند
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه بیشتر معلولین کرمان در جنوب و شرق استان هستند و در ادامه با اشاره به رفتن بهزیستی استان به سمت توسعه خدمات توان بحشی اظهار کرد: رویکرد ما در مناطق کم برخوردار، توسعه خدمات تحصصی بوده که خوشبختانه استان کرمان در این زمینه نمره خوبی در سطح کشور دارد.
وی جلوگیری از توسعه معلولیت را سیاست و رویکرد اصلی سازمان بهزیستی استان دانست و بیان کرد: شهرداری‌ها می‌توانند با مناسب‌سازی فضای شهری،‌ شهر را برای عبور و مرور بهتر معلولین آماده کنند.
صادق‌زاده با اشاره به برنامه‌های هفته معلولین اظهار کرد: اولین جشنواره عکس و فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه با محوریت معلولین در استان کرمان برگزار می‌شود و علاقمندان تا پایان آذرماه می توانند آثار خود را به بهزیستی استان کرمان ارسال کنند و در دهه فجر امسال اختتامیه این جشنواره را خواهیم داشت که به برگزیدگان جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.
این مقام مسئول رعایت حقوق معلولین را وظیفه انسان‌ها دانست و بیان کرد: همه افراد نسبت به یکدیگر وظیفه‌ای دارند و باید حقوق یکدیگر را رعایت کنیم.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان اظهار کرد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۰ درصد افراد جوامع می‌توانند دچار معلولیت باشند و این معلولیت‌ها از حفیف تا شدید دسته بندی می شود که حدود ۴ تا ۵.۵ درصد افراد جامعه می‌توانند معلولیت متوسط و شدید داشته باشند که نیاز به حمایت دولت و دستگاه‌ها دارند.
وی با تبیین وضعیت معلولیت در استان کرمان عنوان کرد: در استان کرمان حدود ۵۳ هزار نفر معلول شدید و خیلی شدید داریم که مستمری از بهزیستی دریافت می‌کنند و حدود ۲۰ هزار نفر نیز در استان معلولیت آن‌ها در سطح پایین‌تر از معلولیت شدید قرار که خدمت بگیر این مجموعه هستند.
طبق قانون ۳ درصد استخدامی‌های رسمی دستگاه های اجرایی کشور باید از بین معلولین باشد
صادق‌زاده با بیان اینکه طبق قانون ۳ درصد استخدامی‌های رسمی دستگاه های اجرایی کشور باید از بین معلولین باشد، اظهار کرد: ما باید برای استخدام معلولین بجنگیم این خلاء قانونی نیست بلکه یک خلاء فرهنگی است. باتوجه به اینکه بخش دولتی استخدام زیادی ندارد لذا باید بخش حصوصی از این عزیزان نیز استفاده کنند هر چند برخی از بنگاه‌های اقتصادی استان معلولین را به کار گرفته‌اند.
وی بیان کرد: در استان کرمان در ۹۶ مرکز  ۴۶۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت مقیم هستند که این افراد با ریسک بالا هستند لذا باید پروتکل بهداشتی در این مراکز به خوبی رعایت شود و تا کنون درصد ابتلای این معلولین به کووید ۱۹ خوشبختانه بسیار پایین بوده و امیدواریم بتوانیم این دوران را به خوبی پشت سر بگذاریم.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان در بخش دیگری از این نشست خبری به تشریح وضعیت خودکشی در استان کرمان پرداحت و بیان کرد: استان کرمان در رتبه سی‌ام کشور از لحاظ تعداد خودکشی قرار دارد. خودکشی ها به علت‌های متعدد بستگی دارد اما بسیاری از خودکشی‌ها در استان کرمان دلایل سطحی داشته است که با همکاری دستگاه‌های مربوطه آموزش‌های لازم برای افزایش مهارت‌های زندگی در سطح استان آغاز کرده‌ایم.
صادق زاده خاطر نشان کرد: همچنین استان کرمان از لحاظ پیشگیری از انجام عمل خودکشی رتبه اول و دوم کشور را به خود اختصاص داده است

کد خبر 28619

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد